COMMON RAİL TEKNOLOJİSİ


ARKADAŞLAR:
SİZLERE BURADA TRAKTÖRLER ÜZERİNDEKİ KÖKLÜ DEĞİŞİKLİKLERDEN BAHSETMEK İSTİYORUM..
TRAKTÖRÜ BİR BÜTÜN OLARAK ELE ALIRSAK,EN BÜYÜK TEKNOLOJİK DEĞİŞİKLİKLERİN ÜÇ ANA UNSUR ÜZERİNDE YOĞUNLAŞTIĞINI GÖRMEKTEYİZ.BİRİNCİSİ MOTOR,İKİNCİSİ TRANSMİSYON,(ŞANZIMAN)ÜÇÜNCÜSÜ HİDROLİK.
BİRİNCİ UNSUR MOTOR ÜZERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERDEN EN ÖNEMLİSİ YENİ NESİL ' ' COMMON RAİL ' ' MOTORLARIN ÖZELLİKLERİYLE BAŞLAMAK İSTERİM...
COMMON RAİL MOTORLARIN ESKİ NESİL MOTORLARDAN EN ÖNEMLİ FARKI BİR KONTROL ÜNİTESİ TARAFINDAN KONTROL EDİLİYOR OLMASIDIR.ASLINDA İÇTEN YANMALI,DİZEL MAKİNALARIN MANTIĞI,KENDİ KENDİNİNE BİR ÇEVRİMSEL DÖNGÜ İÇERİSİNDE ENERJİ ÜRETMEKTİR.BİR DİZEL MOTOR.ÇEVRİMSEL OLARAK BİR ÇALIŞMA PERİYODU İÇİNE GİRDİĞİ ANDAN İTİBAREN YAPILARI GEREĞİ HEP AYNI TEMPODA DÖNER DURURLAR VE GÜÇ ÜRETİRLER.TAAKİ STOP EDİLİNCEYE DEK....BU MOTORLARIN ÇALIŞABİLMESİ İÇİNSIKIŞTIRILAN SİLİNDİRE YAKIT POMPASI TARAFINDAN YAKLAŞIK 275-300 BAR BASINÇTAKİSIKIŞTIRILMIŞ YAKITIN PÜSKÜRTÜLMESİYLE ATEŞLEME GERÇEKLEŞİR VE ÇALIŞMA BAŞLAR.BURADAKİ ZAMANLAMA VE ÇEVRİMSEL DÖNGÜ.SENKRONİZE OLARAK KRANK MİLİYLE EŞZAMANLI ÇALIŞAN BİR YAKIT POMPASI YETERLİ OLDU VE BUGÜNE DEK BÖYLE GELDİ...
YA ŞİMDİİİ:
MOTORLARIN BU ÇALİŞMA DÜZENİ TAMAMEN DEĞİŞTİ ARTIK YARDIMCI UNSURLARI OLMADAN ÇALIŞAMIYORLARR.....
GELİŞEN TEKNOLOJI MEKANİK YAPILARINDA ÇOK FAZLA ŞEY DEĞİŞTİRMEDİ ANA PARÇALAR HEP AYNI İŞİ GÖRMEKTE.UFAK TEFEK MODİFİYELERİNDEN BAHSEDEREK ANA KONUYA GELMEK İSTİYORUM.
SİLİNDİRLER HEP AYNI MANTIKLA DAHA MUKAVİM(DAYANIKLI) HALE GELDİ.PİSTONLAR DAHA UZUN ÖMÜRLÜ OLDU.(ALAŞIMLAR DEĞİŞTİ)DAHA HAFİF VE DAHA DAYANIKLI(BASINÇ VE ISI)HALE GELDİ.SEKMANLAR DAHA UZUN ÖMÜRLÜ OLDU.SİLİNDİR KAPAKLARI DEĞİŞTİ.SİLİNDİR BAŞINA VALF (SİBOP)ADETLERİ DEĞİŞTİ.ENJEKTÖR VE PÜSKÜRTME SİSTEMLERİ DEĞİŞTİ.AZ YAKITLA ÇOK GÜÇ ÜRETEN MAKİKNALAR ÜRETİLDİ.
COMMON RAİL PÜSKÜRTME SİSTEMLERİNDE GELİNEN SON NOKTA OLDU.
BUNDAN ÖNCE ELEKTRONİK KONTROL ÜNİTESİNE SAHİP POMPALAR ÜRETİLDİ İSEDE YİNE KRANK MİLİYLE EŞZAMANLI ÇALIŞMAK ZORUNDAYDILAR.ŞİMDİ DEVİR DEĞİŞTİİİİ.
VOLANDAN VEYA EKSANTRİK MİLİNDEN(MARKALARA GÖRE DEĞİŞİR) HAREKET ALAN İŞİ SAADECE YAKITIN BASINCINI YÜKSELTMEK OLAN POMPALAR ÜRETİLDİ..BUNLAR ÖNCE YAKLAŞIK BEŞ BAR CİVARINDA BASINCA ULAŞTIRILMIŞ YAKITI 1300-1600 BARA YÜKSELTEN VE BU ÇOK YÜKSEK BASINCA ULAŞTIRILMIŞ YAKITI BİR RAİL ' E YANİ BU BASINCA DAYANIKLI BİR METAL TÜPE GÖNDEREN BİR POMPA GELİŞTİRİLDİ.İŞİ SAADECE YAKITIN BASINCINI YÜKSELTMEK....
ENJEKTÖRLER(YAKIT PÜSKÜRTÜCÜLER) DE YAKIT POMPALARIYLA BİRLİKTE DEĞİŞİKLİĞE UĞRADILAR.ESKİDEN POMPA BASINÇLI YAKITI ENJEKTÖRE GÖNDERDİĞİNDE ENJEKTÖR YAKITI 2-3 DEFADA SİLİNDİRE BOŞALTIR VE YANAN YANAR YANMAYAN YAKIT EKZOST SIRASINDA SİLİNDİRDEN DIŞARI ÇİĞ OLARAK(YANMAMIŞ) ATILIRDI.BU BİR İSRAFTIR.AŞIRI TÜKETİM SEBEBİDİR...
