Enerji Piyasası Düzenleme Ku rumu ' nun (EPDK) AB ' ye uyum kapsamında kırsal motorin normal motorin ayrımına son vermesiyle birlikte yılbaşından itibaren motorinde tek tarifeli özel tüketim vergisi uygulaması başlayacak.
Bu da kırsal motorin kullanıcılarına yaklaşık 1 milyar lira yük getirecek. Yeni uygulamayla kırsal motorin kullanan çiftçinin mağdur olmaması için sübvansiyon ve mazot desteğinde düzenleme yapılması gündeme geldi.
EPDICnın, Avrupa Birliği Yönergesinde yer alan kırsal motorin tanımı ve kükürt içeriği sının çerçevesinde 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren, kırsal motorinde 1.000 PPM olan kükürt düzeyini, normal motorin limiti olan 10 PPM ' e düşürme karan olayın vergisel boyutunu ön plana çıkardı.Yeni düzenleme kapsamında yılbaşından itibaren kırsal moto- rin-normal motorin ayrımı son bulacak. Bu şekilde motorine uygulanan ÖTVde de, ikili tarife ortadan kalkacak. Halen kırsal motorinden 1.2345 lira, normal motorinden ise 1.3045 lira ÖTV alınıyor. 10cak2011 ' den itibaren piyasada sadece normal motorin kalacağı için sadece 1.3045 ' lik tarife geçerli olacak.
Bu da kırsal motorin kullanan tanmsal kesim ve karayolu taşımacılığı yapanların düşük fiyadı kırsal motorin yerine, yeni yıldan itibaren daha yüksek fiyatlı normal motorin almalan zorunluluğunu beraberinde getirecek.
Bu arada kırsal ve normal motorin arasında litredeki 7 kuruşluk ÖTV farkı, katma değer vergisi de dahil edildiğinde 8.55 kuruşa yükseliyor. Buna göre, ÖTV ve KDV ile birlikte kırsal motorin üzerindeki mevcut vergi yükü 1.6795 liraya, normal motorindeki vergi yükü de 1.7650 liraya çıkıyor.
Yapılan hesaplamalara göre, kırsal motorin ile devlet, yaklaşık 1 milyar liralık ÖTVden vazgeçiyor. Yeni uygulama ile şu anki ÖTV tutarlarına göre, motorinde yaklaşık 1 milyar lira daha fazla ÖTV tahsilatı bekleniyor.
Ayrıcalıklı tarife yok
Kırsal motorinin kalkmasının ardından vergi sisteminde çiftçiler için ayncalıklı bir tarifenin mümkün olmadığım belirten Maliye Bakanlığı yetkilileri şu değerlendirmede bulundu:
'Halen kırsal motorin ile normal motorin arasında 7 kuruşluk ÖTV farkı bulunuyor. Kırsal motorinin üretim ve ithalatının son bulması öncelikle çiftçileri ve karayolu taşımacılığı yapanlan etkileyecek. Deniz taşımasmda zaten istisna var, havayolu taşımacılığında da jet yakıt kullanılıyor. Yeni uygulamanın ardından çiftçiler için pompa bazında bir vergisel düzenlemeye gidemeyiz. Normal motorinde tek tarife geçerli. Çiftçiler için pompa çıkışma göre bir ayncalık su- istimallere neden olur. Geçmişte de bunlan yaşadık. Bunun yerine tanmsal destekleme kapsamında çiftçilere sübvansiyon yapılabilir, mazot desteği yeniden düzenlenebilir.'
EPDK ' nın Avrupa Birliği (AB) ilgili yönergesinde yer alan 'akaryakıtların piyasa arzı ve satışı'na ilişkin hükümlerin uyumlaştırılması çalışmalan kapsamında Motorin Türlerine ve Otobiodizel ' e İlişkin Teknik Düzenleme Tebliği ' nde yaptığı değişiklik ile 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren ithal edilen bir kilogram motorinin içinde en fazla 10 miligram kükürt olacak. Böylece kükürt oram, 1000 PPM düzeyinden 10 PPM (1 milyon litrede 10 litre) düzeyine indirilmiş olacak.'
