Pompadan vergi akışı kesildi

Pompadan vergi akışı kesildi​



Akaryakıt ürünlerinden alınmayan ÖTV'nin 2022 yılında 69 milyar liraya ulaşacağı tahmin ediliyor. Gelir İdaresi Strateji Geliştirme Dairesi eski Başkanı Nazmi Karyağdı, bu tür açıkların borçlanmayla ya da kamu hizmeti-diğer vergilerdeki artışla karşılandığını hatırlatarak, bütçe tasarrufuyla kısır döngünün kırılması gerektiğini savundu.​

Mehmet Kayamehmet.kaya@dunya.com
GÜNCELLEME22 Kasım 2021 07:00

https://i.dunya.com/storage/files/images/2021/11/22/akaryakit-vwDI_cover.jpg
Takip Et
Mehmet KAYA
Benzin, motorin ve otogaz LPG’de tüketiciye yansıyan fiyatları kontrol etmek amacıyla, fiyat yükseliş ve düşüşlerinde otomatik olarak değiştirilen ÖTV, petrol fiyatlarındaki artış nedeniyle sıfıra kadar çekildi. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, Ekim ayı başında yaptığı bir açıklamada, alınmayan ÖTV’nin tutarının 52 milyar TL’ye ulaştığını açıklamıştı.
EPDK tarafından açıklanan fiili iç pazar satışlarının tahmin için kullanıldığı ve 2022’de de tüketimin aynı kaldığı varsayımı altında, alınmayan ÖTV’nin en az 69 milyar TL’lik bir tutara ulaşacağı hesaplandı. Ekonominin normal seyrini sürdürmesi halinde dahi bu tutarın aşılacağı kesin olmakla birlikte, olabilecek en az seviyenin dahi ciddi miktarda bir vergi kaybına yol açacağı ortaya çıktı.
EPDK verilerine göre Türkiye’de Ocak-Ağustos döneminde 1 milyon 827,7 milyon ton benzin, 16 milyon 856,3 milyon ton motorin, 2 milyon 064,7 milyon ton da otogaz iç piyasada satıldı. Petrol fiyatlarındaki yükselişten dolayı da hükümet, son tüketiciye ulaşan akaryakıt fiyatlarındaki artışı önlemek için eşel-mobil sisteminde kullanılan akaryakıttan alınan ÖTV’yi sıfıra kadar çekti. Akaryakıt tüketiminde son açıklanan veri Ağustos olduğu için, 2020’deki salgın etkisi de dikkate alındığında, olağan artış miktarına yönelik tahminler zorlaşıyor. Bu nedenle, 2021 aylık ortalama tüketimin devam edeceği ve 2022’de de aynı tüketimin olacağı; yani olası en düşük ihtimale göre hesap yapıldığında, 8,8 milyar TL’si benzin, 59 milyar TL’si motorin ve 1.6 milyar TL’si otogaz kaynaklı olmak üzere 2022’de vazgeçilen ÖTV’nin 69.5 milyar TL’den az olamayacağı hesaplandı.

“Bütçe tasarrufuyla kısır döngü kırılmalı”​

DÜNYA’ya değerlendirmede bulunan Gelir İdaresi Strateji Geliştirme Daire eski Başkanı, Yeni Ekonomi Danışmanlık AŞ. kurucu ortağı Nazmi Karyağdı, bu tür açıkların borçlanmayla ya da kamu hizmeti-diğer vergilerdeki artışla karşılandığını hatırlatarak, bütçe tasarrufuyla kısır döngünün kırılması gerektiğini savundu. Karyağdı, bütçe tahminlerine göre 2022’de de ÖTV alınmayacağı izlenimi edindiğini vurguladı. ÖTV alınmayarak akaryakıttan kaynaklı maliyet enflasyonunun düşük gerçekleşmesi amacının taşındığını belirten Karyağdı, ham petrol fiyat artışı, TL’nin aşırı değer kaybından kaynaklı kur farkına bağlı akaryakıt fiyat artışının enflasyona artış yönde etki ettiğine işaret etti. Karyağdı, “Tahsilinden vazgeçilen yaklaşık 69 milyar TL’lik ÖTV için 2022 bütçesinde tasarrufa gidilmesi yerinde olacak. Eğer harcamalarda bir kısıntı olmazsa, vatandaştan alınmayan ÖTV, borçlanma ile karşılanacak. Borç için bütçeden ödenecek ekstra faiz de yine sonuçta vatandaştan alınacak. Ya da alınmayan ÖTV, diğer vergilerde yapılacak artışlarla veya kamunun sunduğu mal ve hizmetlere yapılacak zamlarla karşılanacak. İki kötü arasında (enflasyon veya bütçe açığı) bir seçim yapmak yerine; bütçede tasarruf alanları yaratarak bu kısırdöngüyü kırmanın en uygun seçenek olduğunu düşünüyorum” görüşünü vurguladı.
 
