Samsun Karadeniz Tarımsal Araştırma Enstitüsü bünyesinde kurulan Enerji Tarımı Araştırma Merkezi ' nde çevreye zararlı maddeler enerjiye dönüştürülerek ekonomiye kazandırılacak.
Türkiye ' nin tek Enerji Tarımı Araştırma Merkezi ' nde motorin ve benzine alternatif olarak biyodizel ve biyoetanolün, yosun ve şeker pancarı atığı olan melastandan üretilmesi için çalışmalar başladı.
Konu hakkında AA muhabirine bilgi veren Enerji Tarımı Bölüm Başkanı Mustafa Acar, Türkiye ' nin ilk ve tek Enerji Tarımı Araştırma Merkezi ' nde 3 aşamalı olarak biyo yakıtlarla ilgili çalışma yaptıklarını söyledi.
Biyodizel, biyoetanol ve biyokütle çalışmalarının devam ettiğini belirten Acar, şunları kaydetti:
' ' Merkezimizde hem pilot ölçekli çalışmaları, hem laboratuvar çalışmaları hem de biyo yakıtların kalite testleri gerçekleştirilecek. Gerek biyodizel, gerek biyoetanol, gerekse de biyokütle çalışmalarında önceliğimiz her türlü tarımsal artık ve atıktan enerji elde etmektir. Yani doğada atık olarak bırakılan bu maddeleri enerji olarak değerlendirebilmek istiyoruz. Biyodizeli insan ve hayvan gıdası olarak kullanılan yağlarla değil, özelikle insan ve hayvan gıdası olarak kullanılmayan yağlardan üretmek istiyoruz. Bunlar algler dediğimiz yosunlardır. Yosunlardan önce yağ, daha sonra elde edilen yağdan biyodizel üretmek için çalışmalar başladı. ' '
Özellikle yosundan biyodizel üretilmesine oldukça önem verdiklerini kaydeden Acar, ' ' Çünkü insan ya da hayvan gıdası olarak kullanılmayan materyaller bunlar. Yosunlar, kendisine besin olarak azot ya da fosforu kullandığı için bulunduğu ortamdaki su temizlemektedir. Yani çevre kirliğini önleyecek ayrıca kendisinden de yağ ve biyodizel üretmemiz sayesinde ayrıca çevreye katkısı olacak. Böylece hem ihtiyacımız olan biyodizeli üretmiş olacağız, hem çevremizi temizlemiş olacağız hem de ekonomiye katkı bulunmuş olacağız ' ' diye konuştu.
Biyodizelin motorine, biyoetanolün benzine alternatif olarak üretileceğini ifade eden Acar, ' ' Zaten Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu ' nun aldığı kararla 2015 yılına kadar kademeli geçiş yapılarak gerek benzinde ve gerekse motorinde yüzde 3 ' lük bitkisel karışım kullanımı zorunlu hale getirildi. Türkiye ' de yıllık 16 milyon ton mazot ve 3 milyon ton benzin tüketiliyor. Mazot için 480 bin ton biyodizel, benzin için 90 bin ton biyoetanol gerekiyor ' ' şeklinde konuştu.
Biyoetanolün benzine alternatif olarak değerlendirilen bir biyo yakıt olduğunu vurgulayan Acar, ' ' Her türlü şekerli, nişastalı ve karbonhidratlı bitkilerden üretilmektedir. Ülkemizde şeker fabrikalarında kullanılan şeker pancarının atığı melastanda üreteceğiz. Ancak bunun dışında mısır, buğday, şeker pancarı ve mısır gibi şekerli ve nişastalı bitkiden biyoetanol üretilecektir. Bu konuda da projeler üretmekteyiz. Bizim hedefimiz insan ve hayvan gıdası olarak kullanılmayan maddeleri enerjiye kazandırmak ve çevre kirliğinin önüne geçmektir ' ' dedi.
Türkiye ' nin tek Enerji Tarımı Araştırma Merkezi ' nde motorin ve benzine alternatif olarak biyodizel ve biyoetanolün, yosun ve şeker pancarı atığı olan melastandan üretilmesi için çalışmalar başladı.
Konu hakkında AA muhabirine bilgi veren Enerji Tarımı Bölüm Başkanı Mustafa Acar, Türkiye ' nin ilk ve tek Enerji Tarımı Araştırma Merkezi ' nde 3 aşamalı olarak biyo yakıtlarla ilgili çalışma yaptıklarını söyledi.
Biyodizel, biyoetanol ve biyokütle çalışmalarının devam ettiğini belirten Acar, şunları kaydetti:
' ' Merkezimizde hem pilot ölçekli çalışmaları, hem laboratuvar çalışmaları hem de biyo yakıtların kalite testleri gerçekleştirilecek. Gerek biyodizel, gerek biyoetanol, gerekse de biyokütle çalışmalarında önceliğimiz her türlü tarımsal artık ve atıktan enerji elde etmektir. Yani doğada atık olarak bırakılan bu maddeleri enerji olarak değerlendirebilmek istiyoruz. Biyodizeli insan ve hayvan gıdası olarak kullanılan yağlarla değil, özelikle insan ve hayvan gıdası olarak kullanılmayan yağlardan üretmek istiyoruz. Bunlar algler dediğimiz yosunlardır. Yosunlardan önce yağ, daha sonra elde edilen yağdan biyodizel üretmek için çalışmalar başladı. ' '
Özellikle yosundan biyodizel üretilmesine oldukça önem verdiklerini kaydeden Acar, ' ' Çünkü insan ya da hayvan gıdası olarak kullanılmayan materyaller bunlar. Yosunlar, kendisine besin olarak azot ya da fosforu kullandığı için bulunduğu ortamdaki su temizlemektedir. Yani çevre kirliğini önleyecek ayrıca kendisinden de yağ ve biyodizel üretmemiz sayesinde ayrıca çevreye katkısı olacak. Böylece hem ihtiyacımız olan biyodizeli üretmiş olacağız, hem çevremizi temizlemiş olacağız hem de ekonomiye katkı bulunmuş olacağız ' ' diye konuştu.
Biyodizelin motorine, biyoetanolün benzine alternatif olarak üretileceğini ifade eden Acar, ' ' Zaten Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu ' nun aldığı kararla 2015 yılına kadar kademeli geçiş yapılarak gerek benzinde ve gerekse motorinde yüzde 3 ' lük bitkisel karışım kullanımı zorunlu hale getirildi. Türkiye ' de yıllık 16 milyon ton mazot ve 3 milyon ton benzin tüketiliyor. Mazot için 480 bin ton biyodizel, benzin için 90 bin ton biyoetanol gerekiyor ' ' şeklinde konuştu.
Biyoetanolün benzine alternatif olarak değerlendirilen bir biyo yakıt olduğunu vurgulayan Acar, ' ' Her türlü şekerli, nişastalı ve karbonhidratlı bitkilerden üretilmektedir. Ülkemizde şeker fabrikalarında kullanılan şeker pancarının atığı melastanda üreteceğiz. Ancak bunun dışında mısır, buğday, şeker pancarı ve mısır gibi şekerli ve nişastalı bitkiden biyoetanol üretilecektir. Bu konuda da projeler üretmekteyiz. Bizim hedefimiz insan ve hayvan gıdası olarak kullanılmayan maddeleri enerjiye kazandırmak ve çevre kirliğinin önüne geçmektir ' ' dedi.