ELEKTRO HİDROLİK SİSTEMLER....


ARKADAŞLAR :

SİZLERE BU YAZIMDA ELEKTRONİK HİDROLİK SİSTEMLERİ VE İŞLEYİŞİ HAKKINDA BİLGİ VERMEK İSTEDİM.

SIKIŞTIRILMIŞ YAGIN BÜYÜK BİR KUVVET TEŞKİL ETTİĞİNİ HİSSEDEN MÜHENDİSLER 50 Lİ YILLARDA HİDROLİK KALDIRICILARI İMAL
EDEREK TRAKTÖRLER ÜZERİNE MONTE ETMEYE BAŞLADILAR.GELİŞEN ÜRETİM TEKNOLOJİLERİYLE BERABER HİDROLİK KALDIRICILARDA BUNDAN NASİBİNİ ALARAK GÜNÜMÜZE DEK UFAK TEFEK DEĞİŞİKLİKLERLE GELMİŞTİ.ANCAK SON ZAMANLARDA EVRİM GEÇİREREK TAMAMIYLA DEĞİŞİME UĞRADI.
ESKİ TEKNOLOJİDE BİR POMPA YAĞI BİR SİLİNDİRE GÖNDERİR,HAREKET EDEN HİDROLİK ŞAFT ÜST ASKI KOLLARINI HAREKETLENDİRİR,ONA BAGLI OLARAK HAREKET EDEN BİR MEKANİZMANIN VASITASIYLA BİR VALF AÇILIR YAĞI BY PASS RDER VE SİSTEM BÖYLE KONTROL EDİLİRDİ,SONRALARI SİSTEME BİR YAYLA İLAVE EDİLEN ORTA KOLDAN HAREKET ALAN VALF BİRAZ DAHA
HASSASLAŞTIRDI KONTROLU,ANCAK BUNLAR METAL PARÇALAR OLDUĞUNDAN ZAMANA BAĞLI OLARAK AŞINMA VE MALZEME DEFORMASYONUNDAN DOLAYI BİR SÜRE SONRA HASSASİYETLERİNİ KAYBETTİ VEYA İLK GÜNKÜ GİBİ OLMADI VEYA BİR ONARIMDAN SONRA ESKİSİ GİBİ İŞLEMEZ OLDU.
MEKANİK OLARAK BU SİSTEMLERİN TRAKTÖRÜN ÜZERİNE BİNEN YÜKÜ HİSSEDEREK REAKSİYONA GİRMELERİ VE SİSTEMİ UYARARAK YÜKÜ HAFİFLETMELERİ BİRAZ UZUN SÜRÜYORDU.BU, SİSTEMİ KONTROL EDEN PARÇALARIN BİRİ BİRİNİ UYARMASI VE AŞINMALARLA BİREBİR İLİŞKİLİDİR.ZAMANA BAĞLI OLARAK METAL PARÇALARDA OLUŞAN BOŞLUKLAR EN HASSAS ÇALIŞAN HİDROLİĞİ BİLE KULLANILAMAZ HALE SOKABİLİR..BU DOĞAL BİR SEBEPTİR.BU İŞLERLE KONUMLANDIRILAN METALLER HER NEKADAR YAĞ İÇİNDE ÇALIŞSALARDA ZAMANLA AŞINMALARI VE ARTAN BOŞLUKLAR NEDENİYLE HASSASİYETLERİNİ KAYBETMELERİ GAYET OLAĞANDIR..
MEKANİK SİSTEMLERDE POMPADAN GELEN BASINÇLI YAĞIN BİR KISMI HİDROLİK ŞAFTIN PİSTONUNA GÖNDERİLİR,BUNUNLA BERABER HAREKET EDEN BİR VALF GURUBU UYGUN KONUMA GELİNCE BASINÇLI YAĞI BY PASS VALFİNDEN TAHLİYE EDEREK SİSTEMİ KONTROL EDER.HASSASİYET BUNA BAĞLI OLARAK MESAFESİ DEĞİŞEBİLEN BİR SPOOL LE (vALF) KONTROL ALTINDA TUTULMAYA ÇALIŞILIRDI.DOLAYISIYLE,BÖYLE HASSAS AYARLAR GEREKTİREN BİR DÜZENEKTE EHİL USTALAR İLE BİRTAKIM AYAR MASTARLARI GERKTİRMEKTEYDİ.
OYSA ŞİMDİİ;
SİSTEMDE KALA KALA BİR POMPA KALDI ESKİLERDEN...
LİFTLER(KALDIRICILAR) GÖRÜNÜM VE YAPI OLARAK DEĞİŞİRKEN ESAS KÖKLÜ DEĞİŞİME KONTROL AKSAMLARINDAKİ PARÇALARLA UĞRADILAR.YİNE BİR PROCESSOR(YAZILIM İÇEREN BEYİN)VE YARDIMCI PARÇALARI SWICH POTANSİYOMETRE SENSÖRLER VE ELEKTRO VALFLER İLE MÜCEHHEZ HALE GELDİLER.
BİRAZDA ÇALIŞMA MANTIĞINA GÖZ ATALIM,OPERATÖRÜN BASTIĞI İNDİRME VEYA KALDIRMA SWICH ' İBEYNE İKAZ GÖNDEREREK ONU UYARIRLAR.EMRİ ALAN BEYİN BİR ELEKTRO VALF VASITASIYLA YAĞI HİDROLİK ŞAFTA BAĞLI OLAN BİR VEYA BİRKAÇ HİDROLİK PİSTONA
