PORTAL
FORUM
Forumlar
Giriş yap
Kayıt ol
Neler Yeni?
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Forumlar
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Uygulamayı yükle
Yükle
FORUM
Çiftçilik Dışı Konular
Genel
Teknoloji
ARAÇ LASTİĞİ TEKNİK BİLGİLERİ...
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap ver
Mesaj
<blockquote data-quote="Ercan AYKUŞ" data-source="post: 1036138" data-attributes="member: 52817"><p>[ATTACH]11008[/ATTACH]</p><p></p><p>[ATTACH]11009[/ATTACH]</p><p></p><p>[ATTACH]11010[/ATTACH]</p><p></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Aşağıda lastiklerin yapılarına, desenlerine ve hava basıncını tutma (iç lastikli ya da iç lastiksiz kullanım) durumlarına göre sınıflandırılması açıklanmıştır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastiklerin Yapılarına Göre Sınıflandırılması</span></span></p><p> <span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Çapraz Yapı:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Her gövde katı, sırt merkez çizgisi ile açılı fakat zıt (her bir gövde katı diğerine çapraz) yönlerde üst üste yerleştirilmiştir. Katların uçları topuk telleri demetinin etrafında dönerek yukarı ve aşağı doğru kıvrılır. Bu yapı topuk kilidi olarak adlandırılır. Her bir katın içindeki kordun uçları ise topuk telleri etrafında 30-40 derece açı yapar. Gövde katları, tekstil kordların kauçuk karışımları ile kaplanmasından elde edilir. En yaygın olarak kullanılan malzeme naylon kordtur. Asma köprü benzetmemizden hareket ile Boğaz içi köprüsünün âçaprazâ yapıda olduğunu söyleye biliriz. âYanaktakiâ kordlar köprü platformu ile ana taşıyıca halat arasında zig zag yaparak çapraz gitmektedir. Çapraz yapının özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Bozuk zeminlerde sürüş konforu.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Kesilme durumunda çalışmaya devam edebilme.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Zayıf viraj performansı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Daha hızlı aşınma.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Daha çabuk ısınma.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Düşük lastik fiyatı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Radyal Yapı:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Gövde katları topuktan topuğa aynı radyal düzlem içinde uzanır. Gövde katındaki kordlar yanak bölgesinde dönüş eksenine doğru bakarken sırt bölgesinde sırtın ortasından geçen hayali ekvator çizgisine dik olacak şekilde konumlanmışlardır. Topuk teli demeti ile gövde katı kordları arasındaki açı da doğal olarak 90 derecedir. Asma köprü benzetmemizden hareket ile Fatih Sultan Mehmet köprüsünün âradyalâ yapıda olduğunu söyleyebiliriz. âYanaktakiâ kordlar köprü platformu ile 90 derece açı yapmaktadır. Radyal yapı tarihsel olarak çapraz yapıdan çok daha sonra uygulanmaya başlanmıştır. Benzetmemiz bu bakımdan da uyum göstermektedir. âRadyalâ yapıdaki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü âçaprazâ yapıdaki Boğaziçi köprüsünden çok daha yenidir. Radyal yapıda katlar çevresel olarak kuşaklarla sarılmıştır. Lastiğin gövde katı ve kuşakları çelik kordlardan imal edilmişse âçelik radyalâ veya âtam çelik radyalâ, gövdesi tekstil, kuşakları çelik kordlardan yapılmışsa âçelik kuşaklı radyalâ lastik olarak tanımlanır. Radyal yapının özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Üstün çekiş yeteneği ve fren emniyeti.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Mükemmel viraj ve manevra performansı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Yüksek hızda düzgün sürüş ve direksiyon hakimiyeti.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Darbelere ve delinmeye karşı dayanıklılık.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Uzun ömür (kilometre/yol).</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Defalarca kaplanabilme.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Yakıt tasarrufu.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Az ısı üretimi.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Az titreşim.