Bildiğiniz gibi motorlu taşıtların tamamında kullanılan iki kavram vardır. Birisi beygir gücü, diğeri ise torktur.

Tork: Döndürme kuvveti demektir. Bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan kuvvet tork ile ifade edilir.

Beygir gücü: 75 kg ağırlığındaki bir yükün, 1 saniye içinde 1 metre hareket ettirilmesi için ihtiyaç duyulan güç miktarıdır. Bu ifade ile kastedilen gerçek bir beygir gücü değildir, temsili olarak bu ifade kullanılır.

Torku ve beygir gücünü tanımladık, hala tam olarak farkını anlayamadığınızı biliyoruz. Yukarıda yazdıklarımıza pek çok süslü cümle ekleyip, paragraflar dolusu yazabiliriz, ama gördüğünüz gibi pratikte anlatmak hiç de kolay değildir. İşte bunun için aşağıdaki videoyu izlemenizi öneriyoruz. Beygir gücü ve torkun ne olduğunu, farklarını, birbirine karşı üstünlüklerini, hangisinin önemli olduğunu göreceksiniz.


Sonuç: Aynı beygir gücüne sahip iki motordan torku yüksek olanın iik hızlanması, çekme gücü ve rampa çıkışı daha iyidir, ancak toplam hızı daha yavaştır.
 
Fizik kurallarını alt üst etmiş, dağıtmış geçmiş.
Örnekte motorlar değişmiyor, eşit torktalar, iletim değişiyor ve tekerler dışındaki dönme kuvveti değişir, tork değişmez.
Rampada traktör seri vitesle çekmez, vites düşer , rampa çıkan arabanın torku yükselmemiş , vites düşmüş.
Kaldıraç ilkesinden ; Kuvvet1 * Uzaklık : Tork , Moment : Kuvvet2 * Uzaklık ,
Dişliyi büyültüp, vites küçültmek , teker dışındaki kuvveti büyütmek anlamına gelir.
Sürtünme kuvveti , tekerin dönme kuvvetinden büyükse teker patinaja kalmadan hareket eder.
Çekme gücü araç ağırlığı ile ilgilidir.
Steyr 768 , 2950 kg, 70 hp, 215 n.m. tork , MF 285 , 2950 kg , 76 hp , 290 n.m. tork ,
Rampa çıkışlarda eşit tonajdaki yüklere asılabilirler, rampayı yavaş çıkar.
Ek dişli koyulan motorun gücü değişmiyor, aynı motora daha güçlü olmuş diyor.
Bir gariplik var. :)
 
Fizik kurallarını alt üst etmiş, dağıtmış geçmiş.
Örnekte motorlar değişmiyor, eşit torktalar, iletim değişiyor ve tekerler dışındaki dönme kuvveti değişir, tork değişmez.
Rampada traktör seri vitesle çekmez, vites düşer , rampa çıkan arabanın torku yükselmemiş , vites düşmüş.
Kaldıraç ilkesinden ; Kuvvet1 * Uzaklık : Tork , Moment : Kuvvet2 * Uzaklık ,
Dişliyi büyültüp, vites küçültmek , teker dışındaki kuvveti büyütmek anlamına gelir.
Sürtünme kuvveti , tekerin dönme kuvvetinden büyükse teker patinaja kalmadan hareket eder.
Çekme gücü araç ağırlığı ile ilgilidir.
Steyr 768 , 2950 kg, 70 hp, 215 n.m. tork , MF 285 , 2950 kg , 76 hp , 290 n.m. tork ,
Rampa çıkışlarda eşit tonajdaki yüklere asılabilirler, rampayı yavaş çıkar.
Ek dişli koyulan motorun gücü değişmiyor, aynı motora daha güçlü olmuş diyor.
Bir gariplik var. :)
Hocam şunu merak ediyorum
Traktörlerde tork ölçümü motor üzerinden mi yapılıyor yoksa şanjıman montajı yapıldıktan sonra traktörü bir bütün olarak tamamladıktan sonra mı yapılıyor
Çünkü torku düşük olup torku yüksekten daha iyi çekişi olan modeller var
Şanjıman torku tam olarak tekerlere veremediğinden mi oluyor bu durum
 
  • Beğen
Tepkiler: ziyaretci32
Hocam şunu merak ediyorum
Traktörlerde tork ölçümü motor üzerinden mi yapılıyor yoksa şanjıman montajı yapıldıktan sonra traktörü bir bütün olarak tamamladıktan sonra mı yapılıyor
Çünkü torku düşük olup torku yüksekten daha iyi çekişi olan modeller var
Şanjıman torku tam olarak tekerlere veremediğinden mi oluyor bu durum
Tork motordan alınır şanzımandan değil
 
Motordan alındığı biliyorum bu işlem motorun montajından önce mi yoksa sonra mı yapılıyor
Şanjımanlar bu torku ne kadar kayıpla veya kazançla yere aktarabiliyor bunu merak ediyorum
Dostum motor dan alınır montajsız halınden 👍 şanzıman ile tekerler arasındaki kayıp fazla tabıkı şimdi soyle örnek vereyim sana daha iyi anlarsın

X marka 65 bg 300 tork diyelim 28 jant
X marka 65 bg 300 tork 24 jant dıyelım


24 jantta kı cekıs daha fazla olur ama motorun torku 300 dur yanı kayıp daha az oldugu için çekiş daha fazla hıssedilir.
 
Cok basit bir anlatim:

BG araci duz yolada goturur.

TORK aracin yukluyken harekete gecme ozelligidir, ve ya yokusta duran aracin tekrar yokus yukari harekete gecebilme ozelligidir.

