• Hesabınıza giriş yaparken sorun yaşıyorsanız buraya tıklayarak lütfen şifrenizi sıfırlayınız.

Balya Makinesi Periyodik Bakımları

Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ

Arkadaşlar balya makinalarının periyodik olarak yapılması gereken bakımları hakkında bilgisi olan var mı?

Nasıl ki bir arabada 10.000 km ' de, bir traktörde 500 saatte bir periyodik bakım gerekiyorsa, balya makinasında da bu birim balya adeti olarak düşünülürse, 1000, 5.000, 10.000, 20.000 gibi sayılardan balya bağladıktan sonra yada standart her sezon rutin olarak kontrol edilmesi, değiştirilmesi, yada bakımdan geçirilmesi gereken noktalar nelerdir?

Bunu soruyorum çünkü, bir süre önce piston kızaklarının değiştirilmi ile ilgili bir konu açılmıştı. O konuda (ben dahil) balya işi yapanların çoğu tarafından bilinmeyen yeni bilgiler ortaya çıktı.

Ikinci bir konu da bakım yada değişimi gelmiş, hatta geçmiş olup sırf cahilliğimiz nedeni ile gözden kaçırdığımız bazı parçaların, sezonun en yoğun zamanında hiç de hoş olmayan sürprizler yapmasını engellemek.

Balya makinası ustaları bu konuda çoğunlukla sizin talebinize ve bütçenize göre iş yapıyorlar. Üstelik işçilik ücretleri oldukça yüksek.

Bence en azından karnımızı doyuracak kadar kaşık tutmamız gerekir. Ayrıca sitemizde GüRKAN gibi konu üzerine uzman arkadaşlar varken bilgilerinden faydalanmamak olmaz.

Not: Arama yapmama rağmen sitede daha önce açılmış bir konu bulamadım. Eğer açılmış konu varsa başlık silinebilir. Aksi halde (en azından kendi adıma) faydalı bir konu olmalı diye düşünüyorum.
 
Katılım
26.01.2010
Mesajlar
822
Konum
Sinop
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

cok faydalı bikonu açmıssınız tşk. bende sıfır balya makinası almıştım ama nekadar adette neler yapılacagını henüz bilmiyorum aldıgımda servisine sormuştum aynı soruları teknik bi cevap alamamıştım.
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

mahomi85 link=topic=73186.msg853407#msg853407 date=1393361400' Alıntı:
cok faydalı bikonu açmıssınız tşk. bende sıfır balya makinası almıştım ama nekadar adette neler yapılacagını henüz bilmiyorum aldıgımda servisine sormuştum aynı soruları teknik bi cevap alamamıştım.
Konu üzerine ciddi bilgi sıkıntısı mevcut. Ustalar (ki haklılar, ekmek kapıları) oldukça ketum. Tek çıkar yolumuz kendi bilgi birimlerimizi birleştirerek bir arşiv oluşturmak.

Ben öncelikle pikap ve şanzıman yağları konusunu merak ediyorum. Gecen yıl yaklaşık 20.000 ot balyası bağladık. Bu adet yağ değişimi için yeterli mi mesela. Ayrıca pikap (sepet, toplayıcı) üzerinde bulunan burç ve rulmanların da bir ömrü var ama ne kadar?
 
Katılım
16.09.2009
Mesajlar
815
Konum
İzmir
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

Gün başı veya sonunda ve yahut her 1000 balyada bir tüm gresörlüklere gres basılıp sezonun ortasında da presin ucundaki bıçaklar ve alt kızakları değişecek diye biliyorum... Şanzıman yağı konusunu ben de bilmiyorum ve merak ediyorum...
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

Bıçakları sezon ortasında bileyip sezon sonunda değiştirsek daha ekonomik olur. Kızak konusunda ise hiçbir fikrim yok.
 
Katılım
16.09.2009
Mesajlar
815
Konum
İzmir
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

Bu konuyla ilgili başka önerileri olan yok mu??
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

hntr-mhmt link=topic=73186.msg853659#msg853659 date=1393412257' Alıntı:
Bu konuyla ilgili başka önerileri olan yok mu??
Bizim sitede çok ender olan durumlardan biri. Ilk kez çok soru var, hiç cevap yok.

İş başa düştü anlaşılan. Araştırmaya başlayalım.
 
Katılım
26.01.2010
Mesajlar
822
Konum
Sinop
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

bizim makinanın 7000 balya bagladı dolap bilyelerinden biri dagıldı
 
Katılım
24.12.2007
Mesajlar
4,163
Konum
Kırklareli
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

mahomi85 link=topic=73186.msg853841#msg853841 date=1393433526' Alıntı:
bizim makinanın 7000 balya bagladı dolap bilyelerinden biri dagıldı
yeni model makinalarda, mesela paksan gibi, pikap rozetleri altıköşe plastik burç yerine, kuru bilyalı şekilde. plastik burçlu olanların daha sorunsuz olacağını düşünüyorum.
 
