Hocam, ideal bir Traktörde sabit güç ve sabit tork aralığı nasıl olmalı? Hangisine göre karar vermeliyiz?
Bu traktörde 1300-1800 rpm arası tork sabit yani çeki gücü değişmiyor, en az yakıt tüketimi de 1200-1600 rpm arası, bu durumda 1600 rpm de kullandığımızda hem yüksek tork elde edip hem de az yakıt mı tüketmiş oluruz?
Sabit tork aralığı, sabit güç aralığı ve en az yakıt bölgesi devir aralığı arasında nasıl bir bağlantı var?
Bu motor grafiği , Explorer , Phantom , R3 serinin klasik Same motor grafiğidir ve gayette başarılı bir grafiktir.
Toprak işleme ve ön kepçe çalışmalarında başarılıdır şöyle ki ;
Bizim çevredeki toprak sertliğimizde 300-350 n.m. torktaki traktör 3 14" pulluğu çekebiliyor.
Tork eğrisinin şekli motor ailelerine göre değişiyor ,
Şekildeki grafikte tork 1300-1800 rpm arası 380 n.m. torkta sabit kalır, yükselmez.
Motor devri arttıkça güç artmaya başlar, 1600 rpm devirde motor gücünün yarısını kullanırız.
Motorun en verimli çalışma devri 1500 rpm dir. (Tork ve güç eğrisinin kesişme noktası)
2000-2200 rpm aralığında tam güçte kullanırız.
Perkins motor grafiğinde ise 1000-1700 rpm aralığı sabit tork aralığı bulunuyor.
1400 ve 1800 rpm de en az yakıt noktaları var.
Şekildeki grafikte 540E kuyruk miliyle çalışırsak yakıt az olacaktır yalnız motor gücünün yarısını kullanmış olacağız.
Fiat 80 66 S modelde en az yakıt devir aralığı , 1900-2200 rpm aralığıdır ve motoru tam güçle kullanmış oluruz.
Same Explorer 105 ile 540E kuyruk miliyle saman bağlayabilirken , Fiat 80 66 S ile normal 540 Kuyruk milini kullandığımızda benzer motor gücü kullanmış oluyoruz ve en az yakıt bölgesi içinde hareket etmiş oluruz.
NH T5 modele yazılım yapmıştık , 1200-1800 rpm sabit tork aralığı , 1800-2300 rpm sabit güç aralığı ,
540E ile 1600-1700 rpm devirlerde rahatça çalışabiliyoruz , 1400-1900 rpm en az yakıt bölgesi devirleri var.
Fiat 80 66 ile kavak yükledik , hidrolik pompaların düşük devirlerde debisi küçük miktarda düşük kalır.
2200 devirde yüklü halde motoru tam güç kullanabildiğimizden rahat oluyor.
Çamur zemine girdiğimizde resimdeki grafik gayet başarılıdır.
Başlangıç torku hafiften yumuşak ve düşüktür , yay şeklindedir.
Aniden tekerlerde tork(döndürme kuvveti) yüksek hissedilmediğinden tutunmaya katkısı çoktur.
Tork grafiklerinin çok düz şekilde olması traktör için yaş, ıslak zeminlerde fazla tercih etmediğim bir durumdur.
Yay şeklinde olursa çamurda tutunma iyileşiyor.
Yarış arabalarında pist yarışlarında düz ve uzun sabit tork aralığının olması asfalt zeminlerde akselerasyon( hızlanma ) için iyi sonuç verir.
Tarla şartlarında kuru zeminlerde %10 patinaj ortalaması tutturmak için traktörün genel ağırlığı dengeleniyor.
Orijinal turbolu motorlarda en az yakıt bölgesi max tork ve güç devirleri arasına konumlanıyor ve turbo kullanmak zorunluluğu ortaya çıkıyor.
Mekanik olarak motor yükünün bir kısmını turbo taşıyor.
Tork : Kuvvet * Uzaklık , Güç: Tork * Devir / 9551(katsayısı)
Bisikletimizde 38 kg lık çocuk var, vitesleri büyüttüğümüzde tekerdeki kuvvet azalır , küçülttüğümüzde tekerdeki kuvvet artar.
Sabit tork aralığında çocuk ayakta bisikleti sürer, aktarılan tork değişmez , tekerdeki kuvvet değişir .
Perkins motor grafiği kuru zemin yürüyüşünde , Fiat balye bağlamada , Steyr yaş zemin yürüyüşünde mevcut grafik şekillerinden dolayı iyidir.
Bir serinin başlangıç motor gücü tercihi fazla güç gerektirmeyen işlere tavsiye ediliyor.
Filo olarak traktör kullanımı az olduğundan sorunlar bitmiyor.
Kiminde tutunma eksik kalmış , kimisinde güç eksik kalıyor.