Traktör eģimli arazide kızaklama yapması

Kızaklama yapmanın öncelikli sebebi motor kompresyonudur.
Perkins motorlar düşük devirlerde torklu çalıştıklarından tekerleri sert çevirir, patinaj eğilimleri de yüksektir.
Yaş zemin rampa inişlerde motor fazla küstüğü için tekerleri çok çabuk yavaş çevirmeye başlar ve kayma başlar.
Motora biraz gaz verilip yol kontrolü elde tutulmaya çalışılır.
Yük aşırı fazlaysa ve sürüş kontrolü elde edilemiyorsa, yol durumu da müsait değilse (hızlanınca viraj olabilir, savrulma tehlikesi) , traktörden atlanır.
Lastik havaları fazla ise 3 pırtık yere düz basar şekilde ayarlanır.
Sürtünme katsayısı, sürtenen yüzeylerin alanlarından bağımsızdır.
Basınç, yüzey alanı ile ters orantılıdır.
Esnek motorların rampa inişi daha iyidir, Fiat ve Same orta dereceli kompresyona sahiptir.
Steyr 768, kompresyon yok denecek kadar motor devri aşırı artar.
Patinaj kontrolü olan modellerde patinaj ortalaması %10 olarak ayarlanır.
Egzoz freni olan modeller kayma daha az olabilir.
Devir sabitleme olan modeller rampada sabit hızla inebiliyor.
Eğim fazla ise çift teker kullanmanın da faydası olur.
En iyi tutunan seri Case Maxxum serisidir.
 
Çift çeker traktörlerde kızaklama tehlikesini azaltmak çok kolay tek çeker traktörlerde yük öne bindiği için arka lastikler sürtünmeyi azaltıyor biri geri biri yavaş dönüyor ben tek çeker traktörle genellikle geri geri iniyorum veya römork freni kullanıyorum geri geri inmek kızaklamayı bir nebze olsun azaltıyor bunun haricinde lastik durumuda önemli bazen görüyorum traktör hiç durmadan kızaklıyor bende bu durumda nasıl durdurulur diye merak ediyorum
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafaşahin
Römorkun arka tekerine konmak maksadıyla demirden kızak (çarık) yapılır ve tekerin önüne konur. Demir kızağın gidiş istikametine göre uygun kalınlıkta bir zincir ile römorkun şase veya denge noktasından bağlanır. Römork artık kaçmaz ve motoru da arkadan yitmez. Yolun yokuşu bittiği yerde kızak tekerin altından alınır ve kasanın altında uygun bir yere asılır. Bu basit sistem asfalt yolda yapılmaz.
 
Son düzenleme:
Bizde tek ceker varken rampa inecegimiz zaman geri takviyeye takardik,ayak debriyajda 30,40 cm gittikce traktoru geri zorlatirdik,cok uzun saldigimiz zaman durmazdi az az salarak inerdik,rampanin ortasinda durunca geri patinaj yaptirip tekerler kendine yer yapardi, traktor dururken kacma riski olmuyordu.
 
Bizde tek ceker varken rampa inecegimiz zaman geri takviyeye takardik,ayak debriyajda 30,40 cm gittikce traktoru geri zorlatirdik,cok uzun saldigimiz zaman durmazdi az az salarak inerdik,rampanin ortasinda durunca geri patinaj yaptirip tekerler kendine yer yapardi, traktor dururken kacma riski olmuyordu.
Römork tekerine kızak tak kızak yoksa eski lastik üstüne bindir römorkun tekerini senin yaptığım şanzımana zarar veriri kızakla rampa inerken traktör zorlanıyor bile
 

Tek çeker traktörde yokuş aşağı inerken diferansiyel kilidine basmak motoru rahatlatıyor. Bunu asfaltta yapardık.
Muhtemelen kızaklama ihtimali olan yerde de işe yarar.
İkinci olarak arkada römork var ise hidrolik kollarla römorku kaldırmaya çalışarak arka tekerleklere binen yükün artırılması da işe yarar diye düşünüyorum. Fakat bunu denemedim, emin değilim.
 
Bizim oralarda düz yer olmadığından almışmışız demekki dediginiz hiçbirini yapmiyoz küçükken 135 lik vardı taş gübre kum yükü olunca korkardık hocamin dediği gibi lastikler geri dönerdi babama derdim baba gidiyo oda gitsin nereye gidiyosa derdi öyle büyüdük bizim burda ovadan bi arkadaş geldi diyo siz burda nasil sürüyonuz araziyi korkmuyonuzmu biraz ilk gördüğünle öğrenme seklinle alakalı bide bizim remorklar 2 tekerlekli traktöre yük biniyo onunla alakalıda olabilir
 
Bu benimde korktuğum bir olay önünü görmediğim yolda fren yapıyorum az az birde traktörle hep aynı yolları gıttığımız için biliniyor ama toprak yollar biraz daha sıkıntılı 285 ile inerken ben daha çok 2. Vites de ınıyorum şimdiye kadar 4 tonu zapt etti hep daha fazla atmadım atmam da zaten canımı yolda bulmadım
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafaşahin
Kars'ın aşırı rampalı yerlerinde arka tekere çarık atılır veya 4 teker römorklarda römork çekisi hidroliğe alınarak traktörün kızaklaması önlenir. Ama en doğrusu traktörün indirebileceği kadar yükle inmek en iyisi. Macera aramaya gerek yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafaşahin

Benzer Konular