Katılım
24.12.2007
Mesajlar
4,163
Konum
Kırklareli
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

sebazios link=topic=73186.msg853429#msg853429 date=1393362551' Alıntı:
Konu üzerine ciddi bilgi sıkıntısı mevcut. Ustalar (ki haklılar, ekmek kapıları) oldukça ketum. Tek çıkar yolumuz kendi bilgi birimlerimizi birleştirerek bir arşiv oluşturmak.

Ben öncelikle pikap ve şanzıman yağları konusunu merak ediyorum. Gecen yıl yaklaşık 20.000 ot balyası bağladık. Bu adet yağ değişimi için yeterli mi mesela. Ayrıca pikap (sepet, toplayıcı) üzerinde bulunan burç ve rulmanların da bir ömrü var ama ne kadar?
balya makinası motorsuz bir ekipman olduğu için, sabit bakım aralıkları yok. tamamen iş yoğunluğu ve kullanıcı tutumu üzerine bakım gerektirecek yerler olabilir. şanzıman yağlarını sezonluk kontrol ediyorum ben, ana şanzıman genelde çok az bir miktar eksiltme yapıyor. ilave ediyorum. sonra devam. aynı şekilde haşbay şanzımanı da öyle. o biraz daha fazla yağ eksiltiyor, onun da hiç yağını değiştirmedim henüz. eksildikçe ilave ediyorum. illa bir tarih vermek gerekirse 5 senede bir değişim yapılabilir. yıllık 35bin balya çalışmasıyla, pikap bakımı yaklaşık 4 senede bir arıza oluyor bizim. o da şu şekilde, plastik rozet burçlarının içinde dönen pikap boruları aşınıp inceliyor ve kendiliğinden kopuyor. hatta şu anda bir borunun yarısı kopuk vaziyette, sezonu o şekilde tamamladık. yada güveç aşınıp makaralar zorlanınca( örneğin biçerdöverin toplu bıraktıgı sapı yedirmeye çalırşırken ) yerinde çıkması (atması) ve pikapı kilitleyip, balatadan kaçırması şeklinde.. ben de haftaya komple pikap bakımı yapacağım. pikapta aşınan kısımlar şuraları. pikap tamburu (güveç) zaman aşınıyor, ve zorlamada makaralar atmaya başlıyor. pikap mili burçları düzenli yağlansa bile çabuk aşınıyor, ve mili yemeye başlıyor. pikap balata cırcır fişekleri arada sökülüp sıvı yağ ile yağlanmalı, yoksa paslanıp tutukluk yapmaya başlıyor, pikap zincir gergi kasnakları bazı makinalarda dökümden olabiliyor. döküm kasnak yerine plastik olanları kullanmak pikap zincirinin ömrünü önemli ölçüde arttırıyor. bu küçük iki kasnağın bağlantı yerlerinde gresörlük var, buralara yağ basmayı unutmayın, yoksa zamanla pimleri aşındırıp, kasnağın atık çalışmasına neden olur, bu da düzensiz zincir ve kasnak aşınmasına neden olur. pikap rozetleri kuru rumanlı değil de plastik altıköşe burçlu olan makinalarda, rozet saçlarını uçlarından matkapla delip, altıköşe plastiğin önünde civata ile sabitlemek, rozet ömrünü ikiye katlıyor. pikap ile ilgili aklıma gelenler bu kadar..
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

GÜRKAN link=topic=73186.msg853927#msg853927 date=1393437980' Alıntı:
balya makinası motorsuz bir ekipman olduğu için, sabit bakım aralıkları yok. tamamen iş yoğunluğu ve kullanıcı tutumu üzerine bakım gerektirecek yerler olabilir. şanzıman yağlarını sezonluk kontrol ediyorum ben, ana şanzıman genelde çok az bir miktar eksiltme yapıyor. ilave ediyorum. sonra devam. aynı şekilde haşbay şanzımanı da öyle. o biraz daha fazla yağ eksiltiyor, onun da hiç yağını değiştirmedim henüz. eksildikçe ilave ediyorum. illa bir tarih vermek gerekirse 5 senede bir değişim yapılabilir. yıllık 35bin balya çalışmasıyla, pikap bakımı yaklaşık 4 senede bir arıza oluyor bizim. o da şu şekilde, plastik rozet burçlarının içinde dönen pikap boruları aşınıp inceliyor ve kendiliğinden kopuyor. hatta şu anda bir borunun yarısı kopuk vaziyette, sezonu o şekilde tamamladık. yada güveç aşınıp makaralar zorlanınca( örneğin biçerdöverin toplu bıraktıgı sapı yedirmeye çalırşırken ) yerinde çıkması (atması) ve pikapı kilitleyip, balatadan kaçırması şeklinde.. ben de haftaya komple pikap bakımı yapacağım. pikapta aşınan kısımlar şuraları. pikap tamburu (güveç) zaman aşınıyor, ve zorlamada makaralar atmaya başlıyor. pikap mili burçları düzenli yağlansa bile çabuk aşınıyor, ve mili yemeye başlıyor. pikap balata cırcır fişekleri arada sökülüp sıvı yağ ile yağlanmalı, yoksa paslanıp tutukluk yapmaya başlıyor, pikap zincir gergi kasnakları bazı makinalarda dökümden olabiliyor. döküm kasnak yerine plastik olanları kullanmak pikap zincirinin ömrünü önemli ölçüde arttırıyor. bu küçük iki kasnağın bağlantı yerlerinde gresörlük var, buralara yağ basmayı unutmayın, yoksa zamanla pimleri aşındırıp, kasnağın atık çalışmasına neden olur, bu da düzensiz zincir ve kasnak aşınmasına neden olur. pikap rozetleri kuru rumanlı değil de plastik altıköşe burçlu olan makinalarda, rozet saçlarını uçlarından matkapla delip, altıköşe plastiğin önünde civata ile sabitlemek, rozet ömrünü ikiye katlıyor. pikap ile ilgili aklıma gelenler bu kadar..

