PORTAL
FORUM
Forumlar
Giriş yap
Kayıt ol
Neler Yeni?
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Forumlar
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Uygulamayı yükle
Yükle
FORUM
Çiftçilik Dışı Konular
Genel
Teknoloji
TURBO ve İNTERCOOLER nedir ? Ne işe Yarar..!
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap ver
Mesaj
<blockquote data-quote="Ercan AYKUŞ" data-source="post: 1096095" data-attributes="member: 52817"><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 15px"><u><span style="color: #000000">Turbo nedir ?</span></u></span></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 15px"></span></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">Ucuzlayan ve yaygınlaşan turbo teknolojisi artık hemen hemen tüm otomobil markaları tarafından kullanılmaya başlandı. Birçok kişinin dilinde olan ancak nasıl çalıştığı yine birçok kişi tarafından bilinmeyen turbo aslında karmaşık ve hassas bir teknolojiye sahiptir.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">Turbo'nun Türkçe'ye çevrilmiş karşılığı Aşırı Besleme'dir. Turbo teorik olarak bir sıcak hava pompasıdır. Amacı motorun doğal halde emebildiği taze havadan daha fazla havayı emerek yüksek basınçla silindirler içerisine göndermektir. Daha fazla hava ve basınç ile motor daha verimli güç üretebilir. Bu sayede aynı güçteki atmosferik emişli (turbo olmayan) motorlara göre performans artar, yakıt tüketimi düşer. Ayrıca turbo motorlu araçlar daha az gaz salınımı yaparlar. Bu sayede çevreye de büyük katkıları vardır. </span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 15px"><u><span style="color: #000000">Turbo Nasıl Çalışır?</span></u></span></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"> Turbo, silindirler içerisinden yanma sonucu atılan gazların (egzoz gazlarının) çıkış basıncıyla çalışan bir pervane (türbin) takımıdır. Yanmış yakıt-hava karışımı gazları silindirlerden çok sıcak (950C) ve yüksek basınç ile çıkarlar. Bu basınçlı ve sıcak gaz çıktısı egzoz türbinine çarpar ve onu döndürür daha sonra atmosfere salınır. Bu dönme aynı mil üzerinde bulunan diğer türbini de döndürür. Bu dönme yüksek hızlı ancak düşük basınçlı hava emişi sağlar. Bu düşük basıncın yükseltilmesi gerekmektedir. Bu basınç yükseltme işlemini türbinin içinde bulunduğu gövdenin içindeki salyangoz şeklindeki tüneller gerçekleştirir. Emilen bu hava ilk önce soğutulmak amacıyla intercoolera (soğutucu) gönderilip soğutulur daha sonra silindirler içerisine yüksek basınçlı ve daha düşük sıcaklığa sahip olarak giriş yapar. Bu sayede çok daha verimli bir yanma sağlanır. Aşağıda bulunan video bu işlemi basit bir şekilde açıklamaktadır. </span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">[video=youtube;p874mNhs2GI]https://www.youtube.com/watch?v=p874mNhs2GI[/video]</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">yukarıdaki videoda ve aşağıdaki resimde kırmızı hat egzoz hattıdır. koyu mavi hat hava emiş hattıdır ve açık mavi ise intercoolerdan çıkan soğutulmuş havadır.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">1-Hava emiş türbinince emilen ve basıncı artan hava</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">2-yüksek basınçlı havanın intercoolera gidişi</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">3-Havanın intercoolerda soğutulması</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">4-Soğutulan havanın yanma için silindire girmesi</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">5-Yakıt ile havanın karışımı ve yanmadan sonra silindirden tahliyesi (egzoz işlemi)</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">6-Egzoz gazının türbine girişi</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">7-Egzoz gazının türbini döndürmesi ve sistemi terk etmesi</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">[ATTACH]16635[/ATTACH]</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">[ATTACH]16636[/ATTACH]</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 15px"><u><span style="color: #000000">İntercooller Nedir ?</span></u></span></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">Intercooler, aşırı besleme sistemleri tarafından basıncı yükseltilen ve bu nedenle ısınan taze havanın silindirler içerisine gönderilmeden önce soğutulmasını sağlayan bir ısı değiştiricisi yani eşanjördür. Aslında farklı bir tip radyatör de denilebilir.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">Bir çok insan intercoolerın turbo sistemini soğuttuğunu düşünür ancak intercooler sadece emilen havanın soğutulması işelemini görür. Turbo motor yağı ve rüzgarın etkisi ile soğur. Diğer taraftan su soğutmalı oldukça pahalı ve sonradan monte edilen soğutma sistemleri de vardır. Ancak bir çok otomobil modelinde turbo su ile soğutulmaz.