GÖNDERİR.SEÇİLMİŞ OLAN SEVİYEYİ BİR POTANSİYOMETRE VASITASIYLA KONTROL EDEN BEYİN UYGUN AÇIYA GELDİĞİNİ HİSSETTİĞİNDE YAĞI YİNE BİR ELEKTRO VALF VASITASIYLE BY PASS EDEREK SİSTEMİ İŞLETİR.BU TEORİ OLARAK DOĞRU BİR MANTIKTIR
ANCAK HER ŞEYE YETMEZ.TOPRAK İŞLEMEDE KULLANDIĞIMIZ VE TRAKTÖR ÜZERİNDE AŞIRI YÜK TEŞKİL EDEN EKİPMANLAR KULLANIRKEN
ÖRN:pULLUK,KAZAYAĞI,ÇİZEL,TİLLER GİBİ TOPRAKLA TEMAS EDEN VE TRAKTÖRÜ ZORLAYAN TAKIMLARDA DAHA HASSAS GÜÇ VE POZİSYON KONTROLÜ TEMİN EDEBİLMEK İÇİN LOAD CELL(YÜK HÜCRELERİ-AĞIRLIK ALGILAYICILAR) KULLANILMAKTADIR.BUNLAR MAKİNANIN HİDROLİK SİSTEMİNDEN GELEN ZORLANMAYI BEYNE İLETEREK VARSA MOTOR İŞLETİM SİSTEMİNİ(COMMON-RAİL) VE TRANSMİSYON (VARİO,AUTO POWER,DYNA SHIFT GİBİ) İŞLETİM SİSTEMİNİ UYARIR ,MOTORA GÜCÜ ARTIR,TRANSMİSYONA HIZI DÜŞÜR
GİBİ KOMUTLAR GÖNDERİLMESİ İÇİN BEYNİ UYARIR.BUNLAR YOKSA BEYİN YİNEDE KENDİ SİSTEMİNDEKİ ELOKTRO VALF SURETİYLE LİFTE
YUKARI İSTİKAMETTE YÖN VEREREK YÜKÜ HAFİFLETİR.POTANSİYOMETRE AÇIYI KONTROL EDER VE YÜKTEN KURTULDUĞU ANDA KOLLARI YİNE AYNI SEVİYEYE GETİRİR.BU İŞLER MEKANİK DÜZENLERDEN DAHA KISA SÜREDE VE DAHA HASSAS OLARAK BİTİRİLİR DOLAYISI İLE
MOTOR DAHA KISA SÜREDE VE DAHA AZ ZORLANARAK YÜKTEN KURTULMUŞ OLUR.BU YAKIT VE ZAMAN TASARRUFU DEMEKTİR..
MEKANİK SİSTEMDE ALET VE BECERİ İSTEYEN BU PARÇALARIN AYARLANMASINI(KALİBRASYON)ELEKTRONİK SİSTEMLER KENDİ KENDİNE
BELLİ BİR PROSEDÜR KAPSAMINDA YAPABİLİRLER.BUDA ONARIM VE AYAR İÇİN GEÇEN SÜRECİN KISALMASI DEMEKTİR.PARÇALARIN
BİR ÇOĞU DIŞARIDA KONUMLANDIRILDIĞINDAN BAKIM VE ONARIM SÜRECİ VE İŞÇİLİĞİ ÇOK KISA SÜRELERE İNMİŞTİR.
EN MÜKEMMEL ÇALIŞAN MEKANİK HİDROLİK,ELEKTRONİK HİDROLİK KADAR HASSAS VE ÇABUK REAKSİYONDA BULUNAMAZ.
İŞTE BUNDANDIRKİ ELEKTRONİK KONTROL ÜNİTESİNE SAHİP TRAKTÖRLER DİĞERLERİNE NAZARAN DAHA TASARRUFLU.DAHA HIZLI VE DAHA KULLANIŞLIDIRLAR.EĞER BİR TRAKTÖR YENİ NESİL MOTORLA(COMMON-RAİL)DONATILMIŞ,YENİ NESİL ŞANZIMANLA DONATILMIŞ,MEKANİK HİDROLİK SİSTEMİ KULLANIYORSA ONUN VERİMLİLİĞİNDEN BAHSETMEK PEK AKIL VE MANTIK İŞİ SAYILMAZ.ÇÜNKÜ BU ŞEKİLDE ÜRETİLMİŞ TRAKTÖRLER HİÇBİR ZAMAN HİÇBİR ŞART ALTINDA HİDROLİK SİSTEMDEN GELEN ETKİYİ HİSSEDEMEZ.DOLAYISIYLE MOTOR GÜCÜNÜ ARTIRAMAZ ,ŞANZIMAN HIZINI AZALTAMAZ(OTOMATİK OLSA BİLE).BUDA MAKİNADA VERİM KAYBININ SEBEBİDİR..BAZI KELİME OYUNLARIYLA BU FARKLI İFADE EDİLEBİLİR ANCAK GERÇEKLER DEĞİŞTİRİLEMEZ.BU İŞİN MANTIĞI VE ÇALIŞMASI BÖYLEDİR.
ARKADAŞLAR SİZE DİLİM DÖNDÜĞÜ,AKLIMIN ERDİĞİ KADARIYLA ELEKTRONİK KONTROLLU HİDROLİK SİSTEMLERİ VE İŞLEYİŞİ HAKKINDA BİLGİLER VERMEYE ÇALIŞTIM.SONRAKİ YAZIMDA T.M.S. YANİ ' ' TRAKTÖR YÖNETİM SİSTEEMİ ' ' İLE İLGİLİ BİLGİLERİMİ
PAYLAŞMAK İSTERİM...

