Sürüm 330cm Helikopter Tırmık

12.06.2017
1,811
1
5,065
22
Aksaray

Selamlar ahali, uzun zamandır bu konuyu açmayı istiyordum bugüne kısmetmiş. 11 Mayıs 2020'de 11bin ₺'ye aldığımız helikopter tırmıkla 1200 dekarla sezon sonu geldik. Tüm yönleriyle ele alalım:

Satın alma sonrası ilk hali:
20200511_123234.jpg


Tırmık nakliye aracından indirildiği zaman (1) numaralı şekilde görüldüğü gibi duruyor. Bazı teslimatlarda "namlu perdesi" ayrı olarak da gelebilir. Perdeyi tam ortalı takmanız lazım. Nedenini yaşadığım problemler kısmında anlatacağım. Yine aynı kısımda tırmık demirlerinin saplarını işaretlemişim. Bunları kurulum için söküyoruz ve (2) numarada olması gerektiği gibi takıyoruz. Resmin üzerindeki yazıları da okumayı unutmayalım.

Yenilenen güncelleme ile resmin sağ alt köşesine trakkulüp simgesi otomatik konmaya başlamış Bu yüzden orada yazan kısmı tekrar yazayım. Namlu perdesini mavi ok ile gösterdiğim pimi sökerek indiriyoruz. İndirdikten sonra pimi çıkardığımız aynı yere takıyoruz. Perdenin yukarı doğru kalkmasını engellemek için biraz aşağıda bir delik daha var ama ona takmıyoruz. Çünkü engebeli arazilerde perde kendi kendine kalkmalı ki perde dişlerine zarar gelmesin.
ottirmiksanziman.jpg


Perde konusunu biraz daha genişletelim. Bu resmi perde kalkık konumdayken ( yol konumu) altından çekmiştim. Yukarı doğru bakan 2 okun geldiği yerlerden, perde sapının inik olduğu zaman ( iş konumu) perdenin ne kadar alçakta olacağını ayarlayabiliriz. İş konumuna getirdikten sonra perdeyi takarken orta deliklere karşılıklı veya üstteki deliklere takıyoruz. Çünkü Sürüm'ün perdesi dişli. Dişler yere temas edip, hopladıkça kırılıyor. Ben sezon sonuna kadar 3 tane kırmışım mesela. Arıza ve nerelerine dikkat etmeniz gerektiğiniz konusuna şimdi fazla girmeyeyim. Bu kısımda bu kadar bilgi yeterli. Perdeyi neden yamuk taktığımızda arızaları yazınca açıklayacağım.

Sağ tarafa bakan okların gösterdiği yazıyı Trakkulüp simgesinden dolayı gene okunmadığımız için o kısmı tekrar yazayım. 165 veya 190'lık hatta 3 metrelik her hangi bir makinanın biçtiği otun kaç namlunu birleştirmek istediğinize göre, verime göre, mahsüle göre o kısmı uzatıp kısaltarak namlu genişliğini ayarlıyoruz. En dar konumu sadece çok verimsiz tarlalarda öneriyorum. Verimli tarlalarda 3-4 namluyu en dar konumda toplarsanız namlunun boyu yükselir, bazen top top atma olur. Zaten helikopter tırmığın en büyük avantajı top top atmaması sayesinde balya makinesinin pim kesmemesiydi zaten. Bu nimetten faydalanamazsak bir anlamı kalmaz ki. Ben genelde 2. veya 3. konumda kullanıyorum.

Ayrıca en dar konumu verimli tarlalarda kullanırsanız, namlu yüksekliği artacağı için fırtınada çıkınca namlular daha kolay dağılıyor. Yoncada pek sıkıntı olmasa da otta oluyor.


20200923_175956.jpg


Kurulum sonrasında geldik traktöre takma işlemine. Resimdeki yazdıklarımı okuyoruz. Orta kolun bağlandığı çeki demirini kesinlikle başka bir ekipmanda kullanmak üzere alıp, kaybetmiyoruz. Çünkü çekisi özel, kaybedince her çekiyi oraya uyduramazsınız. Traktöre bağladıktan sonra yan kol boşluklarını alıp, olabildiğince ortalı veya hafif sağa doğru ayarlıyoruz.