ŞİMDİKİ YENİ NESİL ENJEKTÖRLER (PİEZO-ELEKTRONİK) ELEKTRONİK KONTROL ÜNİTESİNDEN ENERJİ GÖNDERİLMEDİĞİ SÜRECE YAKITI SİLİNDİRE VEREMEZLER...YAPILARINDAKİ BİR ELEKTRO VALF VASITASIYLA 1600 BAR BASINÇTAKİ YAKITA DAHİ KARŞI KOYARLAR,
BİR PÜSKÜRTME SÜRECİNDE KONTEOL ÜNİTESİ (EDC-EMC YANİ ELEKTRONİK DİZEL KONTROL ÜNİTESİ VEYA ELEKTRONİK MOTOR KONTROL ) PÜSKÜRTME DOZUNUDA AYARLAR.EĞER YAKITI SİLİNDİRE NEKADAR KISA SÜREDE NEKADAR BÖLÜNMÜŞ OLARAK (7-8 KEREDE) VERİRSE YANMA OKADAR İYİ VE GÜÇTE YÜKDEK OLUR..ONDANDIRKİ COMMON RAIL TEKNOLOJİSİYLE ÜRETİLEN MOTORLA YUMUŞAK ÇALIŞIR ÇÜNKİ ATEŞLEME SÜRECİ BAŞLANGICINDA ÖN PÜSKÜRTME SİLİNDİR İÇERİSİNDE DAHA VERİMLİ BİR YANMA TEMİN EDERKEN PATLATMA GÜRÜLTÜSÜNÜDE ÖNEMLİ ÖLÇÜDE AZALTMAKTADIR ...MOTORUN SESSİZ VE YUMUŞAK ÇALIŞMASININ SEBEBİ BUDUR..BÖYLELİKLE İYİ YANMIŞ YAKIT EKZOST TAN ÇEVREYE DAHA AZ ZARARLI MADDE ÇIKARIR. İYİ YAKILAN YAKITTAN DAHA FAZLA GÜÇ ELDE EDİLMİŞ OLUR.BUNDAN DOLAYIDIRKİ BU TİP MOTORLAR DAHA ÇEVRECİDİR..DAHA TUTUMLUDUR.
GELELİM YARDIMCI ELEMANLARA:
BİR DEFA BU TİP MOTORUN ÇALIŞABİLMESİ İÇİN BİR PROCCESOR (KONTROL ÜNİTESİ-BEYİN) E İHTİYAÇ VARDIR.OLMAZSA OLMAZ...
YAKIT SICAKLIĞI,BASINCI,EMME HAVA SICAKLIĞI VE BASINCI,MOTOR YAĞI SICAKLIGI VE BASINCI,SOĞUTMA SUYU SICAKLIĞI GİBİ BİLGİLERİN ÖTESİNDE KRANK AÇISINI,CAMSHAFT(EKSANTRİK MİLİ)AÇISINI,1.SİLİNDİR PİSTON ÜST ÖLÜ NOKTASINI,RAİL DEKİYAKIT BASINCINI KONTROL EDEREK MAKİNANIN ÇALIŞMASI İÇİN GERKLİ BİLGİLERİ TOPLAR.KONTROL EDER VE GEREKLİ KONUTLARI GÖNDERİR.
AYNI ZAMANDA TRAKTÖRÜN TRANSMİSYON VE HİDROLİK VEYA P.T.O.BİLGİLERİNİDE TOPLAR.GELEN BİLGİLERE GÖRE MOTORU YÖNETİR.
BUNLARIN ÖTESİNDE ARIZA VEYA BİLĞİ DEĞİŞİKLİKLERİNİ BİR BELLEKTE SAKLAR. AKSİLİK GÖRÜRSE KORUMAYA ALIR HASARI ÖNLER.
OPERATÖRE MOTORDAN VEYA TRANSMİSYONDAN ALDIĞI BİLGİLERİN LAZIM OLANLARINI AKTARIR.YAKIT TÜKETİMİ,BASINÇ KONTROLLARI ISI DEĞERLERİ GİBİ.
COMMON RAİL MOTORLARIN DİĞER MOTORLARDAN GEÇ ÇALIŞMASININ SEBEPLERİNDEN BİRİ BU DATALARIN KONTROLÜ.DİĞERİ YAĞLAMA
DİĞERİDE RAİL DEKİ YAKIT BASINCININ OLUŞMASIDIR.
BU TİP MOTORLAR GEREKLİ AKÜ VOLTAJI YOKSA 11 VOLT ' UN ALTINDA ÇALIŞMAZ.BU TİP MOTORA SAHİP TRAKTÖRLER MEKANİK ŞANZIMANA SAHİP OLSALAR BİLE ÇEKİLEREK ÇALIŞTIRILAMAZZ.....ÇALIŞMASI İÇİN MUHAKKAK YETERLİ AKÜ VOLTAJINA İHTİYAÇ VARDIR.AKÜ ÜZERİNDE OLMAYAN BİR MOTOR ÇALIŞTIRILMAMALIDIR.AKSİ HALDE PROCCESSOR (BEYİN) ARIZALANACAKTIR.BU TİP MOTORLA MÜCEHHEZ TRAKTÖRLERDE ARK KAYNAĞI(ELEKTRİK KAYNAĞI)YAPMAK RİSKLİDİR İYİ TEDBİR ALINMALIDIR.
ARKADAŞLAR BİRAZ AĞIR OLDU AMA BİLMEM ANLATABİLDİMMİ..?
EKSİK KALDIĞIM YERLERİ TAMAMLARSANIZ MEMNUN OLURUM.İLERİDEKİ YAZILARIMDA TRANSMİSYON VE ELEKTRONİK HİDROLİK DÜZENEKLERİNİN FAYDALARINI VE ÇALIŞMA PRENSİPLERİNİ YAZMAYA ÇALIŞACAGIM.