Bilgiler için teşekkürler GÜRKAN.

Herşey gibi pikabın da (sepet yada toplayıcı da derler) bir ömrü var. Hatta yurt dışında bi forumda pikap ömrüyle alakalı 20 milyon tur gibi bir sayıdan bahsediyorlardı.

Bende bu bilgi üzerine merak ettim. Pikabın devri kaç diye. 540 devirde çalışan bir makinada, makinaya göre değişmekle birlikte dakikada 150-200 arasında tur atıyormuş pikap. Bu da makinanın 8 saat çalıştığı bir gün, pikabın 50.000 tur atması demek. Ağır iş yani.

Bu hesapla günde 8 saat ve sezonda 100 gün çalışan (aşağı yukarı senede 30-50 bin arası balya basan) bir makinanın 4-5 yıl sonunda pikaptaki tüm hareketli parçalarının değişmesi gerekiyor.

Yanlız bu bilgi, pikabın 4 yıl sonunda kesin olarak arıza yapacağı anlamına gelmesin. Pikap belki çalışmaya devam eder ama verimliliğini de kaybeder. Bu da şanzıman, zincir, balata arızaları ve yakıt sarfiyatı olarak size geri döner.

Not: Olaya bu açıdan bakınca sıra başındaki dönüşlerde, yani gereksiz yerlerde makinayı durdurmanın pikap ömrüne büyük fayda sağladığı da ortaya çıkıyor.


Son olarak pikabın verimliliğini nasıl ölçersiniz? Yani pikap kontrolü nasıl olur.

Çok basit. 3 tane test yapmanız gerekli.

Önemli not: Bu testler için toplayıcı tellerin pikap saçlarına sürtmediğinden emin olmalısınız. Tellerde 1 tane bile yamuk varsa ve sürtme yapıyorsa ilk işiniz onu düzeltmek. Çünkü kasıntı yapması için tek yamuk tel bile yeterlidir.

Bu arada saç değiştirmeyi yada tel düzeltmeyi bakımdan saymadığımı farketmişsinizdir, netekim bunun yapamayacak bir kişinin baylacılıktan uzak durması kendi hayrına olur.

Gelelim testlere.
İlk test:

Pikapraki toplayıcı tellerinden tutun ve olanca gücünüzle toplayıcıyı çevirin:
1-) Herhangi bir kasıntı yapmadan kolayca dönüyorsa,
2-) Siz bıraktıktan sonra da pikap kendi kendine bir süre daha dönmeye devam ediyor ve yavaş yavaş duruyorsa ilk test başarılı. İkinci teste geçin.

Yok, tam tersi zor dönüyor, kasıntı yapıyor ve döndürüp bırakınca zınk diye duruyorsa pikabın gözden geçirilme zamanı gelmiş demek. ikinci teste gerek bile yok.

İkinci test:
Pikabın tam ortasından iki tane saçı sökün. (Tam sökmemize gerek yok, üst bağlantılarını söküp aralasanız da olur) iki elinizi de bu boşluktan içeri sokup pikap ana milini sıkıca kavrayın ve var gücünüzle yukarı aşağı sallayın.

Eğer milde farkedilir derecede ciddi bir boşluk varsa yine pikabın bakım (yada en azından gözden geçirme) zamanı gelmiş / yaklaşmış demektir.

Eğer ki boşluk yoksa işim bitti diye sevinmeyin. Son işiniz daha var:

Pikap salıncak kontrolü.

Bunu iki şekilde yapabilirsiniz.
1-) Makinayı traktöre bağlayıp bozuk bir yola girin ve biraz gaza dokunun
2-) 2 tane güçlü delikanlı bulun ve pikabı (tarak demirinden tutup) yukarı aşağı sallamalarını isteyin.

Eğer bu işlemler sonucunda pikaptan tank tank tank yada langur langur tipinde sesler geliyorsa geliyorsa pikabın asma bağlantısı gevşemiş demektir. Buna pikap düşmesi yada sarkması da denir ve dikkat ederseniz pikap yere tam paralel olarak durmaz. Dış (teker) tarafı daha sarkıktır.

