FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON


Ynt: FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON

İlk önce babylon yardımıyla internetten çevirdiklerimi buraya koyan birisi olduğum ima edildi. Şimdi de bütün bunları uydurduğum ima ediliyor.








Peki o zaman yukarda temsili resimlerini koyduğum dişlisine-miline-pompalarına kadar, Autodesk Inventor ve SolidWorks programları ile sırf sana inat geçtiğimiz cumartesinden bu yana uğraşarak çizdiğim CVT şanzımanda şu an bilgisayar ortamında yapabildiklerimi anlatayım. Hoş, senin için belki yine de bişey ifade etmeyecek, ne de olsa ben USTALARIN USTASI Ferruh Abin değilim. Program üzerinde; şanzumanın motor bağlantı kısmına motor devrini girdi olarak veriyorum. Sonrasında da traktörün gitmesini istediğim hızını yani arka tekerlek devrini veriyorum (ki bunu her iki tekerleğe de vermek zorundayım, aksi halde arka akstaki diferansiyel de gerçek manada çalışıyor ve tek tekerden aldığı hareketi şanzımana iletmek yerine diğer tekere aktarıyor). Sistemdeki eksenel hidrolik motor, doğrudan mahruti dişlisine hareket verdiği için traktör hızına bağlı olarak hidrolik motorun olması gerektiği hızı da ortaya çıkıyor. Geriye sadece eksenel hidrolik pompanın devri kalıyor, o da planet dişli sistemindeki dişli çevrim oranları yardımıyla tamamen program tarafından bulunmuş oluyor. Şu ana kadar sadece 2 değeri girdi olarak verdim. Bunun sonucunda eksenel pompa ve motorların olması gerektiği devirlerini elde ettim. Ki bu girdileri verdiğimde sistemdeki bütün dişliler ve pompalar da hareket etmeye başlıyor, tıpkı gerçek şanzumandaki gibi. Sonrasında bulunan bu devirleri kullanarak hidrolik motorlara ait ürün kataloglarından hidrolik pompanın hangi açıda kaç bar yağ bastığını, dolayısıyla tahrik edeceği hidrolik motorun hangi açıda kaç bar yağa ihtiyaç duyduğunu bulmuş oluyoruz. İşte burada işin içine elektronik kontroller giriyor. Benim anlamadığım bir konu olduğu için bana çok zor ve karmaşık gelse de sitedeki elektronikçi arkadaşlar için bu pompa ve motor açılarını kontrol edecek elektronik sistemler oluşturmak pek de zor olmasa gerek.

İster 60km/sa, ister 160 km/sa hızda gidiyor olalım, geri vitese takmak istendiğinde şanzımanda olan olay sadece şudur: +45 derece açıda çalışan hidrolik pompanın açısı önce 0 dereceye getiriliyor ki bu anda traktör tamamen durmuş oluyor, sonrasında da - 45e doğru açılanmaya başlıyor. Şanzımanın içinde fırtınalar falan koptuğu yok yani. Size şunu garanti ederim, bu vario şanzıman, toplam 24 vitesi olan bir şanzımandan mekanik ve hidrolik aksam olarak çok daha basittir. Zaten teknoloji de bu değil midir? Az parçayla çok ve verimli iş yapmak.

Fendt’in yazılımı belki çok iyidir, ona lafım yok. Lakin yazılımdan geriye kalan Vario diye bahsedilen şey işte bundan ibaret. Atla deve değil.

Eğer ki bu yazdıklarımı da uydurduğumu söyleyeceksen, Fendt’in variosunun çalışma prensibi bu değil diyeceksen, o zaman ben yeni bir CVT tipi keşfettim demektir.