SAYGILARIMLA

ÖNDER ÇİFTÇİ
 
: COMMON RAİL TEKNOLOJİSİ

ARKADAŞLAR,
İLGİ VE ALAKANIZA TEŞEKKÜRLER.
BİRKAÇ GÜNDEN BERİ SEYYAHAT VE YOĞUN İŞ TEMPOSUYLA SİZLERDEN UZAK KALDIM.
KALDIĞIMIZ YERDEN DEVAM EDİCEZ.TAKİP EDERSENİZ SİZE TRAKTÖR TEKNOLOJİSİNDEKİ YENİLİKLERİ AKTARMAYA DEVAM EDİCEZZ.
FAYDALI OLABİLİRSEM NE MUTLU BİZE DİCEZZ.SIRA ŞİMDİLİİK ELEKTRONİK HİDROLİK SİSTEMDE..SONRA T.M.S....VS GİBİ
 
: COMMON RAİL TEKNOLOJİSİ

[size=14pt]Ferruh ustam eline emeğine sağlık ilk öncelikle yazını keyifle tam 2 sefer okudum yazınla anlatımınla adeta hayran kaldım bu güzel paylaşım için öncelikle sana kocaman TEŞEKKÜRLER yazılarının devamını sabırsızlıkla bekliyorum iyiki burdasın iyiki bizlerlesin [/size]
 
: : COMMON RAİL TEKNOLOJİSİ

ÖZzGÜR link=topic=1374.msg22877#msg22877 date=1207056743' Alıntı:
Benim bi sorum olcak...Common Rail motorlarda diesel mi, yoksa euro diesel mi tercih edilmeli...