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Sessiz sürüş.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Kesilme / delinme durumunda (acilen tamir olmazsa) çelik tellerde paslanma riski.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastiklerin Desenlerine Göre Sınıflandırılması</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>1-Düz Tip Lastikler (Çevresel düz oluklu)</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Üstün direksiyon hakimiyeti.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Sessiz ve üstün sürüş konforu.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Daha az yakıt tüketimi.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>2 -Asimetrik Tip Lastikler:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Kuru zeminde üstün yol kavrama gücü.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Islak zeminde su tahliyesi yeteneği.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Yüksek hızda yol kavrama ve kaymama.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>3 Dişli Tip Lastikler</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Üstün çekiş ve yola tutunma.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Üstün fren performansı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Islak zeminler, çamur ve karda üstün manevra performansı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Asfalt dışı yolda üstün çekiş.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>4 Blok Tip Lastikler:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Üstün kavrama ve çekiş gücü.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Üstün fren performansı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>5 Düz Dişli Tip Lastikler (Çevresel oluklu ve dişli)</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">İyi dengelenmiş direksiyon hakimiyeti ve çekiş yeteneği</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Hem ön, hem çeker aksta kullanım imkanı</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Asfalt dışı kullanıma uygunluk</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>6 Kar Çamur Tipi Lastikler:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Kar ve çamurda üstün çekiş gücü, fren emniyeti ve yol kavrama performansı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>7 -Yönlü Tip Lastikle</strong>r:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Özellikleri:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Yönlü deseni sayesinde üstün su tahliyesi yeteneği.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Yüksek hızda ve ıslak zeminde üstün yol tutuş ve fren performansı.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Hava Basıncını Tutma Şekline Göre Sınıflandırılması</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Karşılaştırma İç Lastiksiz(Tubeless) İç Lastiksiz(Tube-Type)</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Jant Tipi İç lastiksiz jantı İç lastikli jantı</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Supap Jant supapı İç lastik supapı</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Tekerlek ağırlığı Az (dış lastik) Fazla (dış lastik+iç lastik+kolon)</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Hava tutucu dış lastik astarı İç lastik</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Isınma Az Fazla</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Sürüş konforu (**) Daha az (**) Fazla (**)</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastik patlaması Hava yavaş yavaş boşalır Hava aniden boşalır</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Direksiyon hakimiyeti Yüksek (**) Daha az (**)</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastik sökme/takma Güvenli ve kolay Daha az güvenli ve zor</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">İç lastiksiz (Tubeless) lastiğin avantajları:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Patlama anında lastiğin havası aniden değil, yavaş yavaş boşalır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">İç lastik, kolon ve jant halkaları olmadığı için, lastiğin sökülüp takılması kolaydır ve kilit halkası veya yan halkanın fırlama ihtimali yoktur.