Rusya’nın tarım ve gıda stratejisi, Türk Tarımını Krize Sürüklüyor


Rusya’nın tarım ve gıda stratejisi​

Finans Merkezi | 23.06.2021​



BloombergHT kanalında yapılan açıklamalar gösterdi ki, Türkiye'nin Buğdayda, Gübrede net ithalatçı olduğu; Yaş Meyve Sebzede ihracatçı olduğu Rusya'nın değiştirdiği tarım stretejisi sonucu, Artık Buğday değil Un satmaya yönelmesi ve Seralarda Domates gibi Yaş Meyve Sebze de üreterek bizden aldığı ürünleri artık almayacak olması Türk-Rus ticaret (tarım) dengesini bozacak.​

Artık ucuza buğday alamayacak, Un fabrikalarını DİR kapsamanında çalıştıramayacak, Yaş Meyve Sebze, Narenciye satamayacağız. Her yıl 5 -10 milyar dolar ekstra kayıbımız olacak gıdaya ulaşmak için.​

Rusya’nın tarım ve gıda stratejisi, Türk Tarımını Krize Sürüklediği artık gözle görülür oldu.​

Ne demişler "EL KAZANI İLE AŞ KAYNAMAZ"mış. Zamanında (et, süt, buğday, soya, ayçiçeği, gübre) sorunlarımızı çözüp, İhracat pazarlarımızı arttırsaydık bu kriz bizi teğet geçerdi. KaraSaban22​

 

Rusya’nın tarım ve gıdada oyun planı​

24 Haziran 2021 Perşembe, 14:18

Rusya, tarım sektörü açısından uluslararası piyasalardaki konumunu her geçen gün sağlamlaştırıyor.
Özellikle tahıl, baklagiller ve yağlı tohumlar başta olmak üzere tarım emtiasında önemli bir üretici konumundaki Rusya, rekabetçi yapısıyla kendini ihracat pazarında oyunun kurallarını değiştiren ve yeniden belirleyen bir pozisyonda konumlandırıyor.
Rusya Tarım Bakanı Dmitry Patrushev, geçen hafta hem ülkesinin 2020 yılı tarımsal üretim ve ihracat performansını değerlendirdi hem de önümüzdeki yıllara yönelik yol haritası hakkında önemli ipuçları verdi.


SOVYETLERDEN BU YANA İLK KEZ NET İHRACATÇI OLDU
Geçen yıl 30.7 milyar dolarlık tarımsal ihracatla rekor kıran Rusya, 29.7 milyar dolarlık ithalatı sonucu Sovyetler Birliği'nin dağılmasından bu yana ilk kez tarım ürünlerinde net ihracatçı konuma yükseldi.
Bu rakamları şöyle okumak da mümkün...
Rusya'nın tarım ürünleri ithalatı son 7 yılda yüzde 31.4 azalarak 43.3 milyar dolardan 29,8 milyar dolara geriledi.
Tarım ürünleri ihracatı ise yüzde 82.7 artarak 16.8 milyar dolardan 30.7 milyar dolara yükseldi.
Söz konusu ihracatta tahıl grubu, Rusya'nın toplam tarımsal ihracatının yarısından fazlasını oluşturdu ve tüm kazançların üçte biri buradan sağlandı.
Yakın zamana kadar et ithalatçısı konumundaki Rusya, son yıllardaki doğru yatırım hamleleri ve destekleme politikalarıyla içeride üretime artırarak geçen yıl 900 milyon dolarlık et ihracatı gerçekleştirdi.

2000 yılından önce pek çok alanda net ithalatçı pozisyonda olan Rusya’nın 2020 itibariyle tarımsal üretim endeksi yüzde 101,5 olarak açıklandı.
Rusya artık kendi kendine yeterliliğin bir adım ötesine geçmiş gözüküyor.
Zaten Rus Tarım Bakanı Patrushev de mevcut tablo için, “Rusya, 2020'de Gıda Güvenliği Doktrininin kilit hedeflerine ulaştı” yorumunda bulunuyor.


