ersanakyai link=topic=17749.msg192993#msg192993 date=1246983034' Alıntı:
Öncelikle Nail arkadaşımın yanlışını düzeltmek istiyorum. Aslında 4x4 ile DT ' nin bir farkı yok, sadece farklı bir isimlendirme oluyor bunlar.
Eski nesil 4 çeker traktörlerde şöyle bir uygulama vardı, diferansiyel kilidine basıldığında sadece arka diferansiyel kilitleniyordu ve önler bağlıysa ve tekerlerden biri tam olarak tutunamıyorsa traktörün en fazla 3 tekerleği patinaja devam ediyordu, ön tekerlekterden tutunan teker dönmezdi. Bu traktör modellerinden bazıları : fiat-new holland 56 serisi (70-56), 66 serisi (70-66, 80-66).
Şu anki bir çok 4 çeker traktörde ise kendinden kilitlemeli (limited slip - sınırlı kaydırmalı) ön diferansiyele sahip ön dingiller kullanılıyor. Bu sistem sayesinde ön tekerleklerde hız farkı oluşmaya başladığında diferansiyel içindeki sürtünme plakaları, aks dişlilerini kilitleyerek kaymanın oluşmasına engelliyor. Fakat bu sistemde %100 kilitleme elde edilemiyor. Ortalama %30-45 arası bir kilitleme oranı sağlanıyor. Şu an yerli üretimlerden Türk traktör , hattat, Erkunt ve Tümosan ' da bu sistem kullanılmakta. Zaten Erkuntun birçok modelinde Tümosan ile aynı marka ön dingil kullanılıyor, yani İtalyan Carraro marka 4 çeker ön dingil. Tek farkı, Tümosanın dingiller Hindistan üretimi. Yabancılardan da John deere, mccormick, landini, massey ferguson gibi firmalar aynı sistemi kullanıyorlar. Zaten çoğunun ön dingili carraro marka. (kataloglarında da yazar bu bilgi)
Diğer bir sistem ise ön dingil diferansiyeli de tamamen kullanıcı tarafından kilitlenen tip. Bu sistemde diferansiyel kilidine bastığınızda hem arka diferansiyel, hem de ön diferansiyel aynı anda %100 oranında kilitlenmekte. Bu sistemi de yerlilerden başak kullanıyor. Başağın ön dingili ise amerikan markası olan DANA. Yabancılardan ise same ve deutz kullanmakta.
Bu iki sistemin birbirine göre avantajı ise kendinden kilitlemeli sistemde sizin birşey yapmanıza gerek yok, kayma oluştuğu an sistem kendini kilitliyor, traktör batmadan devreye girdiği için avantajlı. Fakat %100 kilitleme sağlanmıyor. Kullanıcı kontrollü kilitlemede ise %100 kilitleme sağlanabiliyor fakat devreye sokmanız gerekiyor, geç kalırsanız zaten traktör batmış olur, çok faydasını göremeyebilirsiniz. (Büyük segmentteki traktörlerde bunun da otomatik hali mevcut tabi)