Dananın kuyruğunun koptuğu yere geldik. Yan kolu indirip kaldırmak tırmığın bir tarafının iyi batmasına yardımcı olmuyor :) . Bunu ilk aldıktan 2 gün sonra fark ettim ama siz şimdi satın almadan bile biliyorsunuz. Ama tırmığı yere indirirken her iki tekerinde aynı anda inmesi temiz iş olur. Yan kolları indirip kaldırmanın, tırmık üzerindeki tek görevi hangi tekerin yere önce değeceğini belirlemek. Zaten her türlü 2 tekerde yere değip, traktörden bağlantısını kesip, yer şekline göre kendi gidecek.

sanzimanli_ot_toplama_tirmigi-2-x980.jpg



Bu resimdeki yazıları da okuyalım. 1 ve 2 numaralı yerlerde şanzımanın içindeki bulunan bir desen sayesinde kol oraya gelince kendi içinde dönerek tırmık yaylarını kaldırıyor. Görüldüğü üzere tırmığın 120 derece civarında bir bölümü yerle temas ediyor. Bu traktör tarlada giderken sadece bu kısmın temas ettiği engebe durumu önemli. Bu alan içinde maksimum 3cm'e kadar engebe farkı olursa tertemiz toplarsınız. Sadece bu tırmığın iyi çalışabilmesi için düzgün tarla hazırlamayı gereksiz olarak görenler olabilir. Bu bizim vazifemiz, sadece bu ekipman çalışmayacak ki, tek işimizi de düzgün yapalım bari. Biçerdöver dipten biçemeyince küfür eden tarla sahipleri geldi aklıma.

Tırmığa arkadan bakınca bu şekilde görünüyor. Traktörün sağ tekerinin az ilerisindeki otu, soldaki perdenin yanına taşıyor. Yani çalışma yönü saat yönünün tersine.

sanzimanli_ot_toplama_tirmigi-1-500x375.jpg

Bu T kolundan çalışma derinliğimizi ayarlıyoruz. Bir üst resimde, tırmıkların hangi konumlarda yere değdiğini göstermiştim. O mavi alanı indirmek için kullanıyoruz, yani bu T kolunu kıstıktan veya uzattıktan sonra o mavi alandaki bulunan tırmıkları kontrol ediyoruz. Bu T kolunun mutlak olarak ayarladığı yer ise yukardaki resimdeki 2 numaralı yer. Mavi alanın orta koldan tarafı, orta kolun ayarına göre makinaya yandan bakıldığında daha yüksek veya alçak durabilir. Mavi alandaki her tırmığın yere aynı uzaklıkta, topraktan 1cm'e kadar aralı olarak ayarlamamız gerek. Yani mavi kısım yere paralel olacak. Ne bir tarafı yüksek, nede bir tarafı alçak.

Eğer orta koldan taraf biraz daha inikse, yamukluktan dolayı dönme esnasındaki sağ taraftan gelen otlar oraya gelince hafif dökülür. Sonra siz o psikolojiyle biraz daha indirmek istersiniz. Ondan sonra hem çok fazla tozlu namlu olur hem de ufak tefek otu altından gene kaçırır.


ot-toplama-tirmigi-tek-rotorlu-helikopte-3fd0.jpg


Şimdi traktörümü ve ekipmanımızı ayarladık. Çalışırken dikkat etmeniz gerekenlerden bahsedelim.

Basit ve detaylı olarak hangi viteslerde kullandığımı yazayım. Küsküt otu yüzünden ve biçimden sonra +7 gün beklenmesinden dolayı alttan çıkan yoncalardan dolayı, tırmıklama yaparken bu etkenler otu salmıyor. Bu tarlalarda, +800kg kuru ot veren tarlarda ve aşırı zayıf ot, yoncada ( boyu 25cm'den az) tırmık aralarından kaçırmalar olmasın diye her zaman 1 viteste gidiyorum. Normal tarlalarda ise her zaman 2 viteste kullanıyorum. Traktör 640, 540 kuyruk mili devri 1968 devirde görüyor. Kesinlikle 8km sürati geçmiyoruz. Nedenini yeri gelince açıklayacağım.

Biraz detaylandıralım. Yoncada 1500 motor devrini geçince sapı kırma, yaprağı dökme oluyor. Ama 1.vitese düşmek zorunda kaldığım tarlalarda 2.vitese göre çok yavaş kalmayayım diye 1500 devire çıkıyorum. Normal tarlalarda ise 2.vites, 1250 devirde, 8km hızda gidiyorum.