SERA YATIRIMLARI %80 ARTTI
2024 yılına kadar sebze ve meyve ürünlerinde, 2027 yılına kadar ise süt ve süt ürünlerinde kendi kendine yeterliliği pekiştirerek ihracat hedefi bulunan Rusya, stratejik gördüğü meyve türlerinde de 2025 yılına kadar üretimi iki katına çıkarmayı hedefliyor.
Rusya'daki toplam sera alanı 2016'dan bu yana 1,5 kattan fazla artarak yaklaşık 30 bin dekara ulaştı.
Örtü altı sebze üretimi son beş yılda yüzde 80 arttı.
Tercihli yatırım ve kısa vadeli krediler dahil olmak üzere devlet destek ve teşvikleri örtü altı sebze üretiminin gelişiminde önemli bir faktör oldu.
Geçen yıl Rus çiftçisi, 106 bin ton domates ve 206 bin ton salatalık hasadı yaptı. Bildiğiniz üzere, Türkiye’nin Rusya’ya domates ihracat kotası daha geçtiğimiz aylarda 300 bin ton seviyesine yükseltildi.
Rusya Tarım Bakanlığı, bu yıl kışlık seralarda sebze üretiminin 1.4 milyon tonu aşmasını hedefliyor.
AKİB verilerine göre, Türkiye’nin geçen yılki yaş meyve ve sebze ihracatında 950 milyon dolarlık pay ile Rusya’nın ilk sırada yer aldığını da bir kenara not edelim.
Dolayısıyla Rusya’nın meyve ve sebze üretim kapasitesini artırmaya devam etmesi Türkiye’nin ihracatını orta vadede hem miktar hem de değer bazında ister istemez etkileyecektir.


HELAL ÜRÜN İHRACATI
Rusya, üretimi artırıp ihracat ürünlerini ve pazarını çeşitlendirirken özellikle Ortadoğu ve Körfez ülkelerini de yakın markaja almaya başladı.
Bu aralar Rusya’nın gündeminde Katar'a helal et ürünleri ihracatını artırma çalışmaları var.
Geçen yıl Körfez ülkelerine gerçekleştirdiği helal gıda ihracatı 106 milyon doları bulan Rusya, helal ürün ihracat sertifikalarını artırıyor.
Rusya, Körfez ülkeleri başta olmak üzere bu yıl itibariyle kümes hayvanları, sığır eti, balık ürünleri ve yumurta ile işlenmiş diğer helal sertifikalı ürünlerin ihracatına ağırlık vermeye başladı.


39 ÜLKEYE TARIM ATAŞESİ ATANACAK
O yüzden bu gelişmeler, Rusya’nın hem kendi gıda güvencesini sağlamlaştırma hem de küresel tarım ve gıda pazarındaki konumunu güçlendirmeye yönelik hamleler olarak yorumlanıyor.
Bunu da hem ihracata giden ürünleri çeşitlendirme hem de ihracat pazarlarını genişletme olarak iki açıdan yapmaya çalışan Moskova Yönetimi, dünyanın farklı bölgelerindeki fırsatları değerlendirmek adına tarım ateşeleri ağını da yaygınlaştırmaya başlıyor.
Bu kapsamda, yılsonuna kadar Rus bakanlık temsilcileri “tarım ataşesi” olarak 39 ülkede göreve başlayacak.


“1990’LARDA TAHIL İTHAL EDİYORDU AMA…”
Rusya Tarım Bakanı Patrushev, ülkenin geldiği noktayı şu sözlerle özetliyor: “İhracattaki potansiyel artış, tarım sektörünün sürdürülebilir büyümesinin kanıtıdır. 1990'larda Rusya tahıl ürünleri ithal ediyordu ama günümüzde bunlar temel ihracat pozisyonunda yer alıyor. Devletin desteği ve çiftçinin başarısı ihracatı artırmamızı sağlıyor. Ama artık özellikle katma değeri yüksek ürünlere odaklanıyoruz.”

