Bin kamyonu, 1 trene tercih etmek” de sebeptir…

21.12.2020
1,458
2,218

“Bin kamyonu, 1 trene tercih etmek” de sebeptir…​

Ferit Barış PARLAK

Ferit Barış PARLAK
17 Aralık 2021 Cuma

Yük taşımacılığı:
Üretimi, verimliliği, rekabet edebilirliği, kârlılığı etkileyen maliyetlerden en önemlisi…
Karayolu yatırımı:
Son yıllarda öncelik verilen yatırımların birincisi…
* * *

Ankara’nın Kazan ilçesinden, her gün, 2 binin üzerinde kamyon çıkış yapıyor…
Sadece 1 şirketin, 500’ün üzerinde kamyon ile yük taşıdığı biliniyor…
* * *
Demiryolu yatırımı yapılmadığı;
Özel sektöre de “demiryolu yatırımı” için izin verilmediği için…
2 trenle yapılabilecek taşıma, 2 bin kamyon ile yapılıyor…
* * *
Sonra…
Trafik yoğunluğu dikkate alınıyor…
Otoyol/karayolu/tünel/köprü yapımı “zorunlu” hale geliyor…
* * *
Verimsizliği gösteren binlerce örnekten sadece biri bu…
* * *
Ve sadece bu örneğin getirisi:
Verimli araziler “karayoluna” gidiyor…
Petrol/kamyon/yedek parça/lastik gibi kalemler ile ithalat büyüyor…
Farklı alanlarda değerlendirilebilecek işgücü/zaman heba oluyor…
Farklı alanlarda değerlendirilebilecek sermaye israf oluyor…
* * *
Üretici rekabet avantajını yitiriyor…
Araştırmaya geliştirmeye kaynak ayıramıyor…
Yabancı rakiplerine göre geride kalıyor…
Bu yapı, çoğunluğu üretimden vazgeçiriyor...
* * *
(Öncelik yük taşımacılığında olmalıyken, insan taşımacılığına verildi…
Faiz, enflasyon ve “üretim ekosistemi” üçgeninde verilen öncelik gibi…)

VELHASIL…

Bu nedenlerin sonucunda:
İhtiyaç olan ürünlerin arzı azalıyor…
Talep dışarıdan karşılanıyor; döviz ihtiyacı ve dolayısıyla fiyatı artıyor…
Enflasyon artıyor…
Ekosistem daha da bozuluyor…
Ve sermaye azalıyor, fiyatı, yani “ekonomiler için çok çok kötü bir şey olan” faiz yükseliyor…

Yazara Ait Diğer YazılarTüm Yazılar
Ekonomik aktivitelerde “bugün” önemsiz, “yarın” çok önemlidir…10 Aralık 2021
Ürettiğini “fiyata bağımlı” satabiliyorsan…03 Aralık 2021
Kilo verdirirken, döviz/ faiz de düşüren!
 

“Bin kamyonu, 1 trene tercih etmek” de sebeptir…​

Ferit Barış PARLAK

Ferit Barış PARLAK
17 Aralık 2021 Cuma

Yük taşımacılığı:
Üretimi, verimliliği, rekabet edebilirliği, kârlılığı etkileyen maliyetlerden en önemlisi…
Karayolu yatırımı:
Son yıllarda öncelik verilen yatırımların birincisi…
* * *