Çözümü:
Makinayı hemen düz bir zemine çekin. Pikabın alt ucuna dış tarafdan (teker tarafından) bir kriko koyun ve pikap yere tam paralel oluncaya kadar ağır ağır kaldırın. Yere tam paralel konuma gelince de tekerin hemen yanındaki, pikabı şaseye bağlayan asma asma bağlantı parçasının gevşemiş olan 3 adet 21 numara somunu/cıvatayı sıkın. (Bu cıvata numarası ve sayısı makinaya göre değişebiliyor)

Son olarak krikosyu indirin. Pikap ayarladığınız şekilde, yani yere tam paralel olarak kalacak, sallantı kesilecek ve makinanız yolda çok daha sessiz bir hale gelir. Pikabınız zıpkın gibi oldu.

Son not: Pikap ilk testten geçemedi. Yani kapsamlı bir bakım yapılması gerekiyor ise bakım konusunda kendinizden kesin emin değilseniz bulaşmayın. Rulmanlar, miller, salıncak, porya, balata vs. görünenden daha karmaşık bir iç yapısı var. Götürün usta yapsın. Dağıtır da toplayamazsanız, toplasın diye çağırdığınızda usta, sırf gıcıklığına sıfırdan komple bakım yapmış gibi işçilik yazar, tecrübeyi saymazsak boşuna uğraşmış olursunuz :)

Herkese hayırlı kazançlar..
 
Katılım
26.01.2010
Mesajlar
822
Konum
Sinop
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

sebazios link=topic=73186.msg854231#msg854231 date=1393458979' Alıntı:
Bilgiler için teşekkürler GÜRKAN.

Herşey gibi pikabın da (sepet yada toplayıcı da derler) bir ömrü var. Hatta yurt dışında bi forumda pikap ömrüyle alakalı 20 milyon tur gibi bir sayıdan bahsediyorlardı.

Bende bu bilgi üzerine merak ettim. Pikabın devri kaç diye. 540 devirde çalışan bir makinada, makinaya göre değişmekle birlikte dakikada 150-200 arasında tur atıyormuş pikap. Bu da makinanın 8 saat çalıştığı bir gün, pikabın 50.000 tur atması demek. Ağır iş yani.

Bu hesapla günde 8 saat ve sezonda 100 gün çalışan (aşağı yukarı senede 30-50 bin arası balya basan) bir makinanın 4-5 yıl sonunda pikaptaki tüm hareketli parçalarının değişmesi gerekiyor.

Yanlız bu bilgi, pikabın 4 yıl sonunda kesin olarak arıza yapacağı anlamına gelmesin. Pikap belki çalışmaya devam eder ama verimliliğini de kaybeder. Bu da şanzıman, zincir, balata arızaları ve yakıt sarfiyatı olarak size geri döner.

Not: Olaya bu açıdan bakınca sıra başındaki dönüşlerde, yani gereksiz yerlerde makinayı durdurmanın pikap ömrüne büyük fayda sağladığı da ortaya çıkıyor.


Son olarak pikabın verimliliğini nasıl ölçersiniz? Yani pikap kontrolü nasıl olur.

Çok basit. 3 tane test yapmanız gerekli.

Önemli not: Bu testler için toplayıcı tellerin pikap saçlarına sürtmediğinden emin olmalısınız. Tellerde 1 tane bile yamuk varsa ve sürtme yapıyorsa ilk işiniz onu düzeltmek. Çünkü kasıntı yapması için tek yamuk tel bile yeterlidir.

Bu arada saç değiştirmeyi yada tel düzeltmeyi bakımdan saymadığımı farketmişsinizdir, netekim bunun yapamayacak bir kişinin baylacılıktan uzak durması kendi hayrına olur.

Gelelim testlere.
İlk test:

Pikapraki toplayıcı tellerinden tutun ve olanca gücünüzle toplayıcıyı çevirin:
1-) Herhangi bir kasıntı yapmadan kolayca dönüyorsa,
2-) Siz bıraktıktan sonra da pikap kendi kendine bir süre daha dönmeye devam ediyor ve yavaş yavaş duruyorsa ilk test başarılı. İkinci teste geçin.

Yok, tam tersi zor dönüyor, kasıntı yapıyor ve döndürüp bırakınca zınk diye duruyorsa pikabın gözden geçirilme zamanı gelmiş demek. ikinci teste gerek bile yok.

İkinci test:
Pikabın tam ortasından iki tane saçı sökün. (Tam sökmemize gerek yok, üst bağlantılarını söküp aralasanız da olur) iki elinizi de bu boşluktan içeri sokup pikap ana milini sıkıca kavrayın ve var gücünüzle yukarı aşağı sallayın.

Eğer milde farkedilir derecede ciddi bir boşluk varsa yine pikabın bakım (yada en azından gözden geçirme) zamanı gelmiş / yaklaşmış demektir.

Eğer ki boşluk yoksa işim bitti diye sevinmeyin. Son işiniz daha var:

Pikap salıncak kontrolü.

Bunu iki şekilde yapabilirsiniz.
1-) Makinayı traktöre bağlayıp bozuk bir yola girin ve biraz gaza dokunun
2-) 2 tane güçlü delikanlı bulun ve pikabı (tarak demirinden tutup) yukarı aşağı sallamalarını isteyin.