Daha öz bir ifadeyle Rusya artık sadece tarımsal hammadde ihracatıyla yetinmek istemiyor.
İşin katma değerli kısmında da ağırlığını artırma yolunu seçen Rusya, şimdilerde yarı mamul ve mamul gıda ürünleri tarafında altyapısını geliştiriyor.
Bir başka deyişle, işin hamallığını yapmak yerine kaymağını yemek istiyor.


PANDEMİ İLE BİRLİKTE EKİM ALANLARI GENİŞLİYOR
Stratejisini bu doğrultuda hazırlayan Rusya, bu yıl hububat, bakliyat ve yem bitkileri ile sebze, şeker pancarı ve patates ekim alanlarını genişletti.
Üzüm bağlarını da genişleten Rusya, konserve meyve ve sebzeler, dondurulmuş sebzeler, şekerlemeler, dondurma ve diğer katma değerli ürünlerin üretiminde de büyümeye odaklanmış durumda.
Hayvancılık tarafında ise işlenmiş et ürünleri tarafında büyüme söz konusu.


BUĞDAY MI UN İHRACATI MI?
Bildiğiniz üzere Rusya, dünyanın en önemli buğday üretici ve ihracatçı ülkeleri arasında yer alıyor.
2000’li yıllarda büyük bir buğday ihracatçısı haline gelen Rusya artık küresel buğday piyasasında karşılaştırmalı bir üstünlüğe sahip pozisyonda yer alıyor.
Ukrayna ile yaşanan kriz sonrası ambargoya maruz kalan Rusya, söz konusu 7 yıllık süreçte tarım ve gıda adına önemli dersler çıkarttı ve adımlar attı. (Bu konuyla alakalı olarak 2017 yılında yazdığımız “Rusya'nın tarım stratejisi” ve 2015’te kaleme aldığımız “Rusya’nın tarımda yeni oyun planı” başlıklı yazılarımızı okumanızı tavsiye ederiz.)
Pandemi süreci ve sonrasında yaşanan tüm gelişmeler ile birlikte Rusya artık yeni dönemde uluslararası tahıl piyasasında kartları yeniden karmaya hazırlanıyor.

Dünyada şuan yaklaşık 50 bin civarı un fabrikası olduğu belirtiliyor.
Ama burada fabrika yatırımlarının bulunduğu ülkeler kadar o fabrikalarda mamule dönüştürülen ana hammaddenin tedarik edildiği ülkeleri de iyi analiz etmek gerekiyor.
Zira bu fabrikaların ana hammaddesini kimler üretiyorsa artık oyunun kurallarını da onlar belirler hale geliyor.
Rusya, ham maddeyi ihraç etmek yerine yüksek katma değere sahip ürünlerin yurt dışına satılması gerektiğini her fırsatta gündeme getiriyor. Ama Moskova Yönetimi artık bu konuda somut adımlar da atmaya başladı.


13.6 MİLYON HEKTAR ARAZİ TARIMA KAZANDIRILACAK
Rusya Tahıl İhracatçıları Birliği Başkanı Eduard Zernin,
Türkiye’deki un sanayicilerini Rusya’ya yatırım yapmaya davet ederek, “Türk değirmencilere, Rusya’ya yatırım yapma fırsatlarını dikkatli bir şekilde araştırmalarını tavsiye ediyorum. İleride, rekabet gücünü kaybetmemeleri adına bu çok önemli olabilir” diyerek hem bir çağrı hem de uyarıda bulunuyor.