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">[ATTACH]16638[/ATTACH]</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><u>Turbo veya kompresör (supercharger) tarafından çok yüksek bir basınçla emilen taze havanın sıcaklığının artması temel bir formül ile açıklanabilir. </u></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><strong>PV=nRT </strong></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">bu formülde bizi ilgilendiren 2 adet değişken vardır. P (Pressure) yani Basınç ve T (Temperature) yani Sıcaklık değişkenleri. Bu formülden basıncın ve sıcaklığın doğru orantılı olarak arttığı görülebilir. Basıncın artması demek sıcaklığın artması demektir. Yani aşırı basınç sistemi ne kadar yüksek basınçla hava emerse o havanın sıcaklığı da o oranda artar.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><u>Emilen havanın sıcaklığının artması ise istenmeyen 2 durumun oluşmasına neden olur. Bunlar,</u></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">1-Yüksek sıcaklık havanın yoğunluğunun düşmesine neden olur bu da birim havada bulunan oksijen miktarının daha az olması anlamına gelir. Daha az oksijen silindirler içinde gerçekleşen yanmanın daha verimsiz olmasına dolayısı ile elde edilecek gücün düşmesi anlamına gelir.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">2-Silindirler içerisine giren sıcak hava motor ısısının daha da yükselmesine neden olur. Motorun aşırı ısınması ise vuruntulu bir şekilde çalışmasına ve çabuk yıpranmasına ayrıca gücün düşmesine neden olur.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 15px"><u><span style="color: #000000">Intercooler nasıl çalışır?</span></u></span></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">1-Aşırı besleme tarafından emilen ve basıncı yükselen taze havanın sıcaklığı artar.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">2-Sıcaklığı artan taze hava intercoolera gönderilir.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">3-Intercooler araç yol alırken rüzgar vasıtasıyla soğuyan bir radyatördür.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">4-intercooler içerisine yaklaşık 250 derece sıcaklık ile giren hava burada 60 dereceye kadar soğutulur.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">5-Intercooler çıkışı emme manifolduna bağlıdır ve sıcaklığı düşürülen hava buraya gönderilir.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">6-Emme manifolduna giren soğumuş hava silindirler içerisine gönderilir. </span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 15px"><u><span style="color: #000000">Kaç tip intercooler vardır?</span></u></span></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">1-Hava soğutmalı ve su soğutmalı olarak 2 tipi mevcuttur.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"> - Hava soğutmalı sistemlerde intercooler rüzgar ile soğutulur. Bir çok otomobil modelinde hava soğutmalı intercooler bulunur.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"> - Su soğutmalı tipler ise otomobil motorlarını soğutan radyatör sistemine benzer. Pahalı bir sistemdir ve genellikle yüksek performanslı, pahalı ve özel otomobillerde bulunur.</span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px"></span></span></strong></p><p><strong><span style="color: #0000CD"><span style="font-size: 12px">[ATTACH]16639[/ATTACH]</span></span></strong></p><p>Alıntıdır.<a href="http://sekizsilindir.com" target="_blank">sekizsilindir.com</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ercan AYKUŞ, post: 1096095, member: 52817"] [B][COLOR="#0000CD"][SIZE=3][SIZE=4][U][COLOR="#000000"]Turbo nedir ?[/COLOR][/U] [/SIZE] Ucuzlayan ve yaygınlaşan turbo teknolojisi artık hemen hemen tüm otomobil markaları tarafından kullanılmaya başlandı. Birçok kişinin dilinde olan ancak nasıl çalıştığı yine birçok kişi tarafından bilinmeyen turbo aslında karmaşık ve hassas bir teknolojiye sahiptir. Turbo'nun Türkçe'ye çevrilmiş karşılığı Aşırı Besleme'dir. Turbo teorik olarak bir sıcak hava pompasıdır. Amacı motorun doğal halde emebildiği taze havadan daha fazla havayı emerek yüksek basınçla silindirler içerisine göndermektir. Daha fazla hava ve basınç ile motor daha verimli güç üretebilir. Bu sayede aynı güçteki atmosferik emişli (turbo olmayan) motorlara göre performans artar, yakıt tüketimi düşer. Ayrıca turbo motorlu araçlar daha az gaz salınımı yaparlar. Bu sayede çevreye de büyük katkıları vardır. [SIZE=4][U][COLOR="#000000"]Turbo Nasıl Çalışır?