hazine borçlanma tahvili çıkartır, merkez bankası para basar, bu şekilde açık kapatılmaya çalışılır, başka alternatif yok şimdilik.

Bu yüzden dolar yukarı gider, bunun içinde polemik lazım halka suçlu gösterilecek bir polemik, yersen.

Yumurtamı tavuktan çıkar tavukmu yumurtadan?

faiz enflasyon polemiği duydunuzmu dövizin yukarı ittirileceğini anlayın.

Bütçe tasarrufu yapılmak istense harcamalardan kısılmak istense polemiğe ihtiyaç duyulmazdı,

neden tasarruf istenmiyor peki?

harcamaları kısarsan yönetemezsin, yönetimi yönetimde tutan en iyi güç harcamaların yapıldığı yerler kesimlerin sizin doğrultunuzda olmasıdır, ne derlerse yapması için harcamaları kısmamalısınız, ne kadar doğru davranıştır değildir orası ayrı konudur.
 
Bakın dün akşam yine malum polemik konuşuldu

akşam akşam döviz yükseldi,

bugün karga nokunu yemeden dolar almaya giriştiler şu an dolar 11,70 ve 12 liraya yaklaşıyor

yılbaşına kadar hedeflenen seviyelere kadar polemik devam edecek görünüyor, bu durumda yandı ortalık.

TL nin değeri düşünce, yani satınalma gücü düşünce, vatandaşın TL gelirininde satınalma gücü düşer, yani aşağıdaki çizim bu yönteme benzetmedir sadece, yapılış şekliyle aynı olmasada benzetme diyelim, sepetin içindeki gelirin hepsinide götürmüyor haa, sadece satınalma gücünü düşürüyor.


1637650913034.png
 
Son düzenleme:
Yunanistan'da

Benzin: 2,010 $

Mazot: 1.721 $

Yani benzin 25 lira mazot 20 lira civarında.

Bizde Vergi alınmaması gerçekten çok önemli bir gelişme yoksa yaprak kımıldamayacaktı ülkede.

Yanlışa yanlış doğruya doğru deriz.

Paris İklim anlaşması gereği petrol ürünlerine ek vergiler yansıtılırsa o zaman büyük sıkıntı oluşur. Zaten gübreye savaş açılmış durumda, fiyatları uçtu birde mazot mesela 30 liraları bulursa ne ederiz?..

 
Son düzenleme:
Yunanistan'da

Benzin: 2,010 $

Mazot: 1.721 $

Yani benzin 25 lira mazot 20 lira civarında.

Bizde Vergi alınmaması gerçekten çok önemli bir gelişme yoksa yaprak kımıldamayacaktı ülkede.

Yanlışa yanlış doğruya doğru deriz.

Paris İklim anlaşması gereği petrol ürünlerine ek vergiler yansıtılırsa o zaman büyük sıkıntı oluşur. Zaten gübreye savaş açılmış durumda, fiyatları uçtu birde mazot mesela 30 liraları bulursa ne ederiz?..

