Nominal güç Nedir ?


Arkadaşlar size traktör kataloglarında sıkça karşılaştığımız bir kelime olan nominal kelimesini sormak istiyorum.Evet nedir bu nominal devir? nominal motor devirin de güç? nominal güç max güç gibi şeyler ? :S bilen varmı acaba.
 
Ynt: Nominal güç Nedir ?

nominal güç ercanında belirttiği gibi ..
bir üretkenin (bu herhangi bir alet olabilir) motor dahil. .
normal çalışma yani çalışabildiği en rahat devirde verdiği en yüksek güç buluşması diyebiliriz.
 
Ynt: Nominal güç Nedir ?

YUSUFTUYLUOGLU link=topic=77292.msg913978#msg913978 date=1408903252' Alıntı:
nominal güç ercanında belirttiği gibi ..
bir üretkenin (bu herhangi bir alet olabilir) motor dahil. .
normal çalışma yani çalışabildiği en rahat devirde verdiği en yüksek güç buluşması diyebiliriz.

Abi ufak bi hata var sanırım.

Nominal güç, bir motorun, kullanım esnasında ürettiği maksimum devir demektir.

Örneğin Kubota ' larda nominal devir 2600 ' dür. Motor bu devirden daha yukarısına (oynama olmadığı sürece) çıkamaz. Şu anda üretilen hemen her traktörde de bu devir 2500-3000 aralığında seyreder.

Naminal güç ise motorun maksimum devirde ürettiği güç anlamına gelir. Genel olarak o motorun ulaşabildiği son güçtür ve istisnalar hariç hemen her motor maksimum devirde maksimum güce ulaşır.
 
Ynt: Nominal güç Nedir ?

sebazios link=topic=77292.msg913993#msg913993 date=1408905789' Alıntı:
Abi ufak bi hata var sanırım.

Nominal güç, bir motorun, kullanım esnasında ürettiği maksimum devir demektir.



Naminal güç ise motorun maksimum devirde ürettiği güç anlamına gelir. Genel olarak o motorun ulaşabildiği son güçtür ve istisnalar hariç hemen her motor maksimum devirde maksimum güce ulaşır.
yılmaz iki kez nominal gücü anlatmışın..
benim anladığım kadarıyla motor normal çalışma devrinden yukarılara çıktıkça ürettiği güçte kayıplara uğruyor. .
maksimum tork bu aralıkta yakalanıyor. . diye biliyorum
ayrıca bu devirde yakıtta o üretilen güce göre en az sarfiyatı gerçekleştiriyor..
öyle aklımda kaldı. .
 
Ynt: Nominal güç Nedir ?

onu bunu bilmem arkadaş.. bugün yaşadığım olay ordan pay biç..

Zetor 90.. 17 m3 hacimli römorku tepeleme gübre doldurdum.. cidden as950 ' den fazla attık.. hatta ön kepçeyide her seferinde dolduruyumki iş çabuk bitsin..

yolda Case95.. 10 tonluk sıvı gübre tankeri çekiyo.. ilk düzlükte çok rahat solladım... ister sürücüden de ister motordan ister nominal ister max güç de..:)


ayrıntıya girdimi boğulursun vesselam.. icraatta bak geç derim..
 
Ynt: Nominal güç Nedir ?

mak.güç
nominal motor devrinde rpm ile koruduğu güçtür. .
yani ...
bir motor diyelimki 1600-1800 ddevirde mak. torka ulaşıyor. .
bu arada var olan güce denir..
1800 dd. ' den sonra tork sayısı ivmesinde hafif düşme yaşanır.
..
yaaw öyle karmaşık olayki ... aklım durdu haa.
 
YUSUFTUYLUOGLU link=topic=77292.msg914002#msg914002 date=1408906709' Alıntı:
yılmaz iki kez nominal gücü anlatmışın..
benim anladığım kadarıyla motor normal çalışma devrinden yukarılara çıktıkça ürettiği güçte kayıplara uğruyor. .
maksimum tork bu aralıkta yakalanıyor. . diye biliyorum
ayrıca bu devirde yakıtta o üretilen güce göre en az sarfiyatı gerçekleştiriyor..
öyle aklımda kaldı. .

Allah ' ın hakkı 3 ' tür Abi.

Nominal Güç: Bir motorun devamlı olarak üretebildiği en yüksek güç. Traktörün gaza sonuna kadar bastık. O esnada motorun ürettiği güç, nominal güçtür.

Nominal Devir: Nominal gücün elde edildiği devir. (Dikkat! Maksimum tork denmiyor! Maksimum güç deniyor)

Maksimum Güç: Bir motorun anlık olarak çıkabildiği, devamlı olarak verildiğinde motora ve motor ömrüne zarar verme ihtimali olan güçtür. Bu noktaya kadar motor devri ile gücü paralel olarak artarken bu noktadan sonra devir artsa da güç artmaz, hatta düşer.

