önceden de yazdığım gibi kanuna - yönetmeliği uygun yapılsa, katakulli dönmese iyi ama öyle olmuyor.
1- Çiftçiye maliyeti : yol, sulama kanalı vs. diye toplam tarla miktarının %10'u kadar arazi kesilebilir. Yani tarlan azalır.
2- Toplulaştırmayı özel şirket ihale karşılığı (kar amacıyla) yaptığı için, mühendis-analiz vs. harcamalarını yapmamak için hiç bir toprak örneği vb. işi yapmıyor. geliyor muhtara toprak örneği alındı diye imzayı attırıyor o kadar. hiç gezmeden masada çay muhabbeti sırasında hallediyorlar.
3- kanunda böyle der fakat uygulamada hiç alakası yok. 2 hafta önce elime geçen bir bilirkişi raporunu okudum. adamın asfalt kenarındaki değerli arazisini üstelik 4 parsel yan yana olmasına rağmen, değersiz uzak bir yere taşımışlar.
4- sulanabilir bir arazi kuru tarım yapılan bir tarla ile değişebilir. 10 dekar sulu arazi yerine 15 dekar kuru arazi verdik, denkleştirme sağladık diyorlar. kanunda bu yönde zaten
5- başlıklı, açıklamanın alakası yok. vatandaş arasında 20 dekar ve üzeri arazilere dokunmayacaklarmış diye bir söylenti de var. alakası yok. arazinde dikili ağacın-kuyu-elektrik tesisatı-toprakaltı sulama-bina vs. yoksa her türlü tarlanın başka bir yere taşınma ihtimali var.
6- beş sene boyunca mülkiyet vs. değişimi olmayacak diye bir yerde geçmişti. yollar ve kanallar yapılırken mağduriyet oluyor. mesela tarlanın ortasından yol geçebilir, o zaman orasını ekemezsin, zararını da kimse karşılamaz. 5 sene içinde bitmesi gerekiyor, yani en kötü ihtimalle 5 sene yola değen bölümü ekemezsin kullanamazsın...
7- böyle olması gerek, fakat itiraz sürelerini kaçırırsanız ağaçlarınız, kuyularınız başkasına da gidebilir. ilanları parselleri dikkatle takip etmek gerek. itiraz sürelerini kaçırmamak lazım.
8- toplulaştırma uygulama alanına geçilmiş bir bölgede 5 sene boyunca hiç bir mülkiyet değişimi, söz konusu olamaz.
9- hisseli dediği paylı mülkiyettir. müşterek yani el birliği mülkiyeti değildir. buna dikkat etmek gerek.