Eğer bu işlemler sonucunda pikaptan tank tank tank yada langur langur tipinde sesler geliyorsa geliyorsa pikabın asma bağlantısı gevşemiş demektir. Buna pikap düşmesi yada sarkması da denir ve dikkat ederseniz pikap yere tam paralel olarak durmaz. Dış (teker) tarafı daha sarkıktır.

Çözümü:
Makinayı hemen düz bir zemine çekin. Pikabın alt ucuna dış tarafdan (teker tarafından) bir kriko koyun ve pikap yere tam paralel oluncaya kadar ağır ağır kaldırın. Yere tam paralel konuma gelince de tekerin hemen yanındaki, pikabı şaseye bağlayan asma asma bağlantı parçasının gevşemiş olan 21 numara somunu/cıvatayı sıkın. (Bu cıvata numarası ve sayısı makinaya göre değişebiliyor)

Son olarak krikosyu indirin. Pikap ayarladığınız şekilde, yani yere tam paralel olarak kalacak, sallantı kesilecek ve makinanız yolda çok daha sessiz bir hale gelir. Pikabınız zıpkın gibi oldu.

Son not: Pikap ilk testten geçemedi. Yani kapsamlı bir bakım yapılması gerekiyor ise bakım konusunda kendinizden kesin emin değilseniz bulaşmayın. Rulmanlar, miller, salıncak, porya, balata vs. görünenden daha karmaşık bir iç yapısı var. Götürün usta yapsın. Dağıtır da toplayamazsanız, toplasın diye çağırdığınızda usta, sırf gıcıklığına sıfırdan komple bakım yapmış gibi işçilik yazar, tecrübeyi saymazsak boşuna uğraşmış olursunuz :)

Herkese hayırlı kazançlar..




[/quote
GÜRKAN link=topic=73186.msg853927#msg853927 date=1393437980' Alıntı:
balya makinası motorsuz bir ekipman olduğu için, sabit bakım aralıkları yok. tamamen iş yoğunluğu ve kullanıcı tutumu üzerine bakım gerektirecek yerler olabilir. şanzıman yağlarını sezonluk kontrol ediyorum ben, ana şanzıman genelde çok az bir miktar eksiltme yapıyor. ilave ediyorum. sonra devam. aynı şekilde haşbay şanzımanı da öyle. o biraz daha fazla yağ eksiltiyor, onun da hiç yağını değiştirmedim henüz. eksildikçe ilave ediyorum. illa bir tarih vermek gerekirse 5 senede bir değişim yapılabilir. yıllık 35bin balya çalışmasıyla, pikap bakımı yaklaşık 4 senede bir arıza oluyor bizim. o da şu şekilde, plastik rozet burçlarının içinde dönen pikap boruları aşınıp inceliyor ve kendiliğinden kopuyor. hatta şu anda bir borunun yarısı kopuk vaziyette, sezonu o şekilde tamamladık. yada güveç aşınıp makaralar zorlanınca( örneğin biçerdöverin toplu bıraktıgı sapı yedirmeye çalırşırken ) yerinde çıkması (atması) ve pikapı kilitleyip, balatadan kaçırması şeklinde.. ben de haftaya komple pikap bakımı yapacağım. pikapta aşınan kısımlar şuraları. pikap tamburu (güveç) zaman aşınıyor, ve zorlamada makaralar atmaya başlıyor. pikap mili burçları düzenli yağlansa bile çabuk aşınıyor, ve mili yemeye başlıyor. pikap balata cırcır fişekleri arada sökülüp sıvı yağ ile yağlanmalı, yoksa paslanıp tutukluk yapmaya başlıyor, pikap zincir gergi kasnakları bazı makinalarda dökümden olabiliyor. döküm kasnak yerine plastik olanları kullanmak pikap zincirinin ömrünü önemli ölçüde arttırıyor. bu küçük iki kasnağın bağlantı yerlerinde gresörlük var, buralara yağ basmayı unutmayın, yoksa zamanla pimleri aşındırıp, kasnağın atık çalışmasına neden olur, bu da düzensiz zincir ve kasnak aşınmasına neden olur. pikap rozetleri kuru rumanlı değil de plastik altıköşe burçlu olan makinalarda, rozet saçlarını uçlarından matkapla delip, altıköşe plastiğin önünde civata ile sabitlemek, rozet ömrünü ikiye katlıyor. pikap ile ilgili aklıma gelenler bu kadar..
faydalı bigiler verdiniz teşekkürler
 
Katılım
24.12.2007
Mesajlar
4,163
Konum
Kırklareli
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

diğer önemli bir nokta da yaba şanzımanı. sezonluk olarak şanzıman üzeriğindeki kapağı açın, içine yeterli seviyede gres yağ koyun. ön ve arka yaba burçları genelde 40bin balyada aşınıyor, bakım yapılmazsa boşluk olduğundan çak çuk ses yapmaya başlıyor. çok sinir bozucu ses. ön yaba başında, krank etrafında parçalı burçlar , arka yabada, arka yaba bağlantı kolundaki burçlar değiştirilmeli. ayrıca şapkalı pimlerde aşınma varsa onlar da değiştirilmeli.
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

Hemen her makina için geçerli bir kural vardır. Bu kural balya makinaları için de geçerlidir ve her zaman aklınızın bir köşesinde olmalı:

'Bakımlı makina sessiz çalışır'

Bu nedenle çalışma esnasında alışık olmadığınız bir ses durduğunuzda yada bir ses her zamankinden yüksek çıkmaya başladığında, makinanın arıza yapmasını beklemeden ve hiç üşenmeden sesin kaynağını bulun.