640; 1 viteste 540 kuyruk mili devrini gördüğü motor devrinde 8.5km/h süratle, 2 viteste 540 kuyruk milini gördüğü motor devrinde 12.8 km/h'da kullanmış oluyorum mantık olarak. Bu bilgiyi göz önüne alarak kendi traktörlerinizin vites ve kuyruk mili oranlarını hesaplayıp, doğru viteste çalışabilirsiniz. Sakın yanlış anlaşılmasın yoncada 540 kuyruk mili devrini görmüyoruz. Otta 8km hızı geçmedikçe istediğiniz kombinasyonda kullanabilirsiniz. Hatta ot devirli toplanınca daha güzel oluyor diyebilirim. 540E devrini de göz önüne alarak farklı kombinasyonlar yapabilirsiniz. Avrupa'da rekor kırılan tarlaların hazırlığı çok iyi. Bölgemizdeki yonca tarlalarının hazırlığı iyi ama köstebek çok fazla. Ot tarlaları ise doğru düzgün hazırlanmıyor, sıkıştırılmıyor. Biçim yapan traktörün tekerlerinin geçtiği yerler bile çökme yapıyor o derece. Yani ben bırakalım Avrupa tarlaları kalitesinde tarla hazırlığını, tatmin edecek derecede hoplamadığım tarlaya rastlamadım. Eğer çok kaliteli hazırlanmış tarlalar olursa 10km/h hıza çıkabilirsiniz. Çok köstebek bulunan arazilerde ise zaman zaman 7km'ye düşüyorum.

Büyük tarlalarda 1 saatte 1.viteste yoncada tırmıkladığım max. alan 14 dekar.
2.viteste 8km/h hızda ise maksimum 20dekar toplayabildim. Kusursuz tarlalar olsa belki 25 olur. Tabi bunlar uzun tarlalardaki maksimum rakamlar. Genel ortalamam 15 dekar civarı.

Aşağıdaki tarla bir müşterimin. Biçimini de ben yaptığım için tarlanın içinde 5tane pulluk arası olduğunu fark ettim. Tarlanın biçtiğim yönü daha uzun olmasına rağmen tarlayı ters sürmüşler ve tapan çekerek bu izleri kaybetmemişler. Normalde düzüne sürselerdi ve izleri kaybetmemiş olsalardı bile pek problem olmazdı. Ama biçim sırasında her gelip giderken 3 de az 2 defa aşırı hopladığımdan dolayı bu tarlaya özel bir işlem yapmam gerektiğini düşündüm. Tırmıklarken tarlaya ilk girdiğimde o pulluk aralarını/ pulluk üstünü ( adına ne desem bilemedim) tırmığın sağ tarafına alıp iki tarafa da dağıttım. Resimden durumun kritikliği belli olmuyor ama yandan bir resim daha çekseydim neden hopladığımı ve makinaya zarar vermek istemediğimi daha iyi anlayabilirdiniz. Makinayı ilk aldığımız zamanlarda olsa buna hiç dikkat etmezdim ama servis periyotlarının uzaması için böyle bozuk tarlalarda artık çok dikkat ediyorum. Bu tip özel durumdan sadece 1 kere başıma geldi.
20201101_071820.jpg



Tarlanın içinde bu şekilde bir sürü direk olan tarlalarda ise, tırmıklaya tırmıklaya o hizaya geldiğimiz zaman duruyoruz. Eğer direk yüzünden ekilmeyen alan geniş çaptaysa hiç manevra yapamadan, direksiyonu hafif çevirerek 360 dere etrafında dönerek otları makinanın sol tarafına attırabilirsiniz. Eğer çapı darsa resimdeki gibi 4 kenarını da ayrı ayrı yanaşarak topluyoruz. Papatya tırmıklarda / kırkayak/ telli tırmıkta bu işlem 2-3 kat daha fazla sürüyor. Ama bununla tek geçişle halloluyor.
20201028_092825.jpg

Ayrıca bu resimde ve pulluk aralarını gösterdiğim resimde görüldüğü üzere yamuk biçim yönüne göre değil, isterseniz 90 derece tersine, isterseniz hafif eğimli olarak tırmıklayabilirsiniz. Yatıkbaşlarını ise en son yapıyoruz. İlk başta yaparsak boşuna tırmıklamış oluruz çünkü traktör her üstüne bastıkça dağılır.
20200903_061650.jpg
 