Yunanlılar tl mi kazanıyor 25 lira demişsin.bu nasıl bir mantıkdır
 

Pompadan vergi akışı kesildi​



Akaryakıt ürünlerinden alınmayan ÖTV'nin 2022 yılında 69 milyar liraya ulaşacağı tahmin ediliyor. Gelir İdaresi Strateji Geliştirme Dairesi eski Başkanı Nazmi Karyağdı, bu tür açıkların borçlanmayla ya da kamu hizmeti-diğer vergilerdeki artışla karşılandığını hatırlatarak, bütçe tasarrufuyla kısır döngünün kırılması gerektiğini savundu.​

Mehmet Kayamehmet.kaya@dunya.com
GÜNCELLEME22 Kasım 2021 07:00

https://i.dunya.com/storage/files/images/2021/11/22/akaryakit-vwDI_cover.jpg
Takip Et
Mehmet KAYA
Benzin, motorin ve otogaz LPG’de tüketiciye yansıyan fiyatları kontrol etmek amacıyla, fiyat yükseliş ve düşüşlerinde otomatik olarak değiştirilen ÖTV, petrol fiyatlarındaki artış nedeniyle sıfıra kadar çekildi. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, Ekim ayı başında yaptığı bir açıklamada, alınmayan ÖTV’nin tutarının 52 milyar TL’ye ulaştığını açıklamıştı.
EPDK tarafından açıklanan fiili iç pazar satışlarının tahmin için kullanıldığı ve 2022’de de tüketimin aynı kaldığı varsayımı altında, alınmayan ÖTV’nin en az 69 milyar TL’lik bir tutara ulaşacağı hesaplandı. Ekonominin normal seyrini sürdürmesi halinde dahi bu tutarın aşılacağı kesin olmakla birlikte, olabilecek en az seviyenin dahi ciddi miktarda bir vergi kaybına yol açacağı ortaya çıktı.
EPDK verilerine göre Türkiye’de Ocak-Ağustos döneminde 1 milyon 827,7 milyon ton benzin, 16 milyon 856,3 milyon ton motorin, 2 milyon 064,7 milyon ton da otogaz iç piyasada satıldı. Petrol fiyatlarındaki yükselişten dolayı da hükümet, son tüketiciye ulaşan akaryakıt fiyatlarındaki artışı önlemek için eşel-mobil sisteminde kullanılan akaryakıttan alınan ÖTV’yi sıfıra kadar çekti. Akaryakıt tüketiminde son açıklanan veri Ağustos olduğu için, 2020’deki salgın etkisi de dikkate alındığında, olağan artış miktarına yönelik tahminler zorlaşıyor. Bu nedenle, 2021 aylık ortalama tüketimin devam edeceği ve 2022’de de aynı tüketimin olacağı; yani olası en düşük ihtimale göre hesap yapıldığında, 8,8 milyar TL’si benzin, 59 milyar TL’si motorin ve 1.6 milyar TL’si otogaz kaynaklı olmak üzere 2022’de vazgeçilen ÖTV’nin 69.5 milyar TL’den az olamayacağı hesaplandı.

“Bütçe tasarrufuyla kısır döngü kırılmalı”​

DÜNYA’ya değerlendirmede bulunan Gelir İdaresi Strateji Geliştirme Daire eski Başkanı, Yeni Ekonomi Danışmanlık AŞ. kurucu ortağı Nazmi Karyağdı, bu tür açıkların borçlanmayla ya da kamu hizmeti-diğer vergilerdeki artışla karşılandığını hatırlatarak, bütçe tasarrufuyla kısır döngünün kırılması gerektiğini savundu. Karyağdı, bütçe tahminlerine göre 2022’de de ÖTV alınmayacağı izlenimi edindiğini vurguladı. ÖTV alınmayarak akaryakıttan kaynaklı maliyet enflasyonunun düşük gerçekleşmesi amacının taşındığını belirten Karyağdı, ham petrol fiyat artışı, TL’nin aşırı değer kaybından kaynaklı kur farkına bağlı akaryakıt fiyat artışının enflasyona artış yönde etki ettiğine işaret etti. Karyağdı, “Tahsilinden vazgeçilen yaklaşık 69 milyar TL’lik ÖTV için 2022 bütçesinde tasarrufa gidilmesi yerinde olacak. Eğer harcamalarda bir kısıntı olmazsa, vatandaştan alınmayan ÖTV, borçlanma ile karşılanacak. Borç için bütçeden ödenecek ekstra faiz de yine sonuçta vatandaştan alınacak. Ya da alınmayan ÖTV, diğer vergilerde yapılacak artışlarla veya kamunun sunduğu mal ve hizmetlere yapılacak zamlarla karşılanacak. İki kötü arasında (enflasyon veya bütçe açığı) bir seçim yapmak yerine; bütçede tasarruf alanları yaratarak bu kısırdöngüyü kırmanın en uygun seçenek olduğunu düşünüyorum” görüşünü vurguladı.
Merak etmeyin, Ötv sıfırlansa bile kapı gibi %18 KDV var.
Yunanlılar tl mi kazanıyor 25 lira demişsin.bu nasıl bir mantıkdır
Bu mantık yapılan zamları (pardon güncellemeleri) masum gösterme çalışmasıdır. Bilerek yada bilmeyerek.
 