Ankara’nın Kazan ilçesinden, her gün, 2 binin üzerinde kamyon çıkış yapıyor…
Sadece 1 şirketin, 500’ün üzerinde kamyon ile yük taşıdığı biliniyor…
* * *
Demiryolu yatırımı yapılmadığı;
Özel sektöre de “demiryolu yatırımı” için izin verilmediği için…
2 trenle yapılabilecek taşıma, 2 bin kamyon ile yapılıyor…
* * *
Sonra…
Trafik yoğunluğu dikkate alınıyor…
Otoyol/karayolu/tünel/köprü yapımı “zorunlu” hale geliyor…
* * *
Verimsizliği gösteren binlerce örnekten sadece biri bu…
* * *
Ve sadece bu örneğin getirisi:
Verimli araziler “karayoluna” gidiyor…
Petrol/kamyon/yedek parça/lastik gibi kalemler ile ithalat büyüyor…
Farklı alanlarda değerlendirilebilecek işgücü/zaman heba oluyor…
Farklı alanlarda değerlendirilebilecek sermaye israf oluyor…
* * *
Üretici rekabet avantajını yitiriyor…
Araştırmaya geliştirmeye kaynak ayıramıyor…
Yabancı rakiplerine göre geride kalıyor…
Bu yapı, çoğunluğu üretimden vazgeçiriyor...
* * *
(Öncelik yük taşımacılığında olmalıyken, insan taşımacılığına verildi…
Faiz, enflasyon ve “üretim ekosistemi” üçgeninde verilen öncelik gibi…)

VELHASIL…

Bu nedenlerin sonucunda:
İhtiyaç olan ürünlerin arzı azalıyor…
Talep dışarıdan karşılanıyor; döviz ihtiyacı ve dolayısıyla fiyatı artıyor…
Enflasyon artıyor…
Ekosistem daha da bozuluyor…
Ve sermaye azalıyor, fiyatı, yani “ekonomiler için çok çok kötü bir şey olan” faiz yükseliyor…

Yazara Ait Diğer YazılarTüm Yazılar
Ekonomik aktivitelerde “bugün” önemsiz, “yarın” çok önemlidir…10 Aralık 2021
Ürettiğini “fiyata bağımlı” satabiliyorsan…03 Aralık 2021
Kilo verdirirken, döviz/ faiz de düşüren!
Cumhuriyet kurulduğunda her fabrikaya demiryolu kurulumu planlanmış her fabrika kaledir sözü topraksız çiftçi kalmaması için kçylüye toprak dağıtmışlar anama babama hepsine verilmiş atam zamanında nasıl toprak ağası menderes gelmiş 30000dölüm tarlası olan biri tarımında kurumlarında içğne etmiş çarkın içine somağını sokunca düzen bozulmuş köyenstütülerini halk evlerini kapamış daha niceleriniatıl etmiş gelenlerde sırasıyla demir yoluna gerekli yatırımlar yapılmamış devrim arabasını yapan mühendis zamanı geldiğinde genel müdürü oşmuş 400 lokomotif dizel motoru yaptık edindiğimiz bilgiyle anlatıyor devrim arabasından hızlı tren vs dünyanın 150 yıl gerisinden gidiyoruz japonlar burak hızlı treni jet trenler yapıyor 600km hızla gidiyor şwhirler arası biz yük trenlerini dahil çalıştıramayacak adamları seçip yönetime atayan milletiz siyasetçiler halkın hızmetlisi memurudır patroonu değil
 
Cumhuriyet kurulduğunda her fabrikaya demiryolu kurulumu planlanmış her fabrika kaledir sözü topraksız çiftçi kalmaması için kçylüye toprak dağıtmışlar anama babama hepsine verilmiş atam zamanında nasıl toprak ağası menderes gelmiş 30000dölüm tarlası olan biri tarımında kurumlarında içğne etmiş çarkın içine somağını sokunca düzen bozulmuş köyenstütülerini halk evlerini kapamış daha niceleriniatıl etmiş gelenlerde sırasıyla demir yoluna gerekli yatırımlar yapılmamış devrim arabasını yapan mühendis zamanı geldiğinde genel müdürü oşmuş 400 lokomotif dizel motoru yaptık edindiğimiz bilgiyle anlatıyor devrim arabasından hızlı tren vs dünyanın 150 yıl gerisinden gidiyoruz japonlar burak hızlı treni jet trenler yapıyor 600km hızla gidiyor şwhirler arası biz yük trenlerini dahil çalıştıramayacak adamları seçip yönetime atayan milletiz siyasetçiler halkın hızmetlisi memurudır patroonu değil
Oda birşeymi ben geçen AVM de yürüyen merdivene ters bindim treni görsem kaçarım
 

Benzer Konular