Son düzenleme:
2) TARLADA NASIL KULLANILIR

Ot verimi yüksek, balya makinasının ağzı darsa 165'lik makinanın biçtiği 2 sırayı birleştirmenizi öneririm. O şöyle oluyor:

Tarlanın kabaca en ortasına giriyoruz. Sıra sıra sayıp tam ortaya girmenize gerek yok. Mesela ortaya yakın yerde yağmurlamalar serilidir, yağmurlamayı makinaya temas etmeyecek şekilde tırmığın sağ tarafına hizalayarak toplayabilirsiniz, en sonra toplanmış 2 namlunun arasında yağmurlama kalır. Az sonra ne demek istediğimi anlarsınız.

Kuyruk milini ekipman kalkıkken, rölantide yavaş yavaş salıyoruz. Tarla bitene kadar durdurmaya gerek yok.

Bu şekilde giriyoruz ve traktörün tam altındaki ve sağındaki sırayı sola atıyoruz.
Adsız.png

Başa çıktıktan sonra aynı işlemi birde öteki tarafa yaparak yine 3 sırayı birleştiriyoruz.
Adsız - Kopya.png

Bu sıranın sonuna geldiğimizde arkamıza bakarsak şöyle bir manzara oluşur:

20201028_090708.jpg


Daha sonra başa çıkınca, çıktığımız sıradan tekrar içeri giriyoruz. Fark ettiyseniz ben size 2 sıra toplayacağız dedim ama bu adımda 4 sıra oluyor. Sorun yok çünkü tarlayı kaç sıra toplamak isterseniz isteyin, her zaman ilk girişte bu şekilde illaki bir namlu 4 sıradan oluşacak, amaç boş yer açmak.
Adsız - Kopya (2).png

Yandakini 4'ledik ama bunu da yapmıyoruz çünkü artık boş alan yeterli. 3 sıralı namluyu sağımıza alıp, ortaya yaklaştırıyoruz.
Adsız - Kopya (3).png

Bu adımdan sonra başa çıktıktan sonra arkaya baktığınızda böyle görünüyor. İşte yağmurlamalar bu iki sıranın arasında kalacak.
20201028_091124.jpg

Böylece orta bitmiş oluyor ve tarlanın sağ tarafını da bir kere 4'lüyoruz. Amaç kenarlarda yer açmak.
Adsız - Kopya (4).png

Gittiğimiz yerden geriliyoruz. Aynısını tarlanın diğer kenarına da yapıyoruz tabiki. Aslında kenardaki 3 sıra olarak topladığımız namluyu, 4.'yü eklemeden olduğu gibi kenara tekrar atabiliriz ama balya makinesinin rahat çalışabilmesi için bir sıra içerden giderek 4 sıra yapmak zorundayız. Yoksa balya makinesi, tarla kenarındaki pulluk aralarına düşüverir, engebeli alanlara da temas edebilir.

Gerisi kolay, artık her namluyu 2, 2 toplayabileceğimiz alt yapı oluşmuş oluyor.
Adsız - Kopya (4) - Kopya.png

Bundan sonra isterseniz ortada 3 ve 4 sıra olarak topladıklarımızın ( resimdeki mavi ve kırmızı namlular) etrafında dönerek ya da bir kenar tarafına bir orta tarafa attırarak toplayabiliriz. Canınız nasıl isterse.

Adsız - Kopya (4) - Kopya - Kopya.png


NOT: Bu tür tavsiye genişliği +50 metre tarlalar içindir. Genişliği az olan tarlalarda 2 tane kenardan 4'leyip hep o taraflara doğru 2 sıra topluyorum, hiç ortadan bölmüyorum. Genişliği 100 metreden geniş tarlalarda ise 2 kere ara bölüyorum. Resimlerde namlu sayısı biraz az olmuş ama idare edin, anlamışsınız sanırım.

10 resim sınırı dolduğu için öteki mesaja geçiyorum.
 
Son düzenleme:
3 sıra toplamak istersek ne yapacağız?