Miller Magazin Dergisi’nin Mayıs sayısında Eduard Zernin’in şu tespitinin altını çizmekte fayda var: “Rusya’nın dünya piyasalarındaki rolü daha da artacak. İklim değişikliği de bunda etkili olacak. İklim değişikliği, Rusya’nın güneyindeki tarım bölgelerini olumsuz etkilese de merkezi bölgeler ve Volga civarındaki bölgelerle, Urallar ve Sibirya’da daha büyük bir alanda tarım yapmak için elverişli şartlar sağlayacak. Ayrıca, Tarım Bakanlığı, 13.6 milyon hektarlık arazinin tarıma kazandırılmasını planlıyor.”
Hatırlarsanız geçtiğimiz ay medyada bu konuda bizi de yakından ilgilendiren bir haber yer aldı.


Rus yönetimi, ürettiği tahılın kalitesinin artırılmasına yönelik çalışmalara başkanlık etmesi için uluslararası alanda saygın bir bilim insanı olan Prof. Dr. Hamit Köksel ile çalışma yapmak üzere anlaştı.
Köksel, Stolıpin Devlet Tarım Üniversitesi çatısı altında 1.3 milyon dolar bütçe ile kurulacak laboratuvara başkanlık ederek ekibiyle birlikte bu alanda bilimsel çalışmalar yapacak.

İstinye Üniversitesi (İSÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğretim üyesi olan Prof. Dr. Hamit Köksel, Rusya’nın buğdayı daha kaliteli ürünlere dönüştürerek ihracatını artırmayı planladığını söylüyor.
Prof. Dr. Köksel, bu durumu Rusya’nın yeni dönemdeki devlet politikası olarak yorumluyor.
Hatırlanacağı üzere Türkiye, geçen yıl 952 milyon dolarlık un ihracatı gerçekleştirdi ve bu alanda dünya birincisi olarak konumunu koruyor.
Makarna ihracatında ise 763 milyon dolar ile İtalya’dan sonra dünya ikincisi konumunda.
Ama ihraç edilen bu ürünlerin ana hammaddesi olan buğdayın çok önemli bir kısmı Rusya’dan ithal ediliyor. Örneğin geçen yıl 10 milyon tona yaklaşan toplam buğday ithalatının yaklaşık yüzde 80-85’i Rusya'dan tedarik edildi.

Dolayısıyla, yeni dönemde Türkiye’nin un ve makarna üretiminde ham madde tedariki ve ihracatında dengelerin değişeceği aşikâr.
Her ne kadar notlarımızı kısa tutmaya ve Rusya tarafındaki gelişmeleri özetlemeye çalışsak da yazı çok uzadı, farkındayız.
Özetle, Sovyetler Birliği'nin ilk yıllarından beri önemli bir jeopolitik, güvenlik ve ekonomik öneme sahip olan tarım sektörünün güçlendirilmesi, Rusya Devlet Başkan Vladimir Putin'in de son yıllarda temel ekonomik biri haline geldi.


Son not…
Putin, ekonomik kalkınma hedefleri doğrultusunda önümüzdeki üç yıl içinde Rusya'nın tarımsal ihracatını yüzde 50 artırmayı hedefliyor.
Söz konusu politikanın çıktıları Türkiye gibi Rusya ile tarım ve gıda dış ticaretinde çok yakın ilişkisi olan ülkelerdeki dengeleri de ister istemez değiştirecektir.
İrfan Donat
Bloomberg HT Tarım Editörü