Sehirlerarasj otobuslerin BG yuksek torku dusuktur. Sehirici otobuslerin BG dusuk torku yuksektir. Cunku sehir icinde daha fazla yolcu-yuk tasir siksik ve egimde harekete gecer.

Dozer vekepce icinde boyledir cok Tork gerekir.

Motor yapilirken siljndir hesaplarinda BG ve Tork ne isteniyorsa kona gore yapilir. Her motor kendisi icin uygun vites kutusu Ile kullanilmalidir. Traktor ve tirlar ya cok fazla yuk tasir ya bozuk arazide yukle mesela pullukla calisacagindan Tork yuksek olmalidir, traktor bu ozelligj nedeniyle bozuk zeminde pillugju ceker ama duz yolda surat yapmaz. Bozuk zeminde hasat makinasidan yavas yavas uruyerek yuklenen kamyon ( mesela silaj ) ve ya tir uzun sure cok yavas giderse sorun cikarmasin diye bazen onden traktorle cekilir.
Basit anlatmaya calistim.
 
  • Beğen
Tepkiler: ziyaretci87
Samsun'dan etkilidir ama bastan motora ve amaca uygun olmalidir.
Traktor zor senin be apart icin yalildigindan (tir gibi) vites sayisi coktur, ara vitesler vardir.

Janet ve viteste etkilidir. Yokus cikarsa dusukbhites bu nedenledir ozaman Tork lazim beygir pek ise yaramaz .
Herhangi bir arac yokudsu birinci viteste cikamiyorsa geri viteste dene cikar.

Bizde dusuk bites giderse kayarsin cunku tekere binen guc fazladir.
 
Silindir capini genis tutup devir sayisini dusurup torku artiran hesapla cizimler hazitlanip motor yapilir. Sanziman icindeki dislilerin birbirine orani da yuksek torka gore dizayn edilir.

Belediye otobusu yuksek torklu 320-350 BG uretilir, siz sonradan mudahaleyle BG yi artiramazsiniz. Sehirler arasi otobus 480 BG dusuk torklu yapilir buna da sonradan mudahaleyle degistiremezsiniz. Sanziman dislileri Ile oynarsaniz verim duser ileride arac bozulur.
 
Bildiğiniz gibi motorlu taşıtların tamamında kullanılan iki kavram vardır. Birisi beygir gücü, diğeri ise torktur.

Tork: Döndürme kuvveti demektir. Bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan kuvvet tork ile ifade edilir.

Beygir gücü: 75 kg ağırlığındaki bir yükün, 1 saniye içinde 1 metre hareket ettirilmesi için ihtiyaç duyulan güç miktarıdır. Bu ifade ile kastedilen gerçek bir beygir gücü değildir, temsili olarak bu ifade kullanılır.

Torku ve beygir gücünü tanımladık, hala tam olarak farkını anlayamadığınızı biliyoruz. Yukarıda yazdıklarımıza pek çok süslü cümle ekleyip, paragraflar dolusu yazabiliriz, ama gördüğünüz gibi pratikte anlatmak hiç de kolay değildir. İşte bunun için aşağıdaki videoyu izlemenizi öneriyoruz. Beygir gücü ve torkun ne olduğunu, farklarını, birbirine karşı üstünlüklerini, hangisinin önemli olduğunu göreceksiniz.


Sonuç: Aynı beygir gücüne sahip iki motordan torku yüksek olanın iik hızlanması, çekme gücü ve rampa çıkışı daha iyidir, ancak toplam hızı daha yavaştır.
Bu videoda benim gordugum takviye vitesi anlatmis,uzerindeki motor elektrikli oldugu icin gucu yetmeyince tekerleri durduruyo,dizel vb. olsaydi bayilir stop ederdi.
 
Samsun'dan etkilidir ama bastan motora ve amaca uygun olmalidir.
Traktor zor senin be apart icin yalildigindan (tir gibi) vites sayisi coktur, ara vitesler vardir.

Janet ve viteste etkilidir. Yokus cikarsa dusukbhites bu nedenledir ozaman Tork lazim beygir pek ise yaramaz .
Herhangi bir arac yokudsu birinci viteste cikamiyorsa geri viteste dene cikar.

Bizde dusuk bites giderse kayarsin cunku tekere binen guc fazladir.
Geri vitesler 1. Vitesten daha seri oluyor.
 
Hocam şunu merak ediyorum
Traktörlerde tork ölçümü motor üzerinden mi yapılıyor yoksa şanzıman montajı yapıldıktan sonra traktörü bir bütün olarak tamamladıktan sonra mı yapılıyor
Çünkü torku düşük olup torku yüksekten daha iyi çekişi olan modeller var
Şanzıman torku tam olarak tekerlere veremediğinden mi oluyor bu durum
Traktörde tork ölçümü motor üzerinden yapılıyor ama çeşitleri var.
DIN normunda, radyatör takılı ve soğutma sıvısı hareketli iken kranktan ölçülüyor.
Günümüz normlarında, radyatör hariç , sıvı etkisi olmadan kranktan ölçüm var, haliyle eski ölçümlere göre kayıp var.
Kuyruk milini makineye bağlayıp ölçümde yapılıyor.
Torku düşük olup, torku yüksekten çekişi olan modellerin , tork yedekleri arasında farklar bulunuyor.
Motor esnekliği de çekişi etkiliyor.
Motor çalışma devir aralıkları, vites hız boyu oranları tutunmayı etkiler.
Her traktör aynı lastikle aynı tutunmaz.
Mazot pompalarının motorun dirayetli çalışmasına katkısı var.
Motorların tork eğrileri motorun çalışma karakterini etkiler.
Şanzıman torku tekerlere tam olarak verir,
 

Benzer Konular