Yunanlılar tl mi kazanıyor 25 lira demişsin.bu nasıl bir mantıkdır

Merak etmeyin, Ötv sıfırlansa bile kapı gibi %18 KDV var.

Bu mantık yapılan zamları (pardon güncellemeleri) masum gösterme çalışmasıdır. Bilerek yada bilmeyerek.

Aleykümselam.

Ne Yunanın TL kullandığını söyledim, ne de yapılan zamları masum göstermeye çalıştım.

Benim yazdıklarımı bu forumda okuyan herhangi biri hiçbir partiye sempati duymadığımı az çok anlamıştır.

Genel olarak Dünya piyasalarındaki Tarım ürünlerini fiyatlarını ve Çiftçinin temel giderleri(mazot, gübre) üzerine konular açmaktayım. Beğensem de beğenmesemde bizi ilgilendiren önemli gözüken bilgileri paylaşmaktayım. Arşiv oluşturmaktayım.

Bu haber ile ÖTV geri gelirse mazotun en az 2 katına çıkacağını paylaşmak istedim. Mazotun 20-30 lira seviyesinde olmasını hiç istemem. Hesap ortada, gidişat ortada. Bu bilgilerden zamları masum göstermeyi anlıyorsanız tebrik ederim sizleri. 👏👏👏
 
Yunanistan'da

Benzin: 2,010 $

Mazot: 1.721 $

Yani benzin 25 lira mazot 20 lira civarında.

Bizde Vergi alınmaması gerçekten çok önemli bir gelişme yoksa yaprak kımıldamayacaktı ülkede.

Yanlışa yanlış doğruya doğru deriz.

Paris İklim anlaşması gereği petrol ürünlerine ek vergiler yansıtılırsa o zaman büyük sıkıntı oluşur. Zaten gübreye savaş açılmış durumda, fiyatları uçtu birde mazot mesela 30 liraları bulursa ne ederiz?..

Adamların maaşlarına bakmalı birdw maaşı 20000 ise 2 dolar olsun sıkıntı yok 2850tl ise sıkıntı
 
Önemli olan maaş değil aslında,

O listeyi çok uzun yıllardır takip ederim, 2010 yılında dünyanın en pahalı akaryakıtı bizim ülkedeydi, 2011 öyle, 2012 yılında gazetelerimizde yazılan habere bir bakalım.

1637731212331.png




2018 Yılına gelindiğinde gazete haberinden bir bölüm alıntılayalım, linkde verebilirim. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/en-pahali-benzin-turkiyede-915846



1637731960923.png



Bugünlerde ise akaryakıtın litresi pompa satış fiyatı ülkede 0,70 dolara tekabül ediyor görünüyor, yani 2018 yılının yarısı kadar fiyata,

Eğer tekrar norveç den liderliği geri alacak olursak fiyat noolur peki?


direk doları 2,05 ile çarapacaksınki bugün dolar 12,82*2,05 =26 lira 28 kuruş gibi bir rakam çıkar ortaya, peki güncel fiyat nedir? 8,74

bu durumda ÖTV geri gelirse neler olabileceğini tahmin edersiniz, tamam şimdi akaryakıt ÖTV siz olunca ucuz.