 
2298650_665x374.jpg

İrfan Donat
11 Şubat 2022 Cuma, 13:59

Rusya'nın son 8 yılda değişen tarım vizyonu​



Batı ile Rusya arasında yükselen Ukrayna tansiyonu, jeopolitik riskler açısından gündemdeki sıcaklığını koruyor.
Yaptırım ve ambargo kartlarının karıldığı bir ortamda biz de konuya Rusya'nın değişen ve dönüşen tarım vizyonu üzerinden bakalım istedik.
Daha net ifadeyle Rusya’nın son 8 yılda tarım sektörüne yönelik ortaya koyduğu strateji ve izlediği politikayı mercek altına alalım istedik.
Zira 8 yıllık bu süreçte yaşanan gelişmeler Türkiye’yi de çok yakından ilgilendiriyor.
Hatırlanacağı üzere 2014 yılında Rusya'nın Kırım'ı ilhakı sonucu Avrupa Birliği, ABD ve diğer Batılı ülkeler Rusya’ya yaptırım kararı aldı. Rusya ise bu hamleye, Batılı ülkelerden tarım ve gıda ürünleri ithalatını yasaklayarak karşılık verdi.
Bir başka deyişle, Rusya'yı gıda ile terbiye etmeyi düşünen Batı’dan önce davranan Moskova Yönetimi deyim yerindeyse kendi göbeğini kendisi kesti.
Nasıl mı?
Rusya, 2014'ten buyana özellikle ithalata bağımlı olduğu ürünleri kapsayacak şekilde tarım politikalarında önemli bir makas değişikliğine gitti.
Tarımda kendi kendine yeterlilik ve yerli üretimi önceliklendirerek uzun vadeli bir tarım politikası ortaya koydu.
BİR DIŞ POLİTİKA ENSTRÜMANI: TARIM
Putin yönetiminin hedefi, bir dış politika enstrümanına dönüşen tarıma ilişkin olası yaptırımlardan kendini koruyarak, ülkenin gıda güvencesine ilişkin kırılganlıklarını minimum seviyeye çekmekti. Bunu 7-8 yıl gibi oldukça kısa bir sürede büyük ölçüde başardılar da... Hayvancılıktan, sera yatırımlarına kadar ülkede neredeyse tarımın en stratejik alanlarında yeni yatırımların önü açıldı.


Doğalgaz zengini Rusya'nın toplam modern sera alanı 2016'dan bu yana 1,5 kattan fazla artarak 2021 itibariyle 32 bin dekara ulaştı. Buna paralel olarak da örtü altı sebze üretimi son 6 yılda yüzde 80’den fazla arttı.
2024 yılına kadar sebze ve meyve ürünlerinde kendi kendine yeterliliği pekiştirerek ihracat çıtasını yükselten Rusya, 1,4 milyon tonu aşan seralardaki sebze üretiminin 2025 yılına kadar en az 1,6 milyon ton olmasını hedefliyor.
Stratejik gördüğü meyve türlerinde de 2025 yılına kadar üretimi iki katına çıkarmayı hedefleyen Rusya, 2027 yılına kadar süt ve süt ürünleri üretimini de ikiye katlamayı amaçlıyor.
HEDEFE ADIM ADIM YAKLAŞILDI
Rusya, verdiği teşvikler neticesinde kendi üreticisine tarımsal yatırımların önünü açarken, izlediği akıllı ithalat politikasıyla da Rus çiftçisini korudu ve rekabetçi bir yapıya kavuşturdu. Geçtiğimiz yıllarda farklı gerekçelerle Türkiye’den domates başta olmak üzere yaş sebze ve meyve ithalatının zaman zaman durdurmasının ve kota uygulamalarının ardında yatan gerekçelerden bir tanesi de buydu.
2015 yılında dönemin Rusya Tarım Bakanı Alexander Tkachyov, "Önümüzdeki 10 yıl içinde yerli ürünler rafları dolduracak. Rusya'nın 10 yıl sonra tarım ithalatına ihtiyacı kalmayacak" şeklindeki sözlerini pek çoğumuz hafife almış olabiliriz.
Ama son iki yılın verileri bize, ortaya konan hedeflere emin adımlarla yaklaşıldığını gösteriyor.
Rusya, 2020 yılında 29.7 milyar dolarlık tarımsal ithalatına karşılık 30,5 milyar dolarlık rekor bir tarımsal ihracata imza atarak Sovyetler Birliği'nin dağılmasından bu yana ilk kez tarım ürünlerinde net ihracatçı konuma yükseldi.
Rusya’nın şu anki Tarım Bakanı Dmitry Patrushev de dünden bugüne gelinen noktayı şu sözlerle özetliyor: “1990'larda Rusya tahıl ürünleri ithal ediyordu ama günümüzde bunlar temel ihracat pozisyonunda yer alıyor. Rusya, 2020 itibariyle Gıda Güvenliği Doktrininin kilit hedeflerine ulaştı. Devletin desteği ve çiftçinin başarısı, üretimi ve ihracatı artırmamızı sağlıyor. İhracattaki potansiyel artış ise tarım sektörünün sürdürülebilir büyümesinin kanıtıdır.”