3 sıra ve 4 sıra toplarken yöntem basit. Sürekli bir git- bir gel yapacağız. Normalde kara düzen düşünürsek makine 3 sırayı tek gidişte birleştiriyor ama alttaki hiç hareket etmediği için balya makinası bu şekilde zor alıyor. Yani 3'ünü birleştirsek bile illa altında oynatmak zorundayız. 3 sıra için 1 gel - 1 git yapıyoruz. Yani her gidiş için mantıken 1,5 sıra düşüyor. Ama 4 sıra toplarken her gitme için 2 düştüğü için hız olarak 4 çok daha avantajlı. Ama konuyu dağıtmadan önce bir 3 nasıl toplanır onu açıklayalım:

İlk başlanılan sıra her zaman 4 olmak zorunda olduğu için en kenardakini bu şekilde yapıyoruz ama ondan sonrakiler 3 olacak.
Adsız - Kopya (7) - Kopya - Kopya - Kopya.png


Artık 3 sıra toplamak için odaklanıyoruz.
Adsız - Kopya (5) - Kopya - Kopya - Kopya - Kopya.png

Topladığımız 3 sıralı namluya 4.ye eklemeyerek , sağ tarafımıza alıyoruz. Hepsi bu. Bu şekilde tarlanın sağından başlayıp, tarlayı bitiriyoruz.
Adsız - Kopya (7) - Kopya - Kopya - Kopya - Kopya.png

Başa gelince de bu şekilde oluyor.
Adsız - Kopya (5).png



4 nasıl toplanır ona bakalım:

Aynı şekilde tekrar en sağdan başlıyoruz ve 1 sırayı dörtlüyoruz. Ama 3'den farklı olarak her namluyu 4'lüyoruz. Benim en kolayıma gelen yöntem bu. 2 sıra yapmak bana zor geliyor. 3 zaten en yavaş olanı.

Adsız - Kopya (5) - Kopya.png


Adsız - Kopya (5) - Kopya - Kopya.png


Adsız - Kopya (5) - Kopya - Kopya - Kopya.png


Adsız - Kopya (6) - Kopya - Kopya - Kopya.png


Bu şekilde hep 4, 4 topluyoruz.
Adsız - Kopya (6) - Kopya - Kopya - Kopya - Kopya.png


10 fotoğraf sınırını aştığım için yeni mesaja geçiyorum.
 
Son düzenleme:
3) YAŞADIĞIM ARIZA VE SIKINTILAR

Sezon sonu çekimi:
20200923_175918.jpg

Sezon sonu çekimi:
20200923_175942.jpg


Sezon ortalarında kendi yoncamızı tırmıkladıktan sonra o gece aşırı şiddetli rüzgar çıkmıştı. Haliyle yonca dağıldı. Sabah babamla beraber tarlaya gittik. Ben tekrar tırmıklarken oda arkamdan bağlıyordu. İşim acele olunca 1 kere hidroliği hızlı indirmiş bulundum ve sonuç:

Hemen kaynattırdım.

20200923_175922.jpg

Sezon ortalarında teker patlamıştı. Tarladaki bir çivi batmış. Ağustos civarı bu olay yaşandığından , ertesi gün yonca çok kuruyup, yaprakları döküleceği için patlakta olsa çaresizce 25 dekarı topladım. Namlular biraz topraklı oldu ama yapacak birşey yoktu. Patlayan taraftaki yan kolu kaldırsamda fayda etmedi. Ama tekerde yarılmadı. İş bitince üstteki çiziden söküp lastikciye giderek yaptırdık. Bu arada sıfır tekeri dingiliyle beraber 625TL'miş dikkatli olalalım :)

Bu arada satın alma sonrasında ilk aylar tekerlerin jantının ortasındaki vida gevşeme yapıyor. Ben bi kere sıktım, aradan zaman geçti. Tarlaya gelince otu kontrol etmek için aşağı indiğimde tekrar gevşediğini farkettim ama traktörde anahtar yoktu çünkü bütün anahlarlar balya matoru Tümo'da olurdu. Eve gidincede unuttum sıkmayı. Sonra tekerin birinin vidası düştü. Ama dingil ve jant iç içe sert geçecek şekilde tasarlandığı için Sürüm'lerde tekerin dingilden ayrılması zor. Yarım sezondan fazla o jantın orta göbeğinin vidası yok ama fabrikaya yolum düşerse o civatayı alacağım.
20200905_184203.jpg


Toplamda 4 kere tırmık yaylarının bağlayan 19'luk civatayı kesti. Tabi bunun nedeni benden kaynaklı. Çünkü engebeli tarlalarda çalıştıkça civatalar gevşiyor ve kırılıyor. Yan köyden fabrikaya giden bir abi yedek almış. Ondan alarak takmıştım. Sadece civatayla olmuyor bu arada, arka tarafında bir de kelepçesi de var. Civatayı kesince o da kayboluyor. Sezon içinde çok yoğun olduğum için hepsini tek tek yokluyacak vakit bulamıyorum.