ARKADAŞIM umarım yardımı olur

Euro Diesel

Turkuaz Petrol Ürünleri A.Ş. tarafından, 2005 yılından itibaren ülkemizde ilk defa 50 ppm kükürt içeren “Euro Dizel” ürününü piyasaya sunulmaya başlanmıştır. Arabanızda rahatlıkla kullanabileceğiniz Euro Dizel ile ilgili bilgiler aşağıda özetlenmiştir.

1.

Ülkemizde ve Avrupa’da geçerli Motorin Standartları karşılaştırmalı olarak aşağıda verilmektedir.
1.

Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanan ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 27 Şubat 1995 tarihli Resmi Gazetede yayınlanmış TS 3082-EN 590 Motorin Standardı bulunmaktadır. Bu standartta motorinin kükürt içeriği azami 7000 ppm(% 0.7) dir. TSE tarafından 50 ppm kükürtlü motorini içerecek þekilde standart revizyon çalışmaları devam etmektedir.
2.

2005 yılı başından itibaren Avrupa ülkelerine içerisinde azami 50 ppm(% 0.005) kükürt içeren motorin kullanımı zorunlu hale gelmiştir.
3.

Ülkemiz Rafinerilerinde 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren 50 ppm kükürt içeren motorin üretimi başlamıştır.

Yukarıda belirtilen iki çeşit motorinin önemli özellikleri aşağıdaki tabloda verilmiştir.




TS – 3082 EN-590
Density at 15 C, KG/l 0,820-0,860 0,820-0,845

Distillation % vol

Recovered at 250 65 max 65 max
Recovered at 350 85 min 85 min
Recovered at 360 - 95 min
Recovered at 370 95 min -

Sulphur, wt% 0,70 max 0,005 max

CFPP , C winter -10 -10(*)
summer 5 5(*)

(*) Ülkelerin iklim koşullarına göre belirlenen değerler olup yukarıdaki değerler ülkemiz için belirlenen değerlerdir.

1. Kükürt Açısından Farkı ve Sağlanan Faydalar:

a-ED kullanımı ile kükürt miktarı açısından;
% 0,7 kükürtlü motorine göre 140 kat diğer bir ifade ile %99,99(6950 ppm) oranında,
azalma sağlanmış olmaktadır.

b- Motorin içinde bulunan kükürdün yanması ile oluşan kükürt oksitler ve daha sonra oluşan sülfürik asit dolayısıyla partikül emisyon değerlerinde çok önemli miktarda azalma sağlanacaktır.

c-Yakıt içerisinde bulunan yüksek miktardaki kükürt katalitik konvertör dönüşüm veriminde ciddi düşüşlere ve tıkanmalara neden olmaktadır. 50 ppm (% 0,005 wt) kükürtlü motorin kullanımı ile bu problemler tamamen ortadan kalkacaktır.

d- Yakıt içeriğindeki kükürt ile partiküler madde emisyon değerleri arasında ilişki dikkate alındığında motorin kükürt değerinde sağlanan %99,99’luk azalma, partikül emisyon değerlerinin tamamına yakınının yok olmasına neden olacaktır.

e- Emisyon değerlerinde sağlanan iyileşme neticesinde, asit yağmurlarının oluşumu, bitki örtüsüne ve insan sağlığına verilen zarar minimum seviyeye düşürülmüş olacaktır.

f- 50 ppm (%0,005 wt) kükürtlü motorin hem eski hemde yeni teknoloji araçlarda rahatlıkla kullanılabilecektir.

1. Soğuk Filitre Tıkanma Noktası (CFPP) Açısından Farkı:

Ülkemiz rafinerilerinde üretilen 50 ppm kükürtlü motorin Kış aylarında max -10 C , yaz aylarında +5 C Soğuk filitre tıkanma noktasına sahip iken 50 ppm kükürtlü Euro diesel kış ayları boyunca max -10 C Soğuk Filitre Tıkanma Noktasına sahip olmaktadır.

ALINTIDIR!!!
 

Benzer Konular