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastik daha soğuk çalışır ve ömrü uzar.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Kesit oranı daha az olduğu için direksiyon hakimiyeti üstündür (otobüs-kamyon radyal lastiklerinde).</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Aracın toplam ağırlığının azalmasını sağlar.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">(*) Tubeless: İngilizce iç lastiksiz anlamına gelir ve tubbles diye okunur. Halk arasında bu tip lastik çoğu zaman tubless olarak da anılmaktadır. (**) Otobüs-kamyon radyal lastiklerinde.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Lastiklerin Tanımlanması</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastik tanımlanmasında kullanılan çeşitli standartlardan en yaygın olanları:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">1- Avrupa Standardı ETRTO (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Birliği) 2- Amerikan Standardı TRA (Lastik ve Jant Birliği)</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Tanımlamada kullanılan bazı temel lastik kavramları ise şunlardı</strong>r:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>1- Kesit Genişliği:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">İlgili standarda uygun janta takılmış ve hava ile şişirilmiş bir lastiğin, dıştan dışa yanaklar arasında kalan en geniş mesafesidir (kabartma yazılar hariç). Lastik üzerinden ölçülerek bulunan kesit genişliğinin yanı sıra bir de nominal kesit genişliği vardır. Bu, söz konusu lastiğin ebadını tanımlamak için, lastik ebadının ilk rakamının gösterdiği inç veya mm cinsinden olan nominal değerdir (6.50, 165 gibi). Nominal kesit genişliği,şişirilmiş lastiğin kesit genişliğinden biraz farklı olabilir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>2- Kesit Yüksekliği:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Şişirilmiş lastik sırtının orta noktasından janta oturan topuk ucuna kadar olan dikey mesafedir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>3- Kesit Oranı:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Kesit yüksekliğinin, kesit genişliğine yüzde olarak oranıdır. Kesit oranı azaldıkça, lastik kesit (yanak) yüksekliği azalır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>4- Lastik Dış Çapı:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Şişirilmiş lastiğin, yüksüz halde, sırt ortasından geçen dış çevre uzunluğunun, 3.14 (Î*) sayısına bölünmesiyle bulunur.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>5- Jant Genişliği ve Çapı:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Jant genişliği, lastik topuklarının oturduğu şanşlar arasındaki iç mesafedir. Jant çapı ise, şanşlar üzerinde lastiğin topuklarının oturduğu dairenin çapıdır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>6- Kat Muadili (Ply Rating):</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastiğin maksimum yük taşıma kapasitesini belirleyen ve lastik mukavemetini gösteren bir mukayese değeridir. Lastik, belirtilen sayıda gövde katına sahip olmayabilir. Gerçek kat sayısı farklıdır. Aynı ebatda farklı kat muadili (PR) değerine sahip lastikler de vardır. Kat muadili kullanımı yerini yük endeksi kullanımına bırakmaktadır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>7 Yük Sınıfı ve Yük İndeksi:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Her iki değer de lastiğin yük taşıma kapasitesini belirten, kat muadili ile ilgili tanımlardır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Aşağıdaki örnek tablolarda gösterilen yük sınıfı sembolleri TRA (Amerika Standardı), yük indeks sembolleri ise ETRTO (Avrupa Standardı) tarafından kullanılır. Her yük sınıfı belli bir kat muadiline karşılık gelir. Kat muadili gibi, yük sınıfı kullanımı da yerini yük endeksi kullanımına bırakmaktadır. Yük indeksi ise lastik üreticisi tarafından tespit edilen kullanım koşullarında, hız sembolü ile belirtilen hızda lastiğin taşıyabileceği azami yük miktarını gösteren sayısal bir