Emin olun bu hassasiyetiniz, ileride başınıza gelebilecek önemli/önemsiz bir çok masrafın açılmasını engeller.

Çünkü (balya makinası gibi) belirli bir hızın üzerinde çalışan makinalarda, ses takip ve kontrolü, görsel kontrolden çok daha etkilidir. Bu ayrıca sürekli arkanızı dönme ve makinayı izleme zahmetinden de önemli derecede kurtarır sizi. Bunun yerine sadece gerekli (yoğun ot gibi) durumlarda görsel takipte bulunur ve daha az yorulursunuz.



Bakım konusunda ana şanzıman ve yağ değişimi ile de ilgili de hem bulduğum, hem de tecrübe ettiğim bazı bilgileri paylaşalım.


Balya makinalarındaki ana şanzımanlar, standart otomobil şanzımanları gibi tamamen kapalı bir sistem olmadığı için (örnek: üst kısımdaki sibop) buharlaşma nedeni ile ister istemez yağ eksiltiyorlar. Bunun önüne geçmek maalesef imkansız ama yağ kontrolü esnasında olması gereken seviyeden biraz fazla yağ koymak bu sorunu önemli ölçüde çözüyor. Bu şekilde ideal seviyedeki yağın azalıp tehlikeli seviyelere inmesini beklemek yerine fazla yağın ideal seviyeye indirmesini sağlıyoruz. Bir bakıma riski azaltıyoruz.

Burda bazı ustalar abartarak çok fazla yağ koyuyorlar ki bunu tavsiye etmem. Böyle olunca fazla yağ taşma yapıp şanzıman girişinden volant tekerine ve kaportaya atılıyor. Tamamen gereksiz. 1 su bardağı kadar fazla yağ yeterli.


Yağın değişimi için (balya boylarının va bağlanan materyalin yapıları farklı olduğu için) şu kadar balya olmalı gibi net bir balya sayısı yok. Yalnız değişim süresi olarak Gürkan arkadaşımın da dediği gibi haşbaylı makinalarda 3, haşbaysız makinalarda 5 yıl öngörülüyor.

Ha siz makinayı ikinci el aldınız, yağın en son ne zaman değiştiği bilmiyorsunuz. Yada makinayı normalden fazla kullanıyorsunuz. Bu durumda ise yağ değişim zamanının gelip gelmediğini nasıl anlarız?

Yöntem şu:
Standart bir iş günü içerisinde, yani ortalama 300-500 balya bastıktan sonra durup elinizle şanzımanın ısısına bakıyoruz. Aşırı bir ısınma varsa yağ yapısını yitirmiş ve artık işlevini gerçekleştirmiyor demektir.

Not: Aşırı ısınmadan kasıt: Ana şanzıman zaten normalde (üzerine binen büyük yük dolayısıyla) oldukça ısınsan bir parçadır. Peki normale göre çok ısınıp ısınmadığına nasıl karar vericez?

Bunun (termometre ile ölçmek gibi) birçok yolu var ama marka ve modeller çok farklı olduğu için, ayrıca hava sıcaklığının da bu durumu doğrudan etkilemesi nedeni ile en kolay ve garanti yol, aynı marka model fakat yeni (2-3 yıllık) başka bir makinanın şanzıman sıcaklığı ile kıyaslamak. Aradaki ısı farkı çoksa, vakit kaybetmeden yağı değiştirin.

Şanzıman yağını bence ihmal etmeyin, çünkü çok fazla Bir maliyeti yok. Hepsimden öte ana şanzıman makinadaki en pahalı parçalardan biri. İşçilik hariç komple ana şanzıman 4.000 lira civarında. Şanzımanı dağıtınca zaten yağı da değiştirmek zorunda kalacaksınız. Siz şanzıman dağılmadan yağı değiştirin, bari bir işe yarasın :)

Şanzımanı dağıtmamanız dileğiyle herkese hayırlı kazançlar :D
 
Katılım
26.09.2010
Mesajlar
729
Konum
afyon
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

sebazios link=topic=73186.msg855448#msg855448 date=1393637130' Alıntı:
Hemen her makina için geçerli bir kural vardır. Bu kural balya makinaları için de geçerlidir ve her zaman aklınızın bir köşesinde olmalı:

'Bakımlı makina sessiz çalışır'

Bu nedenle çalışma esnasında alışık olmadığınız bir ses durduğunuzda yada bir ses her zamankinden yüksek çıkmaya başladığında, makinanın arıza yapmasını beklemeden ve hiç üşenmeden sesin kaynağını bulun.