İTHALATÇI KONUMDAN İHRACATÇI KONUMA
Geçtiğimiz hafta 2021 verilerini açıklayan Rusya Tarım Bakanlığı, tarımsal ihracatın önceki yıla göre yüzde 18 artarak 36 milyar doları aştığını bildirdi.
Bu rakamları şöyle okumak da mümkün...
Rusya'nın tarım ürünleri ithalatı son 8 yılda yüzde 33 azalarak 43.3 milyar dolardan 29 milyar dolar seviyelerine geriledi.
Aynı dönemde tarım ürünleri ihracatı ise yüzde 114 artarak 16.8 milyar dolardan 36 milyar doların üzerine çıktı.
1990'larda tahıl ürünleri ithal eder konumdaki Rusya, bugün yıllık 85 milyon ton üretimiyle dünyanın buğday deposu olarak niteleniyor. 2020/21 sezonunda 38,5 milyon ton buğday ihracatı gerçekleştiren ülke, dünyanın en büyük buğday ihracatçısı konumunda. Aynı zamanda arpa, mısır ve pirinç gibi ürünlerin üretiminde de söz sahibi olan Rusya, 2021’de tahıl ihracatını yüzde 10 artırarak 11.1 milyar dolara yükseltti.
Ayçiçek, soya, kanola gibi ürünlerin üretiminde de iddialı olan Rusya, bitkisel yağ hammaddesi ve ürünleri ihracatını ise yüzde 48 artırarak 7 milyar doların üzerine çıkardı. İşlenmiş gıda ürünleri ihracatı ise yüzde 13 artarak 4,6 milyar doların üzerine çıktı.
Yakın bir zamana kadar et ve süt ürünlerinde ithalatçı konumdaki ülke, son yıllardaki doğru yatırım hamleleri ve destekleme politikalarıyla üretimi artırdı. Geçen yıl et ve süt ürünleri ihracatı yüzde 30 yükselerek 1,5 milyar dolara çıktı.
Şimdi Rusya, önümüzdeki yıllardaki tarımsal ihracat dağılımını yeniden şekillendirme hazırlığında.
RUSYA’NIN 2030 HEDEFİ VE TÜRKİYE’NİN KONUMU


