• TrakKulüp Youtube'da Yayınlanan Son Videolar:
    ➤ Katı Gübre Dağıtma Römorkunun Faydası. İzlemek için tıklayınız.
    ➤ John Deere'nin Dayanıklılığı Ortada | Katı Gübre Dağıtma Römorku Doldurma. İzlemek için tıklayınız.

Bir Havalı Makinede...

Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ

Özellikle ayçiçeği, mısır ve pancar ekimlerinim vazgeçilmezi olan havalı (pnömatik) ekim makineleri, çoğumuzun garajında mevcut.

Şimdi bir düşünelim.

Sıfırdan bir havalı ekim makinesi yapacak olsak, olmasını istediğimiz, mutlaka bulunması gereken özellikler neler olabilir?

Özellikle kendi kullandığımız makinelerde beğenmediğimiz, sıkıntı yaratan noktalar, yönler, hatalar ve iyileştirmeler neler olabilir?

Not 1: Yorum yapan arkadaşlar,

- kullandıkları makinenin markasını,
- türünü (diskli, çift diskli, balta ayak vs)
- ve hangi mahsülleri ektiğini belirtirse çok güzel bir literatüre sahip oluruz.

Not-2: Başlık, sohbet amaçlı değil, yeni başlanacak bir projede literatür taraması amacıyla açılmıştır. Söylenecek olan her söz, önerilecek her fikir kullanılacak.
 
Katılım
22.07.2007
Mesajlar
15,343
Konum
İstanbul
Ynt: Bir Havalı Makinede...

Yılmaz abi benim düşüncem gübreyi gübre küfelerine koymak için bir helezon olabilir diye düşünüyorum. Çuvalı oraya kaldırmak ve yandan koymak zor oluyor. Ortadan bir tane yağ basıncı ile çalışan motorlu bir helezon olsa gübre küfelerine gübreyi götürse güzel olurdu diye düşünüyorum. Yurt dışında varda ülkemizde mevcut değil ne yazık ki. Amazone ' da sanırsam var bu sistem yanlış hatırlamıyorsam. Şuan için aklıma gelen o oldu. En çok o konuda zorluk çekiliyor. Çok sıralı modeller de katlanan modeller yapılabilir ayrıca. Gerçi ülkemizde o kadar çok tercih edilmiyor. Ama ihracat düşünülüyorsa katlanan şaseli modeller yapılmalı diye düşünüyorum. Bizim ülkemizde klasik 8 sıra tek şase yapıyorlardı. Şimdi biraz kaydırmalı şase çıktı da yolda gitmesi rahat oldu...:D Ama daha üst sayıdaki sıralarda katlanan model gerekli gibi.

Makina olarak Güngör Baltalı kullanıyoruz. Ayçiçek ekiyoruz sadece.
 
Katılım
23.04.2014
Mesajlar
1,662
Konum
edirne
Ynt: Bir Havalı Makinede...

yılmaz hocam irtem kullanıcısıyım ayçiçeği misir ekiyorum disk değiştirmek cok zor baltayı cıkar dandik kedikli plastik kapak 2 tane vida falan filan bide toğum sıklıği ayarlamak sıkıntı 2 gurup dişli var bunlar yağsız kaldımı zincir geziyor cm değişiyor aklıma bunlar geldi kolay gelsin
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
alipasalierkan link=topic=86984.msg1045006#msg1045006 date=1450038225' Alıntı:
Yılmaz abi benim düşüncem gübreyi gübre küfelerine koymak için bir helezon olabilir diye düşünüyorum. Çuvalı oraya kaldırmak ve yandan koymak zor oluyor. Ortadan bir tane yağ basıncı ile çalışan motorlu bir helezon olsa gübre küfelerine gübreyi götürse güzel olurdu diye düşünüyorum. Yurt dışında varda ülkemizde mevcut değil ne yazık ki. Amazone ' da sanırsam var bu sistem yanlış hatırlamıyorsam. Şuan için aklıma gelen o oldu. En çok o konuda zorluk çekiliyor. Çok sıralı modeller de katlanan modeller yapılabilir ayrıca. Gerçi ülkemizde o kadar çok tercih edilmiyor. Ama ihracat düşünülüyorsa katlanan şaseli modeller yapılmalı diye düşünüyorum. Bizim ülkemizde klasik 8 sıra tek şase yapıyorlardı. Şimdi biraz kaydırmalı şase çıktı da yolda gitmesi rahat oldu...:D Ama daha üst sayıdaki sıralarda katlanan model gerekli gibi.