Bu nedenle üretici firmalar traktör gibi iş makinalarının kullanım esnasında sıkıntı yaşamaması için maksimum güce çıkmalarına izin vermeyecek bir pompa ayarı ile satışa sunarlar genellikle. Yani siz gaza sonuna kadar bastığınızda motor maksimum devrine değil, nominal devrine çıkmış olur.

Şöyle bir örnek vereyim:
Bazı devir göstergelerinde (araba traktör otobüs farketmez) göstergenin sonunda kırmız olan bir bölüm vardır. Bu alana 'red-line' denir ve motorun sürekli bu devirde çalıştırılması aleni olarak sakıncalıdır. Bu açıdan bakarsak:

İbre:
Göstergedeki bu yeşil ile kırmızının alanın bitiştiği noktadaki devire geldiğinde 'nominal güç'
Kırmızının sonuna geldiğimizde 'maksimum güç' elde edilmiş olur.

Bazı kullanıcılar ekstra güç isteği duyarlar. Bu durumlarda nominal güç yetersi kalır ve maksimum güce ulaşmak isterler. Böyle olduğunda yazılımla (Site üyemiz Dustero ' nun John Deere ' si buna örnektir) yada mekanik pompa ayarı ile motorun maksimum güce ulaşması sağlanır.

Geldik kilit noktaya:

Tork: tork en anlaşılır hali ile tekerlekteki dönme kuvvetidir. Bir nevi tekelerleğin itebileceği gücü temsil eder.

Hepimizin anlayacağı şekilde anlatmak gerekirse: 'ÇEKİŞ' demek pek yanlış olmaz. Çekişli traktör=torku traktör eşitliği her zaman doğrudur.

Maksimum Tork: bir motorun tekerleğe iletebileceği maksimum itme kuvvetini ifade eder. Güç ile doğrudan alakalıdır.

Kafaları kurcalayan asıl noktaya geldik:

Maksimum tork devri: motorun en yüksek itme kuvvetine sahip olduğu devir. Bazılarınız sorabilir. 'Maksimum güçte maksimum torka ulaşılmaz mı? Diye. Cevap: değişir.

Şöyle bir örnek vereyim:

Son gücümüzle koşarken mi daha çok yük taşıyabilirsiniz, yürürken mi?

Cevap yürürken olduğuna göre son gücünüzün itme yada çekme konusunda çok da önemli bir etken olmadığını anlamışsınızdır. 'Kısaca maksimum tork devri, maksimum yükü, en rahat çekebildiğin devirdir diyebiliriz.'

Lakin maksimum tork ' un yakalanacağı devir motordan motora, daha doğrusu motorun kullanım amacına göre değişir. Mesela spor arabalarda istenilen şey, maksimum torku olabilecek en yüksek devirlerde yakalamaktır. Çünkü onlar için önemli olan 'hız'dır. Hıza ulaşabilmesi için de yüksek devirlerde daha fazla itme kuvvetine ihtiyaç duyarlar. Hatta spor otomobil üreticileri, maksimum torku yüksek devirlere çıkartabilmek için çok büyük araştırma bütçeleri ayırırlar.

Oysa ticari otobüs motorlarında aranan özellikler yakıt ekonomisi ve uzun ömür olduğundan, onlarda kullanılan motorlardaki maksimum tork, olabilecek en düşük motor devrinde yakalanmaya çalışılır.


Yusuf Abi bu yazıyı sırf senin için yazdım haberin olsun :D

Not: Benzetmelerde hata olabilir. Teknik arkadaşlar kusuruma bakmasın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Dmr
Ynt: Nominal güç Nedir ?

Sağol yılmaz tekrar yüklü bir şekilde geri gelerek benide merak edenleride en güzel şekilde memnun edeceğini biliyordum..
bu tork, güç, ve rpm şeytan üçgenine benzesede aslında varolan ama icracısının bile daha tam olarak karar veremediği teorik bir olgu..
sen olayı en güzel şekilde anlattın..
Tebrikler. ..
 
Ynt: Nominal güç Nedir ?

abi yorumlarınızın hepsini okudum kafam simdi kazan oldu çok karışık bilgiler mevcut ama bayağı da bilgi edindim hepinize teşekkür ederim keşke hep böyle bildiklerimizi paylaşsak ta herkes faydalansa
 

Ynt: Nominal güç Nedir ?

YUSUFTUYLUOGLU link=topic=77292.msg914039#msg914039 date=1408914482' Alıntı:
Sağol yılmaz tekrar yüklü bir şekilde geri gelerek benide merak edenleride en güzel şekilde memnun edeceğini biliyordum..
bu tork, güç, ve rpm şeytan üçgenine benzesede aslında varolan ama icracısının bile daha tam olarak karar veremediği teorik bir olgu..
sen olayı en güzel şekilde anlattın..
Tebrikler. ..

Abi hiçbir yere gitmedim ki, bi saatir bunu yazmaya uğraşıyorum :)

Yaz yaz bitmedi mübarek.
 

Benzer Konular