YENİDEN GÖRÜŞENE DEKK..KALIN SAĞLICAKLA....


SEVGİLERİMLE
ÖNDER ÇİFTÇİ
 
: ELEKTRO HİDROLİK SİSTEMLER....

öncelikle ilginize teşekkürler arkadaşlar.
@SALİH:
BU SİSTEM BİR KİT HALİNDE BULUNMUYOR.
SİSTEMİ İYİ BİLEN BİR TEKNİSYEN HER TÜRLÜ HİDROLİK SİSTEMİNİ SAADECE POMPASI VE LİFTİN(BLOĞU-GÖVDESİ)AYNI KALMAK ŞARTIYA MODİFİYE EDEBİLİR.ANCAK ŞUNU GÖZ ARDI ETMEMEK LAZIM ' ' HİÇBİRŞEYİN SONRADAN OLMASI,ANADAN OLMAYA BENZEMEZ ' ' .BİR KERE SİSTEMİN PARÇALARI OLDUKÇA PAHALI.ÖRNEĞİN BİR YÜK HÜCRESİ YAKLAŞIK 600-750 YTL ARASINDA.BİR POTANSİYOMETRE 160-200 YTL BİR ELEKTRO VALF GRUBU 850-1000 YTL ARALIĞINDA.ŞİMDİ BİR PROSESÖR EN AZ 850-1800 EURO
BİR KONTRO PANELİ (GENELLİKLE ÜZERİNDE ÜÇ KÜÇÜK BİR BÜYÜK POTANSİYOMETRE VARDIR) 400-600 YTL ARALIĞINDA.ŞİMDİ BİRDE BU İŞ İÇİN HARCANACAK ZAMANI DÜŞÜN..EN İYİSİ BÖYLE BİR MAKİNA SATIN ALMAK BENCE .OLMAZ DİYE BİŞEY YOK ANCAK BU TADİLAT ODUKÇA MASRAFLI BİR İŞ.PEK EKONOMİK OLMAZ.AŞAĞI YUKARI PARÇA FİYATLARI BİRİBİRİNE YAKIN .MARKALAR BAZINDA.
ÖRNEĞİN BU PARÇALAR GENELLİKLE BOSCH ' UN ÜRETTİĞİ VEYA SIEMENS İN ÜRETTİKLERİ ŞEYLER BAZI MARKALAR NO NAME OLARAK FASON ÜRÜN KULLANIYORLAR.AMA SİSTEMİN MANTIĞI HEPSİNDE AYNI.BİLGİLERİNİZE
 

Benzer Konular