[/COLOR][/U][/SIZE] Turbo, silindirler içerisinden yanma sonucu atılan gazların (egzoz gazlarının) çıkış basıncıyla çalışan bir pervane (türbin) takımıdır. Yanmış yakıt-hava karışımı gazları silindirlerden çok sıcak (950C) ve yüksek basınç ile çıkarlar. Bu basınçlı ve sıcak gaz çıktısı egzoz türbinine çarpar ve onu döndürür daha sonra atmosfere salınır. Bu dönme aynı mil üzerinde bulunan diğer türbini de döndürür. Bu dönme yüksek hızlı ancak düşük basınçlı hava emişi sağlar. Bu düşük basıncın yükseltilmesi gerekmektedir. Bu basınç yükseltme işlemini türbinin içinde bulunduğu gövdenin içindeki salyangoz şeklindeki tüneller gerçekleştirir. Emilen bu hava ilk önce soğutulmak amacıyla intercoolera (soğutucu) gönderilip soğutulur daha sonra silindirler içerisine yüksek basınçlı ve daha düşük sıcaklığa sahip olarak giriş yapar. Bu sayede çok daha verimli bir yanma sağlanır. Aşağıda bulunan video bu işlemi basit bir şekilde açıklamaktadır. [video=youtube;p874mNhs2GI]https://www.youtube.com/watch?v=p874mNhs2GI[/video] yukarıdaki videoda ve aşağıdaki resimde kırmızı hat egzoz hattıdır. koyu mavi hat hava emiş hattıdır ve açık mavi ise intercoolerdan çıkan soğutulmuş havadır. 1-Hava emiş türbinince emilen ve basıncı artan hava 2-yüksek basınçlı havanın intercoolera gidişi 3-Havanın intercoolerda soğutulması 4-Soğutulan havanın yanma için silindire girmesi 5-Yakıt ile havanın karışımı ve yanmadan sonra silindirden tahliyesi (egzoz işlemi) 6-Egzoz gazının türbine girişi 7-Egzoz gazının türbini döndürmesi ve sistemi terk etmesi [ATTACH=CONFIG]16635._xfImport[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]16636._xfImport[/ATTACH] [SIZE=4][U][COLOR="#000000"]İntercooller Nedir ?[/COLOR][/U][/SIZE] Intercooler, aşırı besleme sistemleri tarafından basıncı yükseltilen ve bu nedenle ısınan taze havanın silindirler içerisine gönderilmeden önce soğutulmasını sağlayan bir ısı değiştiricisi yani eşanjördür. Aslında farklı bir tip radyatör de denilebilir. Bir çok insan intercoolerın turbo sistemini soğuttuğunu düşünür ancak intercooler sadece emilen havanın soğutulması işelemini görür. Turbo motor yağı ve rüzgarın etkisi ile soğur. Diğer taraftan su soğutmalı oldukça pahalı ve sonradan monte edilen soğutma sistemleri de vardır. Ancak bir çok otomobil modelinde turbo su ile soğutulmaz. [ATTACH=CONFIG]16638._xfImport[/ATTACH] [U]Turbo veya kompresör (supercharger) tarafından çok yüksek bir basınçla emilen taze havanın sıcaklığının artması temel bir formül ile açıklanabilir. [/U] [B]PV=nRT [/B] bu formülde bizi ilgilendiren 2 adet değişken vardır. P (Pressure) yani Basınç ve T (Temperature) yani Sıcaklık değişkenleri. Bu formülden basıncın ve sıcaklığın doğru orantılı olarak arttığı görülebilir. Basıncın artması demek sıcaklığın artması demektir. Yani aşırı basınç sistemi ne kadar yüksek basınçla hava emerse o havanın sıcaklığı da o oranda artar. [U]Emilen havanın sıcaklığının artması ise istenmeyen 2 durumun oluşmasına neden olur. Bunlar,[/U] 1-Yüksek sıcaklık havanın yoğunluğunun düşmesine neden olur bu da birim havada bulunan oksijen miktarının daha az olması anlamına gelir. Daha az oksijen silindirler içinde gerçekleşen yanmanın daha verimsiz olmasına dolayısı ile elde edilecek gücün düşmesi anlamına gelir. 2-Silindirler içerisine giren sıcak hava motor ısısının daha da yükselmesine neden olur. Motorun aşırı ısınması ise vuruntulu bir şekilde çalışmasına ve çabuk yıpranmasına ayrıca gücün düşmesine neden olur. [SIZE=4][U][COLOR="#000000"]Intercooler nasıl çalışır?[/COLOR][/U][/SIZE] 1-Aşırı besleme tarafından emilen ve basıncı yükselen taze havanın sıcaklığı artar. 2-Sıcaklığı artan taze hava intercoolera gönderilir. 3-Intercooler araç yol alırken rüzgar vasıtasıyla soğuyan bir radyatördür. 4-intercooler içerisine yaklaşık 250 derece sıcaklık ile giren hava burada 60 dereceye kadar soğutulur. 5-Intercooler çıkışı emme manifolduna bağlıdır ve sıcaklığı düşürülen hava buraya gönderilir. 6-Emme manifolduna giren soğumuş hava silindirler içerisine gönderilir. [SIZE=4][U][COLOR="#000000"]Kaç tip intercooler vardır?[/COLOR][/U][/SIZE] 1-Hava soğutmalı ve su soğutmalı olarak 2 tipi mevcuttur. - Hava soğutmalı sistemlerde intercooler rüzgar ile soğutulur. Bir çok otomobil modelinde hava soğutmalı intercooler bulunur. - Su soğutmalı tipler ise otomobil motorlarını soğutan radyatör sistemine benzer. Pahalı bir sistemdir ve genellikle yüksek performanslı, pahalı ve özel otomobillerde bulunur. [ATTACH=CONFIG]16639._xfImport[/ATTACH][/SIZE][/COLOR][SIZE=3][/size][/B][SIZE=3][/SIZE] Alıntıdır.[url]sekizsilindir.com[/url] [/QUOTE]
Alıntı ekle…
İnsan doğrulaması
Cevapla
FORUM
Çiftçilik Dışı Konular
Genel
Teknoloji
TURBO ve İNTERCOOLER nedir ? Ne işe Yarar..!
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Kabul
Daha fazla bilgi edin…
Üst
Alt