Şu solo Türkler
Tolga ÖZBEK/tozbek@hurriyet.com.tr
8 Aralık 2013
Şu solo Türkler

Simsiyah bir F-16 gösteri uçağı: SOLOTÜRK! Yerden kesilir kesilmez öyle bir terse geçiyor ki…


Önce yürekler ağza geliyor. Ama sonra? Kimi zaman gökyüzünde estetik bir dans, bazen de yer çekimine karşı zorlu bir bilek güreşi... Bu siyah uçağın arkasında onu çocuğu gibi seven 13 kişilik ekip var.
En yaşlısı 41, en genci de 26 yaşında…


[img width=800 height=451]http://s27.postimg.org/95oiz3mbn/22441567.jpg[/img]

Ankara yakınlarındaki Akıncı Hava Üssü’nde standart bir eğitim günü… F-16’lar gümbür gümbür kalkıyor. 141’inci Filo, Türk Hava Kuvvetleri’ndeki tüm F-16 öğretmen pilotlarının standardizasyonundan sorumlu. Filonun bir görevi daha var: SOLOTÜRK. Hava Kuvvetleri’nin 100’üncü yıl kutlamaları için üç buçuk yıl önce kurulan ekip, dünyanın en performanslı uçaklarından biri olan F-16 ile gösteri yapıyor. Müthiş ses, kanatlardan çıkan dumanlar ve estetikle birleşen hareketler seyredeni mest ediyor. Dışarıdan bakıldığında gösteri tek bir pilotla yapılıyor gibi dursa da arkasında dokuz teknisyen, iki destek personeli ve iki de pilottan oluşan bir ekip var.

MESAİ SABAH SEKİZDE BAŞLIYOR

Teknik ekip 141’inci Filo’nun diğer F-16’larının bakımından da sorumlu. Gün içinde diğer görevlerden arta kalan zamanlarda bir SOLOTÜRK uçuşu planlanıyor. Ekip her sabah kahvaltıda bir araya geliyor. Planlama yapılıyor. Pilotlar Binbaşı Yalın Ahbab ve Yüzbaşı Yusuf Kurt, filoda öğretmen olarak görev yapıyor. 20 dakikalık gösteri paketi 18 farklı hareketten oluşuyor. Yükseklik yerden 100 metrede başlayıp 5 bin metreye kadar çıkıyor. Kimi zaman F-16 havada minimum hızı olan saate 200 kilometreyle uçuyor. En yüksek hızsa saatte 1200 kilometre…

9G ÇEKMEK

F-16 pilotu uçuş sırasında pozitif 9G’ye maruz kalıyor. Yani pilotun ağırlığı 80 kilogramsa koltuğuna ağırlığının tam dokuz katı yani 720 kilogram baskıyla yapışıyor. Bir de negatif G var. Negatif G’de kan beyinde toplanıyor. Bu zorlamaya dayanmak için pilotlar sürekli spor yapıyor. Beslenmelerine dikkat ediyor. Her gösteri kameraya alınıyor. Uçuş sonrasında kokpit çekimlerinin kritiği yapılıyor. SOLOTÜRK uçağının kanat uçlarında duman çıkartan özel sistem mevcut. Hidrolik yağ ve benzin karışımı, havada pilotun kumandası ile yakılıyor. Ortaya beyaz duman çıkıyor… Her uçuş öncesinde bu bölüme yağ-benzin karışımı konuluyor.

SANKİ HAVADA ÇİÇEK ATIYOR

Seyircileri en çok coşturan hareket, uçağın 90 derece tırmanırken attığı ‘flare’ler. Halk bunu çiçeğe benzetiyor ama flare’in görevi uçağı düşürmek için atılan ısı güdümlü füzeyi şaşırtmak. Her uçuş öncesinde gövde altındaki özel noktalara flare kartuşları takılıyor.