Bu da kırsal motorin kullanıcılarına yaklaşık 1 milyar lira yük getirecek. Yeni uygulamayla kırsal motorin kullanan çiftçinin mağdur olmaması için sübvansiyon ve mazot desteğinde düzenleme yapılması gündeme geldi.
EPDICnın, Avrupa Birliği Yönergesinde yer alan kırsal motorin tanımı ve kükürt içeriği sının çerçevesinde 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren, kırsal motorinde 1.000 PPM olan kükürt düzeyini, normal motorin limiti olan 10 PPM ' e düşürme karan olayın vergisel boyutunu ön plana çıkardı.Yeni düzenleme kapsamında yılbaşından itibaren kırsal moto- rin-normal motorin ayrımı son bulacak. Bu şekilde motorine uygulanan ÖTVde de, ikili tarife ortadan kalkacak. Halen kırsal motorinden 1.2345 lira, normal motorinden ise 1.3045 lira ÖTV alınıyor. 10cak2011 ' den itibaren piyasada sadece normal motorin kalacağı için sadece 1.3045 ' lik tarife geçerli olacak.
Bu da kırsal motorin kullanan tanmsal kesim ve karayolu taşımacılığı yapanların düşük fiyadı kırsal motorin yerine, yeni yıldan itibaren daha yüksek fiyatlı normal motorin almalan zorunluluğunu beraberinde getirecek.
Bu arada kırsal ve normal motorin arasında litredeki 7 kuruşluk ÖTV farkı, katma değer vergisi de dahil edildiğinde 8.55 kuruşa yükseliyor. Buna göre, ÖTV ve KDV ile birlikte kırsal motorin üzerindeki mevcut vergi yükü 1.6795 liraya, normal motorindeki vergi yükü de 1.7650 liraya çıkıyor.
Yapılan hesaplamalara göre, kırsal motorin ile devlet, yaklaşık 1 milyar liralık ÖTVden vazgeçiyor. Yeni uygulama ile şu anki ÖTV tutarlarına göre, motorinde yaklaşık 1 milyar lira daha fazla ÖTV tahsilatı bekleniyor.
Ayrıcalıklı tarife yok
Kırsal motorinin kalkmasının ardından vergi sisteminde çiftçiler için ayncalıklı bir tarifenin mümkün olmadığım belirten Maliye Bakanlığı yetkilileri şu değerlendirmede bulundu:
'Halen kırsal motorin ile normal motorin arasında 7 kuruşluk ÖTV farkı bulunuyor. Kırsal motorinin üretim ve ithalatının son bulması öncelikle çiftçileri ve karayolu taşımacılığı yapanlan etkileyecek. Deniz taşımasmda zaten istisna var, havayolu taşımacılığında da jet yakıt kullanılıyor. Yeni uygulamanın ardından çiftçiler için pompa bazında bir vergisel düzenlemeye gidemeyiz. Normal motorinde tek tarife geçerli. Çiftçiler için pompa çıkışma göre bir ayncalık su- istimallere neden olur. Geçmişte de bunlan yaşadık. Bunun yerine tanmsal destekleme kapsamında çiftçilere sübvansiyon yapılabilir, mazot desteği yeniden düzenlenebilir.'
EPDK ' nın Avrupa Birliği (AB) ilgili yönergesinde yer alan 'akaryakıtların piyasa arzı ve satışı'na ilişkin hükümlerin uyumlaştırılması çalışmalan kapsamında Motorin Türlerine ve Otobiodizel ' e İlişkin Teknik Düzenleme Tebliği ' nde yaptığı değişiklik ile 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren ithal edilen bir kilogram motorinin içinde en fazla 10 miligram kükürt olacak. Böylece kükürt oram, 1000 PPM düzeyinden 10 PPM (1 milyon litrede 10 litre) düzeyine indirilmiş olacak.'