Putin yönetimi, Rusya'nın yeni dönemde salt tarım hammaddeleri ihraç eden bir ülke olarak kalmasını istemiyor. Zaten, 2030 yılı stratejik plan kapsamında “Ulusal İş Birliği ve İhracat” adlı programda söz konusu vizyon ortaya konmuştu. Hedef, ihracatta hammadde dışı katma değeri yüksek malların payını artırmak.
Artık sadece ekmeklik veya makarnalık buğday ihraç eden ülke konumundan çıkmak isteyen Rusya, katma değeri kendi üreticisi ve sanayicisine bırakacak şekilde un, makarna, bulgur, irmik ve bisküvi gibi mamul ürün ihracatına yönelik politika geliştiriyor.
Aynı şekilde yağlı tohumlar sektörü açısından sadece ham yağ ve işlenmemiş tohum ihracatı yapmak yerine katma değeri kendi topraklarında yaratarak bitkisel yağ ihraç etmek istiyor. Bu alanda know-how ithalatı yaparak yakın gelecekte fabrika yatırımlarını hayata geçirmeye hazırlanıyor. Hatta Türkiye’deki bazı un ve bitkisel yağ sanayicileri de yatırım teşviklerinden yararlanarak Rusya'da bu alanda yatırıma yönelik araştırmalar ve fizibilite çalışmaları yapıyor.
HEDEF KATMA DEĞERLİ İHRACAT
Rusya artık yeni dönemde uluslararası tahıl piyasasında kartları yeniden karıyor.
Dünyada şuan yaklaşık 50 bin civarında un fabrikası olduğu tahmin ediliyor. Türkiye’de de yaklaşık 560 aktif un fabrikası var.
Ama burada fabrika yatırımlarının bulunduğu ülkeler kadar o fabrikalarda mamule dönüştürülen ana hammaddenin tedarik edildiği ülkeler de iyi analiz edilmeli. Zira bu fabrikaların ana hammaddesini kimler üretiyorsa artık oyunun kurallarını da onlar belirler hale geliyor.
Türkiye, hem iç piyasa ihtiyacı hem de dâhilde işleme rejimi kapsamında 2021 yılında değeri 2,5 milyar doları bulan yaklaşık 8,1 milyon ton ekmeklik ve makarnalık buğday ithalatı gerçekleştirdi. Toplam buğday ithalatının yaklaşık yüzde 65’i Rusya'dan tedarik edildi. Aynı dönemde bunun karşılığında da 1,1 milyar dolarlık un ihracatı, 766 milyon doları bulan makarna ihracatı ve 120 milyon dolar değerinde bulgur ihracatı gerçekleştirdi.


Rusya, artık Türkiye’nin ithal edip işleyerek mamul şeklinde ihraç ettiği bu ham maddeyi kendi topraklarında katma değerli hale getirip kendisi ihraç etmek istiyor.
Dolayısıyla, yeni dönemde Türkiye’nin un ve makarna üretiminde hammadde tedariki ve ihracatında dengelerin değişeceği aşikâr.
Bir başka deyişle, Türkiye'nin un ihracatında dünya birincisi, makarna ihracatında ise dünya ikincisi olarak oturduğu koltuğa artık Rusya da gözünü dikmiş durumda ve işin özü “bana da yer açın” diyor.
13.6 MİLYON HEKTAR TARIMA KAZANDIRILACAK
Rusya Tahıl İhracatçıları Birliği Başkanı Eduard Zernin, geçen yılın ortalarında Türkiye’deki un sanayicilerine Rusya’ya yatırım çağrısı yapmıştı.
Ama Zernin’in çağrısı kadar satır aralarındaki şu uyarıları da dikkate değer nitelikte: “Rusya’nın dünya piyasalarındaki rolü daha da artacak. Bunda hem izlenen politika hem de küresel iklim değişikliği etkili olacak. İklim değişikliği, Rusya’nın güneyindeki tarım bölgelerini olumsuz etkilese de merkezi bölgeler ve Volga civarındaki bölgeler ile Urallar ve Sibirya’da daha büyük bir alanda tarım yapmak için elverişli şartlar sağlayacak. Ayrıca, Tarım Bakanlığı, 13.6 milyon hektarlık arazinin tarıma kazandırılmasını planlıyor. Türk değirmencilere, Rusya’ya yatırım yapma fırsatlarını dikkatli bir şekilde araştırmalarını tavsiye ediyorum. İleride, rekabet gücünü kaybetmemeleri adına bu çok önemli olabilir.”
RUS TAHILININ KALİTESİ TÜRK PROFESÖRE EMANET
Rusya, ürettiği tahılın kalitesinin artırılması için de çalışmalara hız vermiş durumda. Ve bu alandaki projelere başkanlık etmesi için uluslararası alanda saygın bir bilim insanı olan Prof. Dr. Hamit Köksel ile çalışma yapmak üzere önceki yıl sıkışıldı.