koddur. Lastik kataloglarında genellikle, maksimum hava basıncında ve belli hız limitinde, lastiklerin taşıyabileceği maksimum yük değeri verilir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong></strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>8 Hız Sembolü:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle, dayanabileceği en yüksek hız limitini belirtir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>9 Şişirme (Hava) Basıncı:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastiğin yapısına ve çalışma şartlarına göre soğuk lastiğe uygulanması gereken hava basınç değeridir. Türkiyedede basınç değeri birimi genelde PSI (pound/inç2) olarak kullanılır. Genel olarak kataloglarda, lastiğin taşıyabileceği maksimum yük için, lastiğe verilmesi gereken hava basınç değerleri belirtilir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>TRA</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Yük Sınıfı A B C D E F G H J</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Kat Muadili 2 4 6 8 10 12 14 16 18</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong></strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>ETRTO</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Hız Sembolü K L M N P Q S T H V W Y Z*</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Hız Limiti (km/saat) 110 120 130 140 150 160 180 190 210 210 240 300 240 üzeri</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">(*) "z" diğerlerinden farklı olarak yapısal bilgi veren R (radyal) ve B (çapraz) harfleri ile beraber (ZR ve ZB gibi) kullanılarak aslında âhız kategorisini ifade eder. Örneğin 245/40 ZR 98W ve 285/40 ZR 103 Y lastik ebatları, aynı hız kategorisinde (yani ZR: ikisi de 240dan yukarıda hıza dayanıklı radyal lastik) olmalarına karşın farklı hız sembollerine sahiptirler.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Lastiklerin Ebatlandırılması</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastik ebadı, lastiği tanımlayan harf-rakam grubudur. Ebatlar, lastiğin yanak bölgesinde bir dizi markalama ile belirtilir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Aşağıda her gruptan örnekler verilmiştir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong></strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Lastik Üzerinde Bulunan Bilgiler</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Bilindiği gibi, her lastiğin yanağında çeşitli büyüklükte yazılar bulunmaktadır. Lastiğin özelliklerini ve lastik kullanımı ile ilgili bazı uyarıları içeren bu yazılar aşağıda açıklanmıştır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastik ebadı, lastiği tanımlayan harf-rakam grubudur. Ebatlar, lastiğin yanak bölgesinde bir dizi markalama ile belirtilir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Aşağıda her gruptan örnekler verilmiştir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Avrupa Ekonomik Komisyonu onay numarası:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Söz konusu lastiğin dünyada yaygın olarak kabul gören Avrupa Ekonomik Komisyonuun binek lastiği ile ilgili şartnamelerine (ECE-R30) uygunluğunu belirten ve Avrupadaki yetkili bir kuruluş tarafından verilen onay numarasıdır.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong></strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Avrupa Ekonomik Komisyonu lastik (ECE-R30) onay sembolü: </strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Söz konusu lastiğin Avrupa Ekonomik Komisyonuânun kabul ettiği şartnamelere uyduğunu ve onayın alındığı kuruluşu belirten semboldür.