Emin olun bu hassasiyetiniz, ileride başınıza gelebilecek önemli/önemsiz bir çok masrafın açılmasını engeller.

Çünkü (balya makinası gibi) belirli bir hızın üzerinde çalışan makinalarda, ses takip ve kontrolü, görsel kontrolden çok daha etkilidir. Bu ayrıca sürekli arkanızı dönme ve makinayı izleme zahmetinden de önemli derecede kurtarır sizi. Bunun yerine sadece gerekli (yoğun ot gibi) durumlarda görsel takipte bulunur ve daha az yorulursunuz.



Bakım konusunda ana şanzıman ve yağ değişimi ile de ilgili de hem bulduğum, hem de tecrübe ettiğim bazı bilgileri paylaşalım.


Balya makinalarındaki ana şanzımanlar, standart otomobil şanzımanları gibi tamamen kapalı bir sistem olmadığı için (örnek: üst kısımdaki sibop) buharlaşma nedeni ile ister istemez yağ eksiltiyorlar. Bunun önüne geçmek maalesef imkansız ama yağ kontrolü esnasında olması gereken seviyeden biraz fazla yağ koymak bu sorunu önemli ölçüde çözüyor. Bu şekilde ideal seviyedeki yağın azalıp tehlikeli seviyelere inmesini beklemek yerine fazla yağın ideal seviyeye indirmesini sağlıyoruz. Bir bakıma riski azaltıyoruz.

Burda bazı ustalar abartarak çok fazla yağ koyuyorlar ki bunu tavsiye etmem. Böyle olunca fazla yağ taşma yapıp şanzıman girişinden volant tekerine ve kaportaya atılıyor. Tamamen gereksiz. 1 su bardağı kadar fazla yağ yeterli.


Yağın değişimi için (balya boylarının va bağlanan materyalin yapıları farklı olduğu için) şu kadar balya olmalı gibi net bir balya sayısı yok. Yalnız değişim süresi olarak Gürkan arkadaşımın da dediği gibi haşbaylı makinalarda 3, haşbaysız makinalarda 5 yıl öngörülüyor.

Ha siz makinayı ikinci el aldınız, yağın en son ne zaman değiştiği bilmiyorsunuz. Yada makinayı normalden fazla kullanıyorsunuz. Bu durumda ise yağ değişim zamanının gelip gelmediğini nasıl anlarız?

Yöntem şu:
Standart bir iş günü içerisinde, yani ortalama 300-500 balya bastıktan sonra durup elinizle şanzımanın ısısına bakıyoruz. Aşırı bir ısınma varsa yağ yapısını yitirmiş ve artık işlevini gerçekleştirmiyor demektir.

Not: Aşırı ısınmadan kasıt: Ana şanzıman zaten normalde (üzerine binen büyük yük dolayısıyla) oldukça ısınsan bir parçadır. Peki normale göre çok ısınıp ısınmadığına nasıl karar vericez?

Bunun (termometre ile ölçmek gibi) birçok yolu var ama marka ve modeller çok farklı olduğu için, ayrıca hava sıcaklığının da bu durumu doğrudan etkilemesi nedeni ile en kolay ve garanti yol, aynı marka model fakat yeni (2-3 yıllık) başka bir makinanın şanzıman sıcaklığı ile kıyaslamak. Aradaki ısı farkı çoksa, vakit kaybetmeden yağı değiştirin.

Şanzıman yağını bence ihmal etmeyin, çünkü çok fazla Bir maliyeti yok. Hepsimden öte ana şanzıman makinadaki en pahalı parçalardan biri. İşçilik hariç komple ana şanzıman 4.000 lira civarında. Şanzımanı dağıtınca zaten yağı da değiştirmek zorunda kalacaksınız. Siz şanzıman dağılmadan yağı değiştirin, bari bir işe yarasın :)

Şanzımanı dağıtmamanız dileğiyle herkese hayırlı kazançlar :D
ana şanzıman ve haşbayın şanzımanı kaç litre kaç numara yağ alıyor peki...
 
Katılım
26.01.2010
Mesajlar
822
Konum
Sinop
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

vaybe konu dedigin böyle olur böyle açıklanır teşekkürler emeginize saglık
 
Katılım
26.01.2010
Mesajlar
822
Konum
Sinop
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

Arkadaşlar ot yaparken cok sık yaba sigortası atıyor nedenleri neolabilr acaba bunun bi ayarı falan varmı. saygılar
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

4 gündür makinanın bakımları ile uğraşıyorduk. Nihayet bugün bitti. Sezona hazır şekilde parka çektik.

Yapılan işlemleri kısaca özet geçeyim: makinanın lastiklerinin şişirilmesi, takozdan indirilmesi vs ' yi atlıyorum.