Makina olarak Güngör Baltalı kullanıyoruz. Ayçiçek ekiyoruz sadece.

Erkan gübre doldurma işi gerçekten sıkıntı. Ünitelerin konumu nedenimizle römorka geri geri yaşama şansımız da yok. Yandan yanaşıp taşımak tehlikeli ve zor.

Helezon sistemi mantıkı ama entegre yapılması makinenin toplam fiyatını ciddi şekilde arttıracağından rekabet şansını azaltır. Onun yerine opsiyon olarak harici satın alınabilir bi sistem geliştirilebilir.

Yükleme sorununu kenara yazdım. Pratik + ekonomik bir yol var aklımda. Yöntemin detaylarını


karga link=topic=86984.msg1045012#msg1045012 date=1450038870' Alıntı:
yılmaz hocam irtem kullanıcısıyım ayçiçeği misir ekiyorum disk değiştirmek cok zor baltayı cıkar dandik kedikli plastik kapak 2 tane vida falan filan bide toğum sıklıği ayarlamak sıkıntı 2 gurup dişli var bunlar yağsız kaldımı zincir geziyor cm değişiyor aklıma bunlar geldi kolay gelsin
1-) disk değiştirmek zahmetli ve zor
2-) sıra üzeri mesafe ayarı için kullanılan dişli şanzıman daha pratik yapılabilir.

İki konu da önemli. Çok teşekkürler. Not alındı :)
 
Katılım
15.11.2007
Mesajlar
2,294
Konum
Tekirdağ
Ynt: Bir Havalı Makinede...

Yılmaz abi hayırlı işler :D

Diğer bir konu da markerlar diye düşünüyorum. İlk makinamız sabit markerlı idi. Hassia marka. Şimdiki Gaspardo ' da buğday makineleri gibi bi sağa bi sola yatan sistem var. Bu bazen sıkıntı yaratıyor. Halatlı olduğu için sıkışma yapabiliyor, kopabiliyor. Bazen parça kırılıp kaynak yapmak zorunda olduğumuz zamanlar oldu. Bunun ya kullanıcıdan bağımsız şekilde pistonlu, veya elektronik olması gerektiğini düşünüyorum. Erkan abinin fikri gibi opsiyon olabilir bu da.
 
Katılım
08.01.2015
Mesajlar
517
Konum
amasya
Ynt: Bir Havalı Makinede...

2015 model gübresiz şakalak kullanıyoruz teleskopik şase, balta ayak; mısır ve pancar ekiyoruz. makinadan memnun da değilim..
Yılmaz abi bu projenden güzel bi makina çıkarsa ki çıkacağına inanıyorum ilk alacaklardanım...

benim aklıma gelenleri sıralarsam;
1- markörleri tarlaya girince inip açmak zorundayız ya bunun hakkında, tarlaya gelince hiç traktörden inmeden markörü açıp direk ekime başlayabilsek güzel olur.

2- ünitelerdeki tohum miktarını traktör içinde gösteren bi gösterge güzel olurdu yada tohum kritik seviyeye kadar azalınca ikaz verse güzel olurdu. tek başına ekmeye gidince ve tohum ucu ucuna yettiği zamanlarda sıkıntı oluyor, sık sık inip bakmak gerekiyor.

3- özellikle pancar ekerken kaplamalı tohumların kaplaması kırılıp delikli plakaya sıkışıyor ve o delik iptal oluyor, emiş yapıp tohum tutmuyor bu konu hakkında da birşeyler düşünülebilir

4- bizim makina tohum dökme hareketini tek tekerden alıyor, tarlanın yamuk kenarından giderken canım sıkılıyor düzensiz tohum düştüğü için, hareketi 2 tekerden alması tek tekerden almasından iyidir.

aklıma gelenler bunlar..
 
