nimet 70 lüks erkunt intercooller taktıran varmı

Ynt: nimet 70 lüks erkunt intercooller taktıran varmı

tümosanların pompalarında olduğunu duymuştum ama bilenler anlatırsa iyi olur.
mustafa1676 link=topic=51217.msg517851#msg517851 date=1327254653' Alıntı:
slm bu lda nedir ayrıntılı bilgi varsa resim koyobilirmisin çok yararlı birşeyse bende taktırabilirim teşekkürler
 
Ynt: nimet 70 lüks erkunt intercooller taktıran varmı

DİZEL NEDİR ?
DİZEL SORU-CEVAP

Dizel Motoru hangi yıl, kim tarafından icat edilmiştir?

1895 yılında Rudolf Dizel (1858-1913) tarafından.

Bir taşıtta kullanılan dizel püskürtme pompası ilk kim tarafından icat edilmiş ve üretilmiştir. Robert Bosch tarafından, 1927 yılında.

Common Rail Sisteminin geleneksel dizel püskürtme sistemlerinden en önemli farkı nedir?

Common Rail sisteminin en önemli özelliği, püskürtme basıncının motor devri ve yükten bağımsız olarak serbest seçilebilmesidir. Bu özelliği sayesinde düşük devirler ve kısmi yüklerde dahi diğer enjeksiyon sistemlerine göre daha yüksek basınç oluşturma imkanına sahiptir. Bu sayede Common Rail sistemi ile donatılmış bir dizel motoru diğerlerine göre düşük devirlerde çok daha fazla tork üretebilmektedir.

Bosh’un “Duraterm Chromium” Kızdırma Bujisinin en önemli avantajları nelerdir?

Dayanıklı krom-neikel malzeme ile korozyona dayanıklılık ve bu sayede iki kat daha fazla ömür elde edilir.
Sadece 4 saniye 0’den 850 C’ye ısınma sağlanır.
Isıyla direnci artan özel demir-kobalt alaşımlı kızdırma bujisi sargısı ile akım çekiminin azaltılması, böylelikle akım ve sıcaklık kontrolü sağlanır.
Kızdırma sargısının iyi elektrik izolasyonu sağlayan fakat çok iyi sıcaklığa dayanım özelliğine sahip magnezyum oksit malzemesiyle tespit edilmiştir. Kızdırma sargısı teli titreşime dayanıklı olarak tam merkezden sabitlenir ve bu sayede sargı içinde ve kızdırma borusuyla kısa devre oluşması engellenmiştir.
Motorun çalışmasından sonra da devam eden sonra da ısıtma özelliği ile düşük hızlarda bile daha düzgün çalışması temin edilmekte egzoz çıkış gazındaki zararlı bileşenlerin azaltılması mümkün kılınabilmektedir.
Bosch’un enjektör memelerinde tolerans sınırı ne kadardır?

0.005 mm (0.5 mikron). Bu ölçü insane saç teli kalınlığının yaklaşık 1/120’si kadardır.

Dizel Yakıt Enjeksiyon sistemlerinde en yüksek tepe basıncını hangi sistem üretir?

Birim Enjektör Sistemi (İngilizce: UIS, Almanca : PDE) en yüksek tepe basınçları üretir. Sistemde kullanılan pompa ve enjektör bir bütün olarak doğru doğruya motorun silindir kafasına takılırlar. Bu sistemde enjektörler motorun üstten eksantriğinden kamlar ile direct olarak tahrik edilirler. Solenoid valften enjeksiyon memesine olan en ez uzaklığı birim enjektör sistemini basın. Üretiminde büyük bir avantaj verir.

Dizel araçlardaki direct enjeksiyon sisteminin endirekt enjeksiyon sistemine göre en önemli avantajı nedir?

Direkt enjeksiyon sistemi endirekt enjeksiyon sistemiyle karşılaştırıldığında %10-%15 kadar az yakıt tüketmektedir. Ayrıca sistem olarak daha bir yüksek bir verime sahiptir.

EGR Nedir?

EGR, Egzoz Gazları Resirkülasyonıdur. (Ing, Exhaust-Gas Recurlation). Egzoz gazları, motor girişindeki taze havadaki oksijen (02) miktarını azaltmak ve spesifik ısısını arttırmak amacıyla giriş havasına doğru yönlendirilebilir. Bu iki factor sayesinde de daha düşük yanma sıcaklıkları (böylelikle zararlı azot oksit (NOX) emisyonu sınırlandırılır) ve daha düşük egzoz gaz emisyonlarını sağlanmış olur.