1-) Volant ayarı yapıldı. (Sigorta ayağı ile volant arasında hafif boşluk vardı. Bu nedenle ana sigorta kesitinde kesilen parçayı çıkartmak uğraştırıyordu. Boşluğu sıfırladık, şimdi kesilen cıvata makaslar kesilmiş gibi kendi düşüyor.
2-) Şaftların açısı hoşumuza gitmiyor, dönüşlerde tıkırtı yapıyordu. Açıyı düzelttik, ses kesildi. Makina çalışırken en keskin dönüşlerde bile ses yapmadı. Şart muhafazalarının sabitleme ve bakımları da aradan çıkartıldı.
3-) Pikap gözden geçirildi. Kırık yaylar, eğri saçlar sezonda iş açmasın diye değiştirildi. Burçlar, rozetler ve borular geçen yıl değiştiğinden durumları iyiydi, dokunmadık.
4-) ip dolabı 4 topluktu. 9 topluğa çevrildi. Dolap kapağının menteşeleri değiştirildi.
5-) Şanzıman yağları kontrol edildi.
6-) Piston aşağıya alındı, köşebentlere dokunmadık, kızaklar değiştirildi, kızak ayarları yapıldı,
7-) piston bıçaklarını bizzat tesviyeye alıp taşladım. Sökerken bir taraflarımdan ter çıktı ama ikisini de jilet gibi yaptım. Bu yıl daha giderler.
:cool: Şimdilik manuel bir sayaç aldık. Kendi yaptığım dijital ile eşgüdümlü çalışabilmesi için yeni bir stand yaparak daha korumakla bir yere monte ettik. Artık tetiklemeyi iğne sehpasından alıyor ve denemelerime göre çok daha stabil oldu.
9-) Traktör bahçe tipi olduğundan ok yere çok yakındı. Arışı ters çevirerek oku yerden 8-10 cm kadar daha yükselttik. Sökmüşken arış cıvata-somun-pulları yenilendi.
10-) Geçen yıl sezon sonunda pikap pistonunun hidrolik hortumları şafta sarıp parçalanmıştı. Hortumlar yenilendi. Yeni bir hat ile oka sabitlendi.
11-) Yine sezon sonunda kriko kolu kırılmıştı. Kaynatıldı, komple bakımı yapıldı.

Daha bir sürü ufak tefek şey. Bir tek yabaları ellemedik. Yedirici yabada hafif bir boşluk var gibi geldi ama yarın vaktim olursa bakıcam.


mahomi85 link=topic=73186.msg882087#msg882087 date=1397932629' Alıntı:
Arkadaşlar ot yaparken cok sık yaba sigortası atıyor nedenleri neolabilr acaba bunun bi ayarı falan varmı. saygılar
Yabalar ayarsızdır. Ayar basit:
Yabaların ucu birleştiğinde tabandan yüksekliği 32-34 cm arasında olmalı. Açıklık bundan fazla yada az ise ya birine, yada diğerinden fazla yük biner. Bu da sigorta kestirir.
 
Katılım
26.01.2010
Mesajlar
822
Konum
Sinop
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

Bilginize saglık bi yaba ölçülerini kontrol edeyim bakalım ondanmı. ayarsızsa nereden ayarlıyoruz bide dönüşlerde bizimkiside şaftan ses yapıyor nasıl giderebilirim teşekkürler
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Balya Makinası Periyodik Bakımları Nelerdir?

brhnztrk86 link=topic=73186.msg855465#msg855465 date=1393660387' Alıntı:
ana şanzıman ve haşbayın şanzımanı kaç litre kaç numara yağ alıyor peki...
Bazı makinelerde 140, bazı makinelerde 90 numara şanzıman yağı konuyor. Bu farklılık makinadan çok, makinanın çalıştığı bölgenin hava sıcaklığına göre seçilir.

Seviye ayarı da şöyle yapılıyor:
1-) makinayı düz bir yere çekiyoruz.
2-) Şanzımanın altında 2 tane tapa bulunur. Tahliye tapası ve seviye tapası.
3-) Şanzımanın alt geri kısmında (şanzımanı bir saat gibi düşünürsek saat 4 yönünde) bulunan tapa seviye tapasıdır. 13 numara anahtarla bu tapayı söktüğümüzde hafif bir yağ sızması lazım. Sızmıyorsa yağ eksiltmiştir.
4-) Şanzımanın üstü kısmındaki hava sinobunun bulunduğu tapayı sökün ve burdan yağ ekleyin. Seviye tapasından yağ sızmaya başlayınca bu tapayı yerine takın. 1 su bardağı daha yağ ekleyip üst tapayı kapatın.

Yağı değiştirecekseniz yukarıdaki işlemlerden önce en alttaki (saat 6 yönündeki) tapayı açarak tüm yağı boşaltıktan sonra sırası ile yukarıdaki işlemleri yapabilirsiniz.

Not: şanzımanda kullanılan yağın (90 mı? 140 mı?) kaç numara olduğunu bilmiyorsanız, öğrenmek için hiç uğraşmayın. 90 ve 140 numara yağlar arasında az bir viskozite farkı vardır ve birbirleri ile karışabilirler.

Elinizde hangisi varsa onu kullanabilirsiniz.
 


Üst Alt