Katılım
04.12.2007
Mesajlar
4,975
Yaş
42
Konum
lüleburgaz
Ynt: Bir Havalı Makinede...

2009 mod irtem kullanıyorum makinanın tohum ayak mekanizmalarını yol ve tarla pozisyonunda kaldırıp indırmek
Çok zor ve ağır oluyor, ayrıca herbir gözdeki vakum göstergeleri ayrı olmalı tek bir barometre gösterge yetersiz diye düşünüyorum.yani her bir gözde ne kadar vakum yapıyor görebiliriz.
 
Katılım
16.07.2009
Mesajlar
543
Konum
Tekirdağ-Çorlu
Ynt: Bir Havalı Makinede...

iskender link=topic=86984.msg1045234#msg1045234 date=1450113170' Alıntı:
2009 mod irtem kullanıyorum makinanın tohum ayak mekanizmalarını yol ve tarla pozisyonunda kaldırıp indırmek
Çok zor ve ağır oluyor, ayrıca herbir gözdeki vakum göstergeleri ayrı olmalı tek bir barometre gösterge yetersiz diye düşünüyorum.yani her bir gözde ne kadar vakum yapıyor görebiliriz.
Hassia kullanıyoruz bizde abi.Abiminde dediği gibi tarla ve yol konumunda üniteleri kaldırmak zorluyor
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
<<B.Özyurt>> link=topic=86984.msg1045043#msg1045043 date=1450048082' Alıntı:
Yılmaz abi hayırlı işler :D

Diğer bir konu da markerlar diye düşünüyorum. İlk makinamız sabit markerlı idi. Hassia marka. Şimdiki Gaspardo ' da buğday makineleri gibi bi sağa bi sola yatan sistem var. Bu bazen sıkıntı yaratıyor. Halatlı olduğu için sıkışma yapabiliyor, kopabiliyor. Bazen parça kırılıp kaynak yapmak zorunda olduğumuz zamanlar oldu. Bunun ya kullanıcıdan bağımsız şekilde pistonlu, veya elektronik olması gerektiğini düşünüyorum. Erkan abinin fikri gibi opsiyon olabilir bu da.
Sağ olasın Berk.

Markör konusu şu an satışta olan son kasalarda tamamen değişmiş durumda. Halat sistemi terk edildi. Her markörde bağımsız çalışabilen pistonlar var ve traktörden inmeden toplanabiliyor.

Bilinçli çiftçiler olarak günceli takip edelim beyler :D









Bu arada kullanıcıdan bağımsız çalışan otomatik markör konusu geçti. Lakin (bazı) teknik problemler var.

Öncelikle markörün tetikleme mekanizmasının tekerleklerde olması şart. Çünkü bu sistemin referans alabileceği tek hareket noktası orası

Diyelim çok saplı bir yer ekiyoruz. Toprak da nemli. Toplama yaptı. Ayakları temizlemek için mibzer kaldırdığın an, tekerleklerin yerden kesildiğini algılayan sensör markörü anında diğer tarafa düşürecek. Hadi bakalım markörü düzeltmek için mibzeri tekrar yere indir, tekrar kaldır. Üstelik bunu balta ayakta (hareket halinde yere indirilmesi gereken bir mibzerde) yaptığını düşün. Kafayı yedirtir.

Bir tarafından başlanıp diğer tarafından çıkılabilen, iyi hazırlanmış, düz ve temiz tarlalarda başarı ile kullanılabilir ama (şu an) için bizim şartlarda sıkıntı yaratabilir.
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Bir Havalı Makinede...

CropMasteR link=topic=86984.msg1045169#msg1045169 date=1450107362' Alıntı:
Mikro granul gubre atsin mi? Bence atsin :)
Al sana günceli takip eden bilinçli çiftçi :)

Gürkan atsın diyorsa atacak! :)

Mikro granül gübre konusu şu andan itibaren listeye eklenmiştir.