ÖTV alsalar mazot pahalı, almasalar bütçe açık veriyor açığı kapamak için devalüasyona başvuruluyor dövizin yukarı ittirilmesine gözyumuluyor, böyle oluncada üreticinin kazancını devalüasyon enflasyon sarmalı götürüyor,

Her durumda fakir ülke bir şekilde 80 milyonun karnını bedavaya doyurma noktasına ulaşıyor

Yani hesap döner dolaşır olanı ucuza yemeye varır, üreticinin elinden ucuza alma yada kazancını düşürme noktasına dayanır, halkın geliri olmayınca ne beklenebilirki başka.80 milyonu kamçıyla çalıştırıp sanayide üret dünyaya ihracat yap kazan zengin ol fakirlikten kurtul deseniz olurmu? sökermi hiç zenginlermi ülke?

düşük gelirli halkı olan bir ülkede üreticiliğin öyle aman aman kazandıran bir sektör olması imkansız zaten.

üreticinin çiftçinin sadece zarar etmemesi noktasına odaklanılabiliyor, zarar etmemesine bin şükür ediliyor, zarar etmesinki üretmeye devam etsin.
 
Son düzenleme:
Önemli olan maaş değil aslında,

O listeyi çok uzun yıllardır takip ederim, 2010 yılında dünyanın en pahalı akaryakıtı bizim ülkedeydi, 2011 öyle, 2012 yılında gazetelerimizde yazılan habere bir bakalım.

Ekli dosyayı görüntüle 66195



2018 Yılına gelindiğinde gazete haberinden bir bölüm alıntılayalım, linkde verebilirim. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/en-pahali-benzin-turkiyede-915846



Ekli dosyayı görüntüle 66197


Bugünlerde ise akaryakıtın litresi pompa satış fiyatı ülkede 0,70 dolara tekabül ediyor görünüyor, yani 2018 yılının yarısı kadar fiyata,

Eğer tekrar norveç den liderliği geri alacak olursak fiyat noolur peki?


direk doları 2,05 ile çarapacaksınki bugün dolar 12,82*2,05 =26 lira 28 kuruş gibi bir rakam çıkar ortaya, peki güncel fiyat nedir? 8,74

bu durumda ÖTV geri gelirse neler olabileceğini tahmin edersiniz, tamam şimdi akaryakıt ÖTV siz olunca ucuz.

ÖTV alsalar mazot pahalı, almasalar bütçe açık veriyor açığı kapamak için devalüasyona başvuruluyor dövizin yukarı ittirilmesine gözyumuluyor, böyle oluncada üreticinin kazancını devalüasyon enflasyon sarmalı götürüyor,

Her durumda fakir ülke bir şekilde 80 milyonun karnını bedavaya doyurma noktasına ulaşıyor

Yani hesap döner dolaşır olanı ucuza yemeye varır, üreticinin elinden ucuza alma yada kazancını düşürme noktasına dayanır, halkın geliri olmayınca ne beklenebilirki başka.80 milyonu kamçıyla çalıştırıp sanayide üret dünyaya ihracat yap kazan zengin ol fakirlikten kurtul deseniz olurmu? sökermi hiç zenginlermi ülke?

düşük gelirli halkı olan bir ülkede üreticiliğin öyle aman aman kazandıran bir sektör olması imkansız zaten.

üreticinin çiftçinin sadece zarar etmemesi noktasına odaklanılabiliyor, zarar etmemesine bin şükür ediliyor, zarar etmesinki üretmeye devam etsin.
Abi çok güzel açıklamışsınız konuyu. Teşekkür ederim. Eskisi gibi ÖTV geri gelirse, Yine Dünyanın en pahalı Mazotunu kullanırsak iyice hapı yutarız. Bunun olma ihtimalini konuşmak suç olmamalı. Mazotun bu ülkede yükselmesi Çiftçinin, Esnafın ölüm fermanı olur.
 

Hakkımızda

TrakKulüp, içinde 100.000'den fazla konuyu, 1.300.000'den fazla mesajı barındıran Türkiye'nin ilk ve en büyük traktör, tarım ekipmanları ve çiftçilik paylaşım sitesidir. 86.000 üyemiz gibi sizi de aramızda görmek isteriz.
Üst Alt