Ancak egzoz gazlarının haddinden fazla resirküle edilmesi yetersiz havadan dolayı daha fazla kurum ve zehirli karbon monoksit (CO) gazlarının üretilmesine yol açar. Bu nedenle resürküle edilmiş egzoz gazları, yanma odasına püskürtülen yakıtının yanmasını desteklemek için yeterli miktarda oksijen almasını sağlayacak şekilde sınırlandırılmalıdır.

Çift yaylı enjektör kullanılmasının en önemli amacı nedir?

Çift yaylı enjektör kütüklerin amacı direct enjeksiyonlu ve endirekt enjeksiyonlu motorlarda, özellikle rölantide ve kısmi yüklerde, yanma gürültüsünü azaltmaktadır.

Otomatik avans pistonun görevi nedir?

Otomatik avans pistonu, püskürtme ve ateşleme gecikmesi kompanse edebilmek için yıldız pompanın enjeksiyon zamanını, krank milinin pozisyonuyla ilgili olarak motor hızına göre önceye alır.

LDA Nedir?

LDA, manifold basınç kompansatörüdür. Turbo şarjlı dizel motorlarda kullanılır. Bu mototlarda temel yakıt sevkiyatı turboşarj ile silindirlerin aşırı doldurulmasıyla karşılanır. Motor maksimum havadan daha a bir miktarla çalışırsa, yakıt sevkiyatı buna göre ayarlanmalıdır. Manifold basıncının önceden belirlenmiş bir değerin altına düşmesi halinde yakıt sevkiyatını azaltmak LDA’nın yani manifold basınç kompansatörünün görevidir.

Bosch enejktör meme ambalajlarında neden pek çok rakip üründe olduğu gibi enjektör memesini koruyan sıvı bulunmaz.?

Bosch enjektör meme ambalajlarının içinde sıvı yerine en son teknoloji kullanılarak üretilen VCI gazları bulunur. Bu gazlar, enjektör memesinin çevresinde son derece ince bir koruyucu film tabakası oluşturarak enjektör memesini korurlar. Böylece Bosch enjektör memeleri yağ ve balmumu kullanmadan paslanma tehlikesinde uzak olarak depolanabilir.

Benzinin yakıt kalitesinden bahsederken “oktan” sayısından bahsedilir. Bunun dizel için de bir karşılığı var mıdır?

Dizel motorlarında yakıtın yanma kalitesi ölçüsünde “setan” sayısı kullanılır. Setan sayısı ne kadar yüksek ise yakıtın kendi kendine yanmaya meyili o kadar fazladır. Setan sayısı 100, çok kolay yanan n-heksadekan’ı, setan sayısı 0 ise yavaş yanan metal-naftalini işaret eder. Modern dizel motorlarda en yararlı çalışma izni arzulanan değer, setan no’sunun 50’nin biraz üstünde olmasıdır.

“Sıcak – filmli hava kütle ölçer” parçasının sistemdeki görevi nedir?

Egzoz gazları emisyon kanunları tarafından belirlenmiş emisyon kurallarına uyabilmek için, motorun çalışma durumunda, tam olarak, gereken miktardaki hava kütlesinin çekilmesi gerekmektedir. Bu da, özellikle binek araçlarda, motor tarafından çekilen gerçek hava kütle akışını hassas olarak ölçebilen bir sensöre ihtiyaç duyar. Bu yüksek hassasiyet, hava emiş, egzoz valflerinin açılış ve kapanışıyla ortaya çıkan elektriksel sinyal ve dönüş akımlarının tespit edilmesini gerektirir. Ölçerin ölçme hassasiyeti ayrıca emiş hava sıcaklığındaki değişimlerden etkilenmemelidir. Bu koşulların tümü “sıcak-filmli hava kütle ölçer” ile yerine getirilir.

Kademeli-Tip enjektör Kütüğü (Setp-type nozzle holder) nedir?

Bu enjektör kütükleri özellikle yeterince boşluğun mevcut olmamasından dolayı komple enjektörün dikey olarak takıldığı silindir başına 4 valfli ticari dizel motorlarında kullanılırlar. “Kademeli” kavramı enjektör kütüğünün şeklinden gelmektedir. Tasarım, konstrüksiyon ve çalışma prensibi, kavram olarak, standart enjektör kütüğünün aynısıdır. En büyük fark yakıt-hattı bağlantısındadır. Standart enjektör kütüğünde bu bağlantı enjektör memesinin arka ters tarafındayken, kademeli enjektörde bağlantı, basınç bağlantısı şeklindedir. Bu bağlantıda, genellikle kısa uzunluklardaki yakıt enjeksiyon hattı (boru) bulunur ki bu azaltılmış ölü hacimden dolayı enjeksiyon bsıncına olumlu etki yapan bir etkendir.