Hatta ihaleyi daha da yükseltelim. Toz tohum kaplamaları ile magnezyum sülfat, çinko sülfat, bor gibi toz ve kristal yapıdaki malzemeleri de tohum yatağına verebilecek kapasitede olsun.
 
Katılım
04.12.2007
Mesajlar
4,975
Yaş
42
Konum
lüleburgaz
Ynt: Bir Havalı Makinede...

Arkadaşlar havalı makina demişsiniz son yorumlar Üniversal mibzer fotoları kafam karıştı
 
Katılım
16.10.2010
Mesajlar
232
Konum
edirne
Ynt: Bir Havalı Makinede...

Üniversal mibzerde benim sıkıntım .Mecbur kalıpta girdiğimiz ağır ,ıslak toprakta mibzer tekerleklerinin çamur toplaması.Tekerlekle çamur kazıyıcılarının arasını acıyor,kapıyor çözüm bulamıyorum.Kazıyacılara tekrar mı şekil verilir yoksa yeni bir aparatmı ilave edilir,Yılmaz beye havale..Bu arada üniversal İrtem, havalı Gasparto.Baltalı.
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Bir Havalı Makinede...

bugraa link=topic=86984.msg1045075#msg1045075 date=1450081922' Alıntı:
2015 model gübresiz şakalak kullanıyoruz teleskopik şase, balta ayak; mısır ve pancar ekiyoruz. makinadan memnun da değilim..
Yılmaz abi bu projenden güzel bi makina çıkarsa ki çıkacağına inanıyorum ilk alacaklardanım...

benim aklıma gelenleri sıralarsam;
1- markörleri tarlaya girince inip açmak zorundayız ya bunun hakkında, tarlaya gelince hiç traktörden inmeden markörü açıp direk ekime başlayabilsek güzel olur.

2- ünitelerdeki tohum miktarını traktör içinde gösteren bi gösterge güzel olurdu yada tohum kritik seviyeye kadar azalınca ikaz verse güzel olurdu. tek başına ekmeye gidince ve tohum ucu ucuna yettiği zamanlarda sıkıntı oluyor, sık sık inip bakmak gerekiyor.

3- özellikle pancar ekerken kaplamalı tohumların kaplaması kırılıp delikli plakaya sıkışıyor ve o delik iptal oluyor, emiş yapıp tohum tutmuyor bu konu hakkında da birşeyler düşünülebilir

4- bizim makina tohum dökme hareketini tek tekerden alıyor, tarlanın yamuk kenarından giderken canım sıkılıyor düzensiz tohum düştüğü için, hareketi 2 tekerden alması tek tekerden almasından iyidir.

aklıma gelenler bunlar..
Öner için şimdiden sağ olasın Buğra:

1-) o iş tamam.

2-) bu konu önemli. Benim aklımdan 2 tane sensör geçiriyor şu an:

I. Tohum bitti sensörü
II. Zincir atma/kopma sensörü.

Her ikisi de ekim esnasında karşılaşılan önemli problemler ve bir aksilik halinde tek kelime ile tarlayı rezil ediyor.

Bu konu da listeye eklendi.

3-) klasik diskler ile bu sorunu aşmanın yolu yok. Düz metal diskli tüm makinelerde mevcut bu durum. Amazone 'countur' üniteleri ile bu sorunu büyük ölçüde aştı. Bunun için disk yapısı ve malzemesini değirirdi. Şu an konik iç yüzeyli çıkıntılı delikleri olan plastik disk kullanıyorlar.

Bu konuyu da bi gündeme getirelim. Şu an için bir çözüm üretilebilir mi bilmiyorum ama düşünmekten zarar gelmez.

4-) bu da önemli bir sorun ama aşılabilmesi için aşağıdaki teknik problemin giderilmesi gerekiyor:

a. Her iki tekerlekten tahrikli bir sistem geliştirdik diyelim. Sağ teker, sağdaki 2 üniteyi, sol teker de soldaki iki üniteydi dolaşılasın.

Gübrenin hareketini kederden alacağız?