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Azami Yük Basınç bilgileri:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">A.B.D.de geçerli DOT şartnamelerine göre lastiğin yanağına yazılması zorunlu bir bilgidir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong></strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Konstrüksiyon bilgileri:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">A.B.D.de geçerli DOT şartnamelerine göre sırasıyla sırt ve yanaktaki gerçek katların sayıları ile cinslerini belirtir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>DOT sembolü:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Lastiğin A.B.D. DOT şartnamelerine uygunluğunu belirtir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong></strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>UTQG kalite göstergesi:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Aşınma ömrü indeksi; söz konusu lastiğin standart şartlar altında test edildiğinde aşınma ömrü 100 olarak kabul edilen kontrol lastiğine göre nisbi ömrünü gösterir. Çekiş sınıfı; kontrollü koşullar altında lastiğin ıslak yüzeydeki duruş kabiliyetini gösterir. Isıya dayanım sınıfı; lastiğin ısıya dayanımı, ısıyı atma yeteneğini belirtir.</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD"><strong>Hız sembolü ve yük indeksi:</strong></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #0000CD">Avrupa ETRTO standartlarına göre lastiğin taşıyabileceği azami yükü ve azami yükle dayanabileceği en yüksek sürati belirten bir işaretlemedir.</span></span></p><p></p><p></p><p>Karışıklık olmasın diyerekten çok ayrıntıya girmedim ama en detaylısına kadar burda...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ercan AYKUŞ, post: 1036138, member: 52817"] [ATTACH=CONFIG]11008._xfImport[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11009._xfImport[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11010._xfImport[/ATTACH] [SIZE=3][COLOR="#0000CD"]Aşağıda lastiklerin yapılarına, desenlerine ve hava basıncını tutma (iç lastikli ya da iç lastiksiz kullanım) durumlarına göre sınıflandırılması açıklanmıştır. Lastiklerin Yapılarına Göre Sınıflandırılması [B]Çapraz Yapı:[/B] Her gövde katı, sırt merkez çizgisi ile açılı fakat zıt (her bir gövde katı diğerine çapraz) yönlerde üst üste yerleştirilmiştir. Katların uçları topuk telleri demetinin etrafında dönerek yukarı ve aşağı doğru kıvrılır. Bu yapı topuk kilidi olarak adlandırılır. Her bir katın içindeki kordun uçları ise topuk telleri etrafında 30-40 derece açı yapar. Gövde katları, tekstil kordların kauçuk karışımları ile kaplanmasından elde edilir. En yaygın olarak kullanılan malzeme naylon kordtur. Asma köprü benzetmemizden hareket ile Boğaz içi köprüsünün âçaprazâ yapıda olduğunu söyleye biliriz. âYanaktakiâ kordlar köprü platformu ile ana taşıyıca halat arasında zig zag yaparak çapraz gitmektedir. Çapraz yapının özellikleri: Bozuk zeminlerde sürüş konforu. Kesilme durumunda çalışmaya devam edebilme. Zayıf viraj performansı. Daha hızlı aşınma. Daha çabuk ısınma. Düşük lastik fiyatı. [B]Radyal Yapı:[/B] Gövde katları topuktan topuğa aynı radyal düzlem içinde uzanır. Gövde katındaki kordlar yanak bölgesinde dönüş eksenine doğru bakarken sırt bölgesinde sırtın ortasından geçen hayali ekvator çizgisine dik olacak şekilde konumlanmışlardır. Topuk teli demeti ile gövde katı kordları arasındaki açı da doğal olarak 90 derecedir. Asma köprü benzetmemizden hareket ile Fatih Sultan Mehmet köprüsünün âradyalâ yapıda olduğunu söyleyebiliriz. âYanaktakiâ kordlar köprü platformu ile 90 derece açı yapmaktadır. Radyal yapı tarihsel olarak çapraz yapıdan çok daha sonra uygulanmaya başlanmıştır. Benzetmemiz bu bakımdan da uyum göstermektedir. âRadyalâ yapıdaki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü âçaprazâ yapıdaki Boğaziçi köprüsünden çok daha yenidir. Radyal yapıda katlar çevresel olarak kuşaklarla sarılmıştır. Lastiğin gövde katı ve kuşakları çelik kordlardan imal edilmişse âçelik radyalâ veya âtam çelik radyalâ, gövdesi tekstil, kuşakları çelik kordlardan yapılmışsa âçelik kuşaklı radyalâ lastik olarak tanımlanır. Radyal yapının özellikleri: Üstün çekiş yeteneği ve fren emniyeti. Mükemmel viraj ve manevra performansı. Yüksek hızda düzgün sürüş ve direksiyon hakimiyeti. Darbelere ve delinmeye karşı dayanıklılık. Uzun ömür (kilometre/yol). Defalarca kaplanabilme. Yakıt tasarrufu. Az ısı üretimi. Az titreşim. Sessiz sürüş. Kesilme / delinme durumunda (acilen tamir olmazsa) çelik tellerde paslanma riski. Lastiklerin Desenlerine Göre Sınıflandırılması [B]1-Düz Tip Lastikler (Çevresel düz oluklu)[/B] Özellikleri: Üstün direksiyon hakimiyeti. Sessiz ve üstün sürüş konforu. Daha az yakıt tüketimi. [B]2 -Asimetrik Tip Lastikler:[/B] Özellikleri: Kuru zeminde üstün yol kavrama gücü. Islak zeminde su tahliyesi yeteneği. Yüksek hızda yol kavrama ve kaymama. [B]3 Dişli Tip Lastikler[/B] Özellikleri: Üstün çekiş ve yola tutunma. Üstün fren performansı. Islak zeminler, çamur ve karda üstün manevra performansı. Asfalt dışı yolda üstün çekiş. [B]4 Blok Tip Lastikler:[/B] Özellikleri: Üstün kavrama ve çekiş gücü. Üstün fren performansı. [B]5 Düz Dişli Tip Lastikler (Çevresel oluklu ve dişli)[/B] Özellikleri: İyi dengelenmiş direksiyon hakimiyeti ve çekiş yeteneği Hem ön, hem çeker aksta kullanım imkanı Asfalt dışı kullanıma uygunluk [B]6 Kar Çamur Tipi Lastikler:[/B] Özellikleri: Kar ve çamurda üstün çekiş gücü, fren emniyeti ve yol kavrama performansı. [B]7 -Yönlü Tip Lastikle[/B]r: Özellikleri: Yönlü deseni sayesinde üstün su tahliyesi yeteneği. Yüksek hızda ve ıslak zeminde üstün yol tutuş ve fren performansı. [B]Hava Basıncını Tutma Şekline Göre Sınıflandırılması[/B] Karşılaştırma İç Lastiksiz(Tubeless) İç Lastiksiz(Tube-Type) Jant Tipi İç lastiksiz jantı İç lastikli jantı Supap Jant supapı İç lastik supapı Tekerlek ağırlığı Az (dış lastik) Fazla (dış lastik+iç lastik+kolon) Hava tutucu dış lastik astarı İç lastik Isınma Az Fazla Sürüş konforu (**) Daha az (**) Fazla (**) Lastik patlaması Hava yavaş yavaş boşalır Hava aniden boşalır Direksiyon hakimiyeti Yüksek (**) Daha az (**) Lastik sökme/takma Güvenli ve kolay Daha az güvenli ve zor İç lastiksiz (Tubeless) lastiğin avantajları: Patlama anında lastiğin havası aniden değil, yavaş yavaş boşalır. İç lastik, kolon ve jant halkaları olmadığı için, lastiğin sökülüp takılması kolaydır ve kilit halkası veya yan halkanın fırlama ihtimali yoktur. Lastik daha soğuk çalışır ve ömrü uzar. Kesit oranı daha az olduğu için direksiyon hakimiyeti üstündür (otobüs-kamyon radyal lastiklerinde). Aracın toplam ağırlığının azalmasını sağlar. (*) Tubeless: İngilizce iç lastiksiz anlamına gelir ve tubbles diye okunur. Halk arasında bu tip lastik çoğu zaman tubless olarak da anılmaktadır. (**) Otobüs-kamyon radyal lastiklerinde. [B]Lastiklerin Tanımlanması[/B] Lastik tanımlanmasında kullanılan çeşitli standartlardan en yaygın olanları: 1- Avrupa Standardı ETRTO (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Birliği) 2- Amerikan Standardı TRA (Lastik ve Jant Birliği) [B]Tanımlamada kullanılan bazı temel lastik kavramları ise şunlardı[/B]r: [B]1- Kesit Genişliği:[/B] İlgili standarda uygun janta takılmış ve hava ile şişirilmiş bir lastiğin, dıştan dışa yanaklar arasında kalan en geniş mesafesidir (kabartma yazılar hariç). Lastik üzerinden ölçülerek bulunan kesit genişliğinin yanı sıra bir de nominal kesit genişliği vardır. Bu, söz konusu lastiğin ebadını tanımlamak için, lastik ebadının ilk rakamının gösterdiği inç veya mm cinsinden olan nominal değerdir (6.50, 165 gibi). Nominal kesit genişliği,şişirilmiş lastiğin kesit genişliğinden biraz farklı olabilir. [B]2- Kesit Yüksekliği:[/B] Şişirilmiş lastik sırtının orta noktasından janta oturan topuk ucuna kadar olan dikey mesafedir. [B]3- Kesit Oranı:[/B] Kesit yüksekliğinin, kesit genişliğine yüzde olarak oranıdır. Kesit oranı azaldıkça, lastik kesit (yanak) yüksekliği azalır. [B]4- Lastik Dış Çapı:[/B] Şişirilmiş lastiğin, yüksüz halde, sırt ortasından geçen dış çevre uzunluğunun, 3.14 (Î*) sayısına bölünmesiyle bulunur. [B]5- Jant Genişliği ve Çapı:[/B] Jant genişliği, lastik topuklarının oturduğu şanşlar arasındaki iç mesafedir. Jant çapı ise, şanşlar üzerinde lastiğin topuklarının oturduğu dairenin çapıdır. [B]6- Kat Muadili (Ply Rating):[/B] Lastiğin maksimum yük taşıma kapasitesini belirleyen ve lastik mukavemetini gösteren bir mukayese değeridir. Lastik, belirtilen sayıda gövde katına sahip olmayabilir. Gerçek kat sayısı farklıdır. Aynı ebatda farklı kat muadili (PR) değerine sahip lastikler de vardır. Kat muadili kullanımı yerini yük endeksi kullanımına bırakmaktadır. [B]7 Yük Sınıfı ve Yük