Traktörlerde Frenleme Sistemi Nasıl Olmalı?

02.01.2016
2,334
3,121

Traktörlerde frenleme sistemi aracın en önemli parçası olup kullanıcılar için hayati bir öneme sahip. Bu sebeple traktörlerde kullanılan frenler her zaman işlevini yerine getirmeye hazır olmalıdır. Yalnız kullanıcılar tarafından frenleme zamanı, yeri ve şekli de çok önemlidir.

Özellikle ham bir yolda ve ön çekeri bağlı olmayan bir traktörle rampa aşagı inerken kesinlikle ani frenleme yapmaktan kaçınmalıyız. Bu durumda yapılan ani frenleme ile traktörümüz sekmeye başlayacak ve kontrolümüz dışına çıkacaktır.

Peki neden traktör durmak yerine sekmeye başlar?

- Rampa aşağı süratli olan bir traktöre yapılan ani frenleme ile arka tekerlekler kilitlendiği için hız absorbe edilemeyip traktör kaymaya başlayacaktır
- Kaymaya başlayan traktörümüzün ön çekeri bağlı olmadığı için hareket devam edecektir.
- Oysa traktörümüzün arka lastikleri frenleme yapmış, normal şartlarda durması lazım
- Fakat yük binmiş olan traktörümüzün bütün ağırlığı ön lastiklere geçip arka lastikler yerle çok temas etmediği için bu hareket devam edecektir
- Yalnız traktörümüzde ön çeker bağlı olsa bu hareket sona erecektir.

Traktörümüzün ön çekeri bağlı olsaydı:

- Yük almış ön lastikler frenleme yaptığı için bu hareket sona erecektir.
- Katiyetle belirtmek gerekir ki bu tür ağır yüklenmelerde traktörün iletim organı olan 4×4 şaftı kırılıp devre dışı kalabilir
- Böylece bu olumsuz durum devam edecektir.

Peki nasıl bir sistem olmalıydı?

Kesinlikle ve kesinlikle "bağımsız frenleme" olmalıdır. O kadar zor bir şey değil. Ama traktör firmaları büyük segmentte daha çok bunu tercih ediyor. Küçük traktörlerde de olması gerekir.

Diğer bir konu da olan ABS sistemi de traktörlerde muhakkak olmalıdır. Bu sayede traktörler daha güvenli bir şekilde durur.
 
Şuan güncel traktörlerin frenleri gayet yeterli, bundan sonrası şoförle alakalı, eğer yük traktöre basmıyorsa yük traktörün ağırlığını fazla geçmemeli veya römorkun freni olmalı , uygun vitesi seçmeli, debriyaj mümkün mertebe kullanmamalı, yavaşlayarak durmalı tekeri kilitlememeli vs. Küçük beygirde önden frenleme çok yaygın değil ve çok gerekli değil. Zaten çoğu tek çeker. Orta ve üst beygirde ön fren daha yaygın çoğu şafttan otomotik(elektrohidrolik) 4wd ye geçerek fren yapıyor ve gayet etkili.
 
Kompresyon (gazdan ayak çekilince devir kesme) miktarı fazla olan modellerin fren kullanımı bir miktar düşüktür, fren balata ömürleri ise en az motor ömrü kadar olması iyi olur.Yeni motor, frene basıyoruz kimisi selamlıyor, kimisinin pedalın üzerine çıkmak gerekiyor, muayeneden nasıl geçiyorlar anlayamıyoruz.
 
  • Beğen
Tepkiler: mahmutünaldı
Küçük sınıf , tekceker ayrımı yapılmaksızın dört tekerin fren yapabiliyor olması gerekli . Durabilmek çok önemli.
Herkes bunu ister ama sıfır 50 beygir motorlar 70 bin tl olmuş, buna fren sistemi eklenince fiyat iyice artar ve satışlar düşer, ayrıca alıcıların çoğu ön frene takılmaz, en ekonomik olanı tercih eder. Eğer ön fren çok rağbet görseydi her yer sdf nin 55, 60, 65, 70, 75, 80 lıkları olurdu ki sdf ön fren olmasına rağmen muadilleriyle hemen hemen aynı fiyatta.
 
Herkes bunu ister ama sıfır 50 beygir motorlar 70 bin tl olmuş, buna fren sistemi eklenince fiyat iyice artar ve satışlar düşer, ayrıca alıcıların çoğu ön frene takılmaz, en ekonomik olanı tercih eder. Eğer ön fren çok rağbet görseydi her yer sdf nin 55, 60, 65, 70, 75, 80 lıkları olurdu ki sdf ön fren olmasına rağmen muadilleriyle hemen hemen aynı fiyatta.
Bazı güvenlik donanımları standart hale getirilebilir. Her müşteri bilgiye sahip değildir. Örnek; otomobilde ABS, ESP standart.
Traktörde ön fren çok maliyetli bişey değil bence, fabrikada seri üretimde iş değil.
 
  • Beğen
Tepkiler: mekanik10
Herkes bunu ister ama sıfır 50 beygir motorlar 70 bin tl olmuş, buna fren sistemi eklenince fiyat iyice artar ve satışlar düşer, ayrıca alıcıların çoğu ön frene takılmaz, en ekonomik olanı tercih eder. Eğer ön fren çok rağbet görseydi her yer sdf nin 55, 60, 65, 70, 75, 80 lıkları olurdu ki sdf ön fren olmasına rağmen muadilleriyle hemen hemen aynı fiyatta.
Tarla serisinin, 4065E serisi traktör alt açıklığı bazı yerlerde yetersiz kalıyor, 30 balye veren yulaf tarlasında tamburlu çayır makinesiyle işçilik zorlaşıyor, yüksek çatılı pullukta pulluğu yerden zor kesiyor, hidrolik en üst kaldırma mesafesi az geliyor.
 
Tarla serisinin, 4065E serisi traktör alt açıklığı bazı yerlerde yetersiz kalıyor, 30 balye veren yulaf tarlasında tamburlu çayır makinesiyle işçilik zorlaşıyor, yüksek çatılı pullukta pulluğu yerden zor kesiyor, hidrolik en üst kaldırma mesafesi az geliyor.
Her şarta uygun olmayabilir, aşırı eğimli arizede sdf kullanıyorum, ağırlık merkezinin yere yakın olması devrilmeyi zorlaştırıyor, orman işlerinde de rahat oluyor, pullukla su kanalından bile geçtim pulluk kasmadı. Kolların ayarını en üste kadar sıktım yerden baya kesiyor.
 
Her şarta uygun olmayabilir, aşırı eğimli arizede sdf kullanıyorum, ağırlık merkezinin yere yakın olması devrilmeyi zorlaştırıyor, orman işlerinde de rahat oluyor, pullukla su kanalından bile geçtim pulluk kasmadı. Kolların ayarını en üste kadar sıktım yerden baya kesiyor.
Çamur zeminde traktör çabuk oturur, balye yaparken alt açıklık 50 cm olursa traktör balye üzerinden geçebilir.
 

Benzer Konular