Kırmızı okla gösterdiğim civatayı keserse vay halinize :) tırmık yayıda tarla içinde kayboluyor. Ama büyük olduğu için gezerseniz bulabilirsiniz, bana tarla sahibi getirdi. Diyelimki kırmızı olanın civatasını kesti ve tırmık yayını buldunuz, ama elinizde civata ve kelepçe yok. Ozaman o kolun şanzımana en yakın olan yayınınkileri alın. Zaten o 3.ye pek görev düşmüyor. İlk 2 tanesi otu tırmıklıyor. Ama 1.kel kalırsa ot kaçırma olabilir.

2. ve 3.yü keserse yayların kaybolma ihtimali yok ama civatayla bağlı olmadığından sarhoş gibi hareket ediyor. Bu yüzden şase boyasını çizdi ve PTO muhafa plastiğini kırdı. Zaten bu civataları kesince sesinden belli oluyor kestiği. İnce bir ses geldimi hem durdurun, başka bir nedeni yok bu sesin. Ya civatasını takın ( satın alırken bayinizden isteyin) yada balya ipiyle üstten 3 yayıda bağlayın.

Eğer ortancı ve içteki yay serbest kalıp eğilirse tekrar yay almayın. Çünkü yerine tekrar takıp, son gücünüzle yukarı doğru asılınca saniyelre içinde eski haline dönüyor. Kum saati şekline gelmiş yayları bile bu şekilde düzelttim. Fakiriz ama salak değiliz :)

Bu arada yeşil ok ile tırmık yaylarının dengesiz montajlandığını gösterdim. Ama problem değil, toplarken hiç bir sıkıntı olmuyor.
20200923_175904.jpg

Serbest kalan ortancı yay tüzünden kırılan PTO muhafaza plastiği
20200924_084140.jpg

Korkuluk ve perdeyi birbirine bağlayan 2 tane 17'lik kendinden yivli civata vardı burada normalde. Ancak ilk 1 gün içinde bunları kesti. Sonra Öteki korkuluğu iptal edip onunkini taktım, birde üstüne kaynattırdım. Sezon sonunda gene kırıldı. Bende korkuluğu çıkardım kutruldum, hiç bir yararı yok. Aksine, ağırlık merkezini öne çektiğinden dolayı perde sap demirinin kendi ekseninde eğilmesine neden oldu.
20200924_084207.jpg


Eksen eğikliğine ve aşağı doğru eğilmeye birde bu taraftan bakalım. Eksek eğiklinin 2.nedeni ise, kurulum yaparken perdeyi ortalı takmamıştım. Ağırlık merkezi traktörden tarafa doğruydu. Zamanla hem korkuluğun basıncıyla hemde perdeyi tam ortalı takmadığımdan dolayı öne doğru eğildi. Zamanla perdenin ilk 3 teli yerde hoplayarak gitmeye başladı. İlk mesajlarımda anlattığım konu burada başlıyor işte. Hani neden perdeyi farklı deliklere takarak/ yamuk takarak kullanıyorum demiştim ya... Sap eğildiğinden dolayı traktörden tarafını 1-2 delik yukarı kaldırıyorum ki perde hoplaya hoplaya gitmesin. Bunlara sadece benim ilk başta korkuluğu sökmemem ve perdeyi yanlış takmam sebep oldu. Şimdi perdeyide ortaladım, perdeyide az yamuk taktım, şimdi yere değmeden gidiyor.
20200923_180019.jpg

550 ve 1100 dekarda şanzıman içindeki bir sekmanın kırılması yüzünden makina kendini şavttan korumaya alıyordu. 2 arızayıda garantiden hallettik. 2. arızada fabrikanın bir yalanı ortaya çıktı. Aslında bize iyilikte etmişlerdi ama açıklayayım. Biz bu makinayı italyan şanzımanlı diye almıştık. Ama 2. kere fabrikaya gittiğimizde bizi konyadaki şanzıman fabrikasına yönlendirdiler. Tabi kendi yapacaklarını yaptıktan sonra. Yani şanzıman italyan olayı yalanmış. Büyük ihtimal konya yapısı tırmıklar aynı şanzımanı kullanıyor. Şanzıman fabrikasında kondisyonu biraz bozulan bilyaları ücretsiz değiştirmişler.