ZF firmasını da yeterince iyi tanıdığımı düşünüyorum. Sitesine girip müşterisi, aynı zamanda da tedarikçisi olan firmalara bir bak istersen. Bu firmada çalışan yetkili bir mühendise sadece teyid etmek maksadıyla sorduğumuz bir soruya ancak 2 ay sonra karamsar ve de net olmayan cevaplar alabilmekteyiz ki buna cevap denirse. Malum Almanların en çok korktukları şey hata yapmakmış. Herhalde ondan olsa gerek, basit bir soruyu bile cevaplamak için aylar harcıyorlar. Aslında bu şanzumanı almanlar, senin dediğin gibi 4 yıl içinde çıkardıysalar helal olsun onlara.

insomnia link=topic=21373.msg189558#msg189558 date=1245794793' Alıntı:
diğeri ise ZF GROUP diye alman bir firma var bu şanzımanda ise CVT tekniği ağırlıklı olarak mekanik kullanılmakta ayrıca bu firma aks ve yürür tahrik gruplarını üretim bir çok otomotiv ve özellikle bildiğimiz bir çok traktör markasına şanzıman dif aks ve yürüyüş grupları imal edip istek ve talebe görede parça veren yada üretici firma konumundalar

http://www.zf.com/sso/content//tr/import/zf_turkiye/startpage/ueruenler/tarim_makinalari/Tarim_Makinalari.html
http://www.zf.com/sso/content//tr/import/zf_turkiye/startpage/ueruenler/tarim_makinalari/kademesiz_sanzimanlar/KademesizSanzimanlar.html

Burada kesinlikle kimseye bilgiçlik taslamak gibi bir amacım yok. Beni anlamak istemeyen kişiler dışında kalan arkadaşlarım; eğer yazdıklarım içinde anlamadığınız bir nokta varsa bu kesinlikle benim cahilliğimdir, kendimi ifade edememişimdir. Kusuruma bakmayın.

Varioda dişli var ama onlar sadece kuyruk mili ve diferansiyel için kullanılıyor diye ısrar eden Atilla Bey; Fendt’in variosunun kalbi eğer hidrolik pompa ve hidrolik motorlar ise bu sistemin damarlarını da planet dişli sistemi oluşturuyor ve bu planet dişli sisteminin ne arka aks dişlileriyle, ne de kuyruk milindeki dişlilerle ilgisi bulunmakta.

atilla link=topic=21373.msg189551#msg189551 date=1245793136' Alıntı:
vario şanzumanın traktörü yürüten sistemde dişli yok dedim ...direk ayna marutüye hükmediiyor .. kuyruk milide variodan güç alıyor ..3 devir mevcut ...buna hükmeden dişli var...

Atilla Bey ve insomnia, eğer Fendtin variosu, aşağıdaki gibi bir şanzıman olsaydı ve hızın kademelendirilmesinde dişli sistemi yok deseydiniz buna söyleyecek tek bir lafım dahi yoktu. Ama Fendt Variodaki dizel motor-hidrolik pompa-hidrolik motor üçlüsü arasındaki can alıcı birleşimi yapan planet dişli sisteminin varlığını hiçe saymak bana çok saçma geliyor. Aşağıdaki şanzımanda içten yanmalı motor, doğrudan hidrolik pompayı, o da hortumlar yardımıyla hidrolik motoru tahrik ediyor. Sonrasında da dağıtıcı dişli kutusuyla hareket ön ve arka akslara dağıtılıyor. İşte dişlisiz CVT budur!






Bu konuda sizlerden bazı ispatlar istediğimde hiçbir cevap vermemenize rağmen, bana yazdıklarım için teşekkür eden bir-iki kişi çıktığında (ki hepsine asıl ben teşekkür ederim) neden bu kişilere hemen cevap verme zorunluluğu duyuyorsunuz? Haklı olduğumu düşünen insanlar olması sizi bu kadar mı rahatsız ediyor? Eğer vario hakkında yazı yazmam ikinizin canını bu denli sıkıyorsa bundan sonra bu konu hakkında tek kelime yazı yazmam, siz rahat olun. 2 kişinin rahatsız olması yerine 1 kişinin rahatsız olması tercihimdir. Siz bildiğinizi okumaya devam edin.