DİZEL ‘İN TARİHİ

Herkes Dizel motorlarının verimli ve dayanıklı olduğunu bilir, ama dizel motorlu bir otomobilin üretilmesi olanaklı kılanın Robert Bosch olduğu gerçeğini daha az kişi bilmektedir.

1895 yılında Rudolf Diesel (1585-1913) icadını dünyaya tanıttı : Sıkıştırmalı ateşlemeli motor yani herkesin bildiği “dizel motoru”. Bu motor bilinen benzin motorlarına göre daha az yakıt (ve daha ucuz) tüketmekteydi ve yüksek güç taleplerini karşılamak için çok daha uygundu. Aranan sonunda bulunmuştu işte. Kısa bir süre sonra sabit motorlar ve gemi motorları için başka bir alternatif kalmamıştı. Fakat dizel motorunun önemli bir dezavantajı bulunmaktaydı. O da yüksek devir hızlarına çıkamamasıydı. Bununla birlikte dizel motorunun popülaritesi artması ve avantajlarının çok iyi bilinmesi, ihtiyaç duyulan küçük ve yüksek hızlı bir dizel motoruna olan talebi arttırmıştı.

Dizel motorunun daha hızlı çalışmasının sağlanamamasının ana sebebi yakıt besleme sistemiydi. O zamana kadar bilinen tek metot, yakıtın sıkıştırılmış hava ile silindirlere “üflenmesiydi” ki bu motor hızının beklenen yüksek hızlara çıkmasına olanak vermiyordu. Buna ilave olarak, karmaşık bir parça olan “hava pompası” adlı ekipmanın büyüklüğünü ve ağırlığını bir binek araçta kullanılabilecek biçimdeki ölçülere azaltılabilmek mümkün olamamıştı.

1922 yıllarının sonlarına doğru Robert Bosch, dizel motorları için bir yakıt püskürtme sistemi geliştirerek bu problemi çözmeye karar verdi. Robert Bosch için şartlar uygundu. Kendisi zaten içten yanmalı motorlar konusunda büyük bir tecrübe sahibiydi. Ayrıca imalat teknikleri onun zamanında eskiye göre oldukça gelişmiş durumdaydı. Bunun yanında yağlama pompalarının üretiminden elde edilen tecrübe de oldukça yararlı olabilecekti.

Çalışmaları sonucunda 1923 yılının başında Robert Bosch, püskürtme pompaları için bir düzine temel tasarıma sahip bulunuyordu. Aynı yılın ortalarına doğru, motor üzerinde ilk denemeleri gerçekleştirdi. 1925 yazında pompanın son tasarımı onaylandı ve 1927 yılında ilk üretilen pompalar Bosch fabrikasından çıkmaya başlamıştı bile. Sonunda Bosch’un dizel yakıt püskürtme pompası sayesinde dizel motoru yollara taşınmıştı. Dizel motorunun evrimi bundan sonra eskisine göre artık büyük bir hız kazandı. Sonraki yıllarda dizel motoru gittikçe daha popüler oldu ve özellikle otomotiv sektöründe olmak üzere pek çok uygulama sahasında kullanılmaya başlandı.

Bosch’un onlarca yıllık çalışması sonucu mümkün kılınabilmiş olan, yakıtın hassas ölçüm ile doğru yerde ve zamanda püskürtülmesi ile dizel’in eskiden mevcut problemleri uzun bir zaman önce çözülmüştür. Dizel motoru gerek yakıt ekonomisinde, gerekse yakıtın verimli kullanılmasında hala emsalsizdir. Rudolf Diesel’in hayali gerçek olmuştu.

Yakın bir zamanda Bosch yakıt püskürtme sistemli bir dizelle çalışan otomobil çok yüksek bir hıza imzasını atmıştır. Bu 360 km/saatlik hızla yeni bir karada yapılan hız rekorudur. Bu yeterince etkileyici görünmektedir fakat belki bundan etkileyici olanı bu rekor kırılırken tüketilen yakıttı. Bu hızda rekortmen araç 100 km’de yalnızca 13,6 lt diel yakıtı tüketmişti. Aynı araç saatte 250 km/saat hızla giderken ise sadece 6 lt/100 km’lik bir yakıt tüketimi sağlamıştı.