Keza her iki tekerleğe de binen yükün aynı olması lazım keza fazla yük binen ünitenin hareket zorluğu ortaya çıkabilir.

b. Her iki tekerde bulunan sıra üzeri mesafe dişlilerinin de aynı hassasiyette ayarlanabilmesi zincirlerde boşluk yada benzeri bir aksilik ekimi olumsuz etkileyebilir.

Bu konu için de çözüm düşünmeye başlayalım. Nitekim problemler aşılmak için vardır :)

Gerçekten güzel öneriler geliyor arkadaşlar.
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
iskender link=topic=86984.msg1045329#msg1045329 date=1450124526' Alıntı:
Arkadaşlar havalı makina demişsiniz son yorumlar Üniversal mibzer fotoları kafam karıştı
İskender Abi o fotoğrafları şu anki hidrolik markör (kılavuz çizi açma) sisteminin görülmesi için attım. Pnömatiklerde de sistem aynı. Elimde onlar vardı. Kusuruma bakmayın.

Aynen dediğin gibi konu havalı makineler.
 
Katılım
08.01.2015
Mesajlar
517
Konum
amasya
Ynt: Bir Havalı Makinede...

Birde Ekim hızı artırılabilirmi? Ekim hızı demek iş randımanı demek. Ben 7 km ile Ekim yaptım ama 10-12 km hıza çıkabilsek daha çok iş kaçar
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Bir Havalı Makinede...

iskender link=topic=86984.msg1045234#msg1045234 date=1450113170' Alıntı:
2009 mod irtem kullanıyorum makinanın tohum ayak mekanizmalarını yol ve tarla pozisyonunda kaldırıp indırmek
Çok zor ve ağır oluyor, ayrıca herbir gözdeki vakum göstergeleri ayrı olmalı tek bir barometre gösterge yetersiz diye düşünüyorum.yani her bir gözde ne kadar vakum yapıyor görebiliriz.
O kadar zor olmaması lazım. Yarın fabrikada bi göz atayım bakalım. Durumu bildiririm.
 
Katılım
19.04.2010
Mesajlar
6,688
Konum
Tekirdağ
Ynt: Bir Havalı Makinede...

bugraa link=topic=86984.msg1045342#msg1045342 date=1450125997' Alıntı:
Birde Ekim hızı artırılabilirmi? Ekim hızı demek iş randımanı demek. Ben 7 km ile Ekim yaptım ama 10-12 km hıza çıkabilsek daha çok iş kaçar
Emişli pnömatik sistemlerde, sistemin yapısı gereği hız artırılamıyor. Artırıldığını an sıra üzeri mesafe ve hassasiyette ciddi problemler yaşanıyor. 6.5 km/sa hız şu an için referans hız.

Buğra hız konusu çok detaylı bir konu. Üzerinde konuşulacak çok şey var. Gerçekleştirilebilmesi için bazı yapısal değişikliklere gitmek gerekiyor ki çok yönlü bir iş.
 
Katılım
22.07.2007
Mesajlar
15,343
Konum
İstanbul

Ynt: Bir Havalı Makinede...

Yılmaz abi aklıma gelmişken. Bir tane de sensör fanın çalışıp çalışmadığını gösteren olsa iyi olur. Nitekim çevremizde kuyruk milini çalıştırmayı unutup üniversal mibzer gibi ekim yapanlarda olmuyor değil. En azından fan çalışmıyor gibi bir uyarı verirse iyi olur. Hemde kayış koparsa filan. Traktörlerde orijinal kabinli artık. Fan sesi duymak zorlaşıyor artık...:D
 
Katılım
07.05.2011
Mesajlar
346
Konum
lüleburgaz
Ynt: Bir Havalı Makinede...

Gübre kovalarının paslanmaz malzemeden yapılması yada paslanmayan eşdeğer bir malzeme.Makinanın ömrünü uzatması bakımından
 


Hakkımızda

TrakKulüp, içinde 100.000'den fazla konuyu, 1.300.000'den fazla mesajı barındıran Türkiye'nin ilk ve en büyük traktör, tarım ekipmanları ve çiftçilik paylaşım sitesidir. 86.000 üyemiz gibi sizi de aramızda görmek isteriz.
Üst Alt