İndeksi:[/B] Her iki değer de lastiğin yük taşıma kapasitesini belirten, kat muadili ile ilgili tanımlardır. Aşağıdaki örnek tablolarda gösterilen yük sınıfı sembolleri TRA (Amerika Standardı), yük indeks sembolleri ise ETRTO (Avrupa Standardı) tarafından kullanılır. Her yük sınıfı belli bir kat muadiline karşılık gelir. Kat muadili gibi, yük sınıfı kullanımı da yerini yük endeksi kullanımına bırakmaktadır. Yük indeksi ise lastik üreticisi tarafından tespit edilen kullanım koşullarında, hız sembolü ile belirtilen hızda lastiğin taşıyabileceği azami yük miktarını gösteren sayısal bir koddur. Lastik kataloglarında genellikle, maksimum hava basıncında ve belli hız limitinde, lastiklerin taşıyabileceği maksimum yük değeri verilir. [B] 8 Hız Sembolü:[/B] Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle, dayanabileceği en yüksek hız limitini belirtir. [B]9 Şişirme (Hava) Basıncı:[/B] Lastiğin yapısına ve çalışma şartlarına göre soğuk lastiğe uygulanması gereken hava basınç değeridir. Türkiyedede basınç değeri birimi genelde PSI (pound/inç2) olarak kullanılır. Genel olarak kataloglarda, lastiğin taşıyabileceği maksimum yük için, lastiğe verilmesi gereken hava basınç değerleri belirtilir. [B]TRA[/B] Yük Sınıfı A B C D E F G H J Kat Muadili 2 4 6 8 10 12 14 16 18 [B] ETRTO[/B] Hız Sembolü K L M N P Q S T H V W Y Z* Hız Limiti (km/saat) 110 120 130 140 150 160 180 190 210 210 240 300 240 üzeri (*) "z" diğerlerinden farklı olarak yapısal bilgi veren R (radyal) ve B (çapraz) harfleri ile beraber (ZR ve ZB gibi) kullanılarak aslında âhız kategorisini ifade eder. Örneğin 245/40 ZR 98W ve 285/40 ZR 103 Y lastik ebatları, aynı hız kategorisinde (yani ZR: ikisi de 240dan yukarıda hıza dayanıklı radyal lastik) olmalarına karşın farklı hız sembollerine sahiptirler. [B]Lastiklerin Ebatlandırılması[/B] Lastik ebadı, lastiği tanımlayan harf-rakam grubudur. Ebatlar, lastiğin yanak bölgesinde bir dizi markalama ile belirtilir. Aşağıda her gruptan örnekler verilmiştir. [B] Lastik Üzerinde Bulunan Bilgiler[/B] Bilindiği gibi, her lastiğin yanağında çeşitli büyüklükte yazılar bulunmaktadır. Lastiğin özelliklerini ve lastik kullanımı ile ilgili bazı uyarıları içeren bu yazılar aşağıda açıklanmıştır. Lastik ebadı, lastiği tanımlayan harf-rakam grubudur. Ebatlar, lastiğin yanak bölgesinde bir dizi markalama ile belirtilir. Aşağıda her gruptan örnekler verilmiştir. [B]Avrupa Ekonomik Komisyonu onay numarası:[/B] Söz konusu lastiğin dünyada yaygın olarak kabul gören Avrupa Ekonomik Komisyonuun binek lastiği ile ilgili şartnamelerine (ECE-R30) uygunluğunu belirten ve Avrupadaki yetkili bir kuruluş tarafından verilen onay numarasıdır. [B] Avrupa Ekonomik Komisyonu lastik (ECE-R30) onay sembolü: [/B] Söz konusu lastiğin Avrupa Ekonomik Komisyonuânun kabul ettiği şartnamelere uyduğunu ve onayın alındığı kuruluşu belirten semboldür. [B]Azami Yük Basınç bilgileri:[/B] A.B.D.de geçerli DOT şartnamelerine göre lastiğin yanağına yazılması zorunlu bir bilgidir. [B] Konstrüksiyon bilgileri:[/B] A.B.D.de geçerli DOT şartnamelerine göre sırasıyla sırt ve yanaktaki gerçek katların sayıları ile cinslerini belirtir. [B]DOT sembolü:[/B] Lastiğin A.B.D. DOT şartnamelerine uygunluğunu belirtir. [B] UTQG kalite göstergesi:[/B] Aşınma ömrü indeksi; söz konusu lastiğin standart şartlar altında test edildiğinde aşınma ömrü 100 olarak kabul edilen kontrol lastiğine göre nisbi ömrünü gösterir. Çekiş sınıfı; kontrollü koşullar altında lastiğin ıslak yüzeydeki duruş kabiliyetini gösterir. Isıya dayanım sınıfı; lastiğin ısıya dayanımı, ısıyı atma yeteneğini belirtir. [B]Hız sembolü ve yük indeksi:[/B] Avrupa ETRTO standartlarına göre lastiğin taşıyabileceği azami yükü ve azami yükle dayanabileceği en yüksek sürati belirten bir işaretlemedir.[/COLOR][/SIZE] Karışıklık olmasın diyerekten çok ayrıntıya girmedim ama en detaylısına kadar burda... [/QUOTE]
Alıntı ekle…
İnsan doğrulaması
Cevapla
FORUM
Çiftçilik Dışı Konular
Genel
Teknoloji
ARAÇ LASTİĞİ TEKNİK BİLGİLERİ...
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Kabul
Daha fazla bilgi edin…
Üst
Alt