İlk arıza yaptığında fabrikadan yetkililer 8km hızı geçme dedi, gemedim. Şanzımanın ilk yaptırılmasından sonra biz evde takarken tekeri ters takmışız. 640'ın hidrolikte zaten kendi kendine indirmeye meyilli, tekerler daha da traktörden uzaklaşınca 640 kendi kendine indiriyordu. Başta sadece 640 yüzünden sandım. Ama meğersem biz hatayı başta yapmışız. Taa 2.şanzıman yaptırmaya gidene kadar öyle kullandım :) Her sırada en az 3 kere hidroliği kaldırırdım. 640 etmediğim küfür kalmamıştı. Bazen köküne kadar indirirdi. Ama artık düzgün takınca, nadiren indirme yapıyor. Sadece o ayağın yönünü değiştirmek bile konforu %100 arttırdı, yanlış takıldığı zaman elim hidrolikten ayrılmazdı.

Şanzımanı nasıl söküyoruz?

Şanzımanı sökmek için önce 9 koluda çıkarıyoruz. ( yeşil ok)
Sonra mavi okun gösteriği yerden tekerlerin bağlandığı ayak kısmını söküyoruz.
En son sarı okun olduğu yerde 22'lik 4 tane vidayı söküyoruz ve asıldıktan sonra şasenin içindeki şavt şanzımandan ayrılıyor. Bu şekilde, bagajı açık broadway'e sığabiliyor.

Ayrıca ürünü ilk satın aldığınızda o 22'lik vidaları arada bir yoklayın, gevşiyor.

2. kere şanzımanı yaptırmaya neden gittiğimizi anlatayım. Bir tanıdık yonca ekmiş. Tarlanın içinde bir sürü kuyu, pulluk arası , ağaç var. Babama demiş senin oğlan benim orayı tımıklasın diye. Babamda bizim işimiz var sana verelim sen tırmıkla gel demiş. Gece kontrol etmeye gittim, traktörde görüş açısı 0, hidrolik kaldırmıyor, kuyruk mili debriyajı aniden bırakıyor. Zaten o gece belliydi bunun olacağı. Bİr tur atınca tekrar adama verdim, aman abi bu nasıl traktör kendin kullan, inşallah kırılmadan biter diyerek verdim. 70 dekar ilk biçim yonca tırmıklamıştı, tarla hazırlaması 10 üzerinde 0. Ayrıca ben tarlaya ilk geldiğimde aşırı hızlı gittini gördüm. Traktörün sahibi 3. vitesle gidiyorum demişti, birde o traktörler seri şanzımanlı yolda belki 50km yapar. Aşırı hızdan dolayı doğru düzgün tırmıklamamış, aralardan hep kaçırmış. Normalde o traktörün 2. vitesinde 800 devir bile çok hızlıydı. Adamı 1. viteste gitmeye ikna edemedim, çok yavaş olurmuşmuş.

Sabah tırmık geldi . Ertesi gün başka bir müşterim için sabah 4'de 0 derece soğukta 10km yola çıktım. Tarlaya vardım tırmığı indirdim, yürüdüm. İlk arızasını tekrar yapmıştı. Tırmığın bozulduğuna acımadım, zaten garantiden yapılıyor ama o kadar yolu soğukta, kabinsiz 640'la geldim, o koydu.

Tüm ekipmanlarınızı tanıdıklarınıza verebilirisiniz size kalmış ama SAKIN helikopteri değil. Babamıda ikna edemedim götüren adamın bozduğuna. Suç bana kaldı :) Gene biri gelse onada verir diye korkuyorum.

20200702_114103.jpg


rotary-1.jpg


Benim yaşadığım sorunlar bunlardı. Yayın civatasını arada bir sıkarsanız, kesmez. Onun dışında engebeli tarlalarda fazla indirmeden, çok hızlı gitmeden kullanırsanız, düzgün bir trakötre takarsanız, emanet olarak kimseye vermesseniz 1000 dekarı bile şanzıman arızasız görebilirsiniz. Tabi öyle aman aman büyük bir arıza değil, yapılırken gözümle görsem