Günümüzde Avrupa’daki, Amerika’daki ve Japonya’daki neredeyse tüm araç üreticileri üretimde ya da üretim hazırlığı içinde bulunan bir dizel araç modeline sahip bulunmaktadır. Hepimizin de gördüğü gibi artık ülkemiz yollarında da ticari araçların yanı sıra pek çok binek dizel otomobil de dolaşmakta ve sayıları her geçen gün gittikçe artmaktadır.

KİLOMETRE TAŞLARI

1921 : Bosch yağlama pompaları ile yakıt enjeksiyonuna yönelik ilk deneyler.

1922 : Dizel enjeksiyon sistemi geliştirme çalışmaları başlıyor.

1923 : Dizel enjeksiyon pompalarının ilk prototipleri

1927 : Seri üretim onayının verilmesi, dünyada ilk kez enjeksiyon pompa ve enjektçr memelerinin seri üretimi

1934 : 100.000’inci dizel enjeksiyon pompası üretiliyor.

1936 : Binek araçları için ilk seri üretim dizel enjeksiyon sistemi dünyaya tanıtılıyor.

1950 : 1.000.000’uncu dizel enjeksiyon pompası üretiliyor.

1962 : İlk distribütörlü enjeksiyon pompasının tanıtımı

1986 : Dünyanın ilk elektronik dizel kontrol sistemi EDC (Electronic Diesel Control) piyasaya sürülüyor.

1989 : Binek araçları için üretilen elektronik kontrollü VP34 distribütörlü enjeksiyon pompasının çıkışı ve pompanın ilk olarak Audi 100 TDI’de kullanılması.

1993 : Enjeksiyon başlangıç zamanı ve yakıt miktarını elektronik olarak ayarlayan sıra tipi enjeksiyon pompasının seri üretimi başlıyor.

1994 : Ticari araçlara yönelik Unit Injector (Birim Enjektör) sisteminin üretimine başlanıyor.

1995 : Ticari araçlara yönelik dünyanın ilk Unit Pump (Birim Pompa) sisteminin seri üretimine başlanıyor.

1996 : VP44 yüksek basınçlı distribütörlü enjeksiyon pompasının (radiyal pistonlu distribütör pompası) seri üretimine başlanıyor.

1997 : Binek araçları için geliştirilen Common Rail enjeksiyon sisteminin dünya prömiyeri

1998 : Dünyada ilk kez motor üreticilerine binek araölarına yönelik Unit Injector (UIS) sistemi tedarik ediliyor.

1999 : Ticari araçlar için geliştirilen Common Rail enjeksiyon sisteminin (CRS) üretimine başlanıyor.

2001 : Bosch dizel motorlu binek araçları için 5 milyon adet direct enjeksiyon sistemi, binek araçlarında kullanılmak üzere toplam 12 milyon adetten fazla yüksek basınçlı enjeksiyon sistemi üretmiş bulunuyor.

2002 : Bosch dizel enjeksiyon teknolojisinde seri üretime geçişin 75. yılını kutluyor.
 
Ynt: nimet 70 lüks erkunt intercooller taktıran varmı

Görevi manifoldun basıncına göre yani turbonun bastığı basınca göre yakıt basmasıdır.Turbonun daha az veya daha çok bastığı anlarda LDA ' da ona göre yakıt basıyor. Eğer LDA olmasaydı araç direkt bir yakıt basacak ve hava yakıt oranı biraz orantısız olacak. (ALINTI)
 
Ynt: nimet 70 lüks erkunt intercooller taktıran varmı

bende düşünüyorum hatta bi ara servis bayahı sıkıştırıyordu babamda bu kışta onla ugraşamam motora stobu çektim yatıyor baharın ayarlarız bakam dediydi öyle kaldı..
 
Ynt: nimet 70 lüks erkunt intercooller taktıran varmı

hala yorum ve olur mu ,taktırayım mı sonuç ne olur aşamasında.birinin deyei geçmesini bekliyorlar.aslında tek engel fabrika garanti meselesi..onay fabrikadan alın dımı arkası gelir...
 
Ynt: nimet 70 lüks erkunt intercooller taktıran varmı

arkadaşlar herkese iyi geceler intercoller in görevi sadece havayı soğutmaktır soğuk havanın içerisindeki oksijen miktarı sıcak havaya oranla daha yuksek oldugu için verim artırıp yakıtı düşürmektir interkoller li bir traktörle intercoller uygulaması olmayan aynı beygir gücündeki traktörlerinizi deneyin eminim farkı görceksiniz.
 

Benzer Konular