Köksel, Omsk Devlet Tarım Üniversitesi çatısı altında 1.3 milyon dolar bütçe ile kurulan laboratuvara başkanlık ederek ekibiyle birlikte bu alanda bilimsel çalışmalar yapıyor.
İstinye Üniversitesi (İSÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğretim Üyesi olan Prof. Dr. Hamit Köksel, Rusya’nın buğdayı daha kaliteli ürünlere dönüştürerek ihracatını artırmayı planladığını söylüyor. Prof. Dr. Köksel, bu durumu Rusya’nın yeni dönemdeki devlet politikası olarak yorumluyor.
TÜRKİYE’NİN YAŞ MEYVE SEBZE İHRACATINDA RUS ETKİSİ
Rus medyasına demeç veren Ulusal Meyve ve Sebze Üreticileri Birliği Direktörü Mikhail Gluszkow'a göre, Rusya’nın domates üretiminde yakaladığı artış trendi ithalatına da yüzde 10-15'lik düşüş olarak yansıyor. Gluszkow, “Gelecekte iç pazar doygun hale geldikçe ihracat da gelişecektir” diyor.
Rusya’nın tarımda izlediği politikaların çıktıları Türkiye’yi yakından ilgilendiriyor.
En basitinden toplam domates ihracatımızın yaklaşık yarısını Rusya’ya gerçekleştiriyoruz.
Türkiye’nin 2021 yılında 3 milyar 82 milyon dolara ulaşan yaş meyve ve sebze ihracatında 1 milyar 13 milyon dolarlık pay ile Rusya’nın ilk sırada yer aldığını da bir kenara not edelim. Bir başka deyişle, Türkiye’nin toplam yaş meyve ve sebze ihracatının üçte biri Rusya’ya gerçekleşiyor. Dolayısıyla başta domates, salatalık, biber, patlıcan, çilek gibi ihraç ettiğimiz pek çok kalemde Rusya yakın zamanda kendi kendine yetecek pozisyona gelecek. O yüzden Türkiye’nin ihracat pazarında çeşitliliğe önümüzdeki dönemde daha fazla ihtiyacı olacak.
PUTİN’İN TARIM VE GIDAYA BAKIŞI
Sovyetler Birliği'nin ilk yıllarından beri stratejik öneme sahip olan tarım sektörünün güçlendirilmesi, Rusya Devlet Başkan Vladimir Putin'in de son yıllarda temel ekonomik hedeflerinden biri haline geldi.


Putin, ekonomik kalkınma hedefleri doğrultusunda önümüzdeki iki yıl içinde Rusya'nın tarımsal ihracatını 45 milyar dolar seviyelerine çıkarmayı hedefliyor.
Bu hedef doğrultusunda izlenen politikanın çıktıları, Türkiye gibi Rusya ile tarım ve gıda dış ticaretinde çok yakın ilişkisi olan ülkelerdeki dengeleri ve ezberleri bozacak gibi görünüyor.
O yüzden, Türkiye gibi ülkelerin hem Rusya'nın değişen oyun planına hem de küresel gıda ticaretindeki yeni dinamiklere göre yeni bir yol haritası çizmesi gerekebilir.
Özetle, Rusya, izlediği strateji neticesinde küresel gıda tedarikinde yükselen bir süper güç haline dönüşüyor. Üretim alanı ve ürün çeşitliliğini artıran Rusya, 2021’de kritik ülkelere 39 yeni tarım ataşesi atadı.
Bu bile başlı başına Kremlin'in önümüzdeki döneme dair tarım ve gıda vizyonuna ilişkin önemli bir ipucu ya da sinyal niteliğinde.
İrfan Donat - Bloomberg HT Tarım Editörü

 
Son düzenleme:

Benzer Konular


Hakkımızda

TrakKulüp, içinde 100.000'den fazla konuyu, 1.300.000'den fazla mesajı barındıran Türkiye'nin ilk ve en büyük traktör, tarım ekipmanları ve çiftçilik paylaşım sitesidir. 86.000 üyemiz gibi sizi de aramızda görmek isteriz.
Üst Alt