Bu gereksiz uzunluktaki sıkıcı yazımı bitirmeden önce son bir alıntı yapmak istiyorum:

'''Orta çağlarda Galileo'nun 'dünya yuvarlaktır' görüşüne insanlık başta her zaman olduğu gibi kendi menfaatlerini korumak için tepki göstererek inkar etmişler. Ne var ki Galileo insanların bir çoğunda şüpheyi uyandırmış. Bu şüphe insanlığı ister istemez sıkmış ve cevabı araştırmaya sevk etmiş. Yapılan araştırmaların verdiği olumlu neticeler sonucu Galileo'nun bu görüşü zamanla tasdik edilmiş…'''
 
Ynt: FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON

Galileo muhteremi az çok tanırım onun yolundan ilerlemeni takdir ettim umarım bu derecede teknik teorik bilgiyi bir faydalı araca bir buluşa dönüştürürsünkü ozaman orta çağ dan yeni çağa oradan uero dızele kadar falan uzanabilir işin dalgasından öteye ata binerken benim için selesimi altımdaki atmı önemli diye düşünürken yine özür diliyerek söylüyorum tamamını okuyamadığım yazın için yol ayrımında kaldık yahu bırak kalalım işte istediğimde bu ben kimseye göstermek istemediğim olmayan resimlerle :D kolunu şanzımanın içine sokup diğer taraftan çıkarmış USTALARIN USTASI NA İNANMAK İSTERİM zatende onu yapıyorum muhterem Galileden önce bukadar zahmet inanıyorimki sitemizdeki arkadaşs için çok faydalı oldu ve sayenizdede devam edecektir

zaten bundan sonra bu işi bırakıp önce tövbe edip heral kendime nalbur dükkanı falan açarım ama bu şaka değil ciddiyim bukadar kararlı azimli takdire şayan için uğraşın için kimse yabana atılmaz teşekkürü çok görmez heralde bim-*s
 
Ynt: FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON

bilmiyorum ama hidrolikle gücü ürettiniz diyelimki sadece bunla makinayı koşturmak mümkünmü resimdeki o dişli var planet dediğiniz o şanzımanmı görevi görüyor onu anlamadım
 
Ynt: FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON

arkadaşlar bu şanzımanı anlamak için önce ayna-mahrutinin mantığını anlıyacaksınız.bilirsiniz ayna-mahruti kolay cevrilen lastiği daha çok patinaj yaptırır.burada motordan gelen dönme kuvveti ayna-mahruti ile aynı mantıkla çalışan bir sisteme giriyor.yalnız buradaki fark;bir tarafına tekerleklere direk hareket veren dişli,diğer tarafına ise bir yağ pompası bağlanmış.yağ pompasından çıkan yağ ise iki adet yağ motorunu hareket ettiriyor.bu yağ motorları da yukarıda bahsettiğim tekerleklerin dönmesini sağlayan dişliye bağlı.yani motordan gelen gücün iki seçeneği var.bu planet dişli(ayna-mahrutiye benzeyen) sayesinde;yağ pompasını çevirmek daha zorsa iki kat hızla lastikleri yada pompayı çevirmek kolaysa iki kat hızla pompayı çevirecek.pompadaki açıyı arttırarak traktörün hızlanmasını sağlayabilirsin.yada açıyı sıfırlayıp sistemi boşa alırsın.yağ devrini durdurursan elfreni çekmiş gibi olursun.pompayı ters açıya doğru çevirirsen traktör geriye gitmeye başlar.bu sistemin avantajları;yağın gücünü hepiniz biliyorsunuz.bir pistonun kuvvetini.bu yağın gücüyle dişli sistemin hızla çalışmasını karma kullanmış.birde traktör vites değiştirmeden pompanın açısını arttırararak hızlanır.bu sistemde abarttığınız kadar alman dehası değil zekası var..bir çiftçi olarak ben çözdüğüme göre bizimkilerde yapabilir..
 
Ynt: FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON

düşünün traktörle çift sürüyorsunuz.öyle bir durum söz konusu ki.birinci vitesle motora iç koymuyor.ikinci vitesle de çekmiyor.(içinizden birileri diyebilir ki;benim traktörün vitesleri buçuklu).işte bu variyo şanzuman.motor gücün ün en az yakıt yaktığı maks. tork elde ettiği devirde motor öyle bir hızda gidiyor ki;(bu hızı sistem kendi belirliyor)traktörün gücünü tam olarak kullanıyorsun.yakıtı verimli yakıyorsun.örneğin çift sürereken sert topraktan geçerken traktör 8 km/saat hızla giderken yumşak zeminde 12 km/saat e çıkıyor.motor aşırı zorlamıyor.debriyaj için zaman kaybı yok.aşırı güç kullanmadığın için patinaj da asgari.yani güzel motor.
 
Ynt: FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON

diğer bir konuya da değinmek gerekiyor.vario şanzumanda dişli yok diye iddia ediyorsan.sen bu işten hibirşey anlamamışın demektir.önce anlayacaksın sonra fikir yürüteceksin.en son iddia edeceksin.anlamadan bilmeden dediğim dedik fikirlerle hiç bir yere varılmaz.bu işin yaşla okumuşlukla hiçbir ilgisi yok...
 
Ynt: FENDT 716 VARİO TRANSMİSSİON

arkadaşlar yazıların tümünü okudum.. ve dehşete kapıldım sitede nekadar gereksiz yorumlar yapılarak teknik paylaşımların arada kaybolmasına neden olan kişi var.. ve aşırı fanatiklik bide üzerine kulaktan dolma bilgiler le yorum yapan bu önemli degil ama sağlam bilgilerle yorum yapanlara karşı kulaktan dolma bilgiyle iddada bulunanları görunce acıdım.. [size=10pt]gözünüzle göremediginiz hayalinizde dahi canlandıramadıgınız baskalarından duydugunuz bilgileri nasıl savunrsunuz anlamış degilim... [/size] en azından duyarsın gözunde canlandırırsın hakkaten dogruluguna inanırsın savunursun ama oda yok hiç bi acıklaması olmayan iddalar gercekten komik.. şuanda bu yorumu yapmaktanda rahatsız oluyorum çok özel bi konuda konunun bu tur muhabetlerle bölünmesi uzamasını istemezdim ama içinden teknik bilgileri bulup okuyana kadar bastan sona okadar boş yorumları okudumki artık bu yorumu yapmak istedim.. [size=10pt]bunlar benim fikirlerim.. [/size]
[size=10pt]
ersan bey mekanik kısmını gercekten harika acıklamışssınız teşekkur ederim... yazılım konusunda şunu söyleyim bende bi yazılımcıyım siz sadece girdi leri verin cıktıları hayal edin ne istiyorsanız nasıl istiyorsanız hangi kurallar neler hesaplansın istiyorsanız ve cıktıları neye göre nereye verilmnesini istiyorsanız hayal edin.. bunu hayata geçirmek cok kolay...
şöyle söylim siz hangi motor devrinde şanzumanın nasıl davranacagını hangi hesaplamalar sonucunda ve hangi verilerle..hayal edin ve bunu bi yazılımcıya götürün size o işlemleri yapan yazılımı cok kolay yazar.. ben hiç mekanik bi alete yazılım yazmadım.. çünkü içinde birazda elektronik var o kısmını araştırmak gerekli.. ama normal verileri bi bilgisayar ortamına aktarıla bilse cıktıları almak cok cok kolay..akıllı şanzumanlar yapmak manasına geliyor işin içine yazılım girince..hatta daha ileriye gidip işin içine yapay zekada katabilirsiniz.. tepkilerden bişeyler ögrenen bi şanzuman gibi verimlilik hesaplarını vs. yapan ve bunlara göre çalışan bişey.. bu konuda ufkunuzu geniş tutun.. gercekten sizin gelecekte harika tasarımlar yapacagınızı düşünüyorum..[/size]



mailim gereksiz bi cok yorumumla belki uzadı ama ögrenmek istedgim şeyi ararken bu kadar gereksiz şeyide okumuş olmamın vermiş oldugu bi kızgınlıkla mailime basladım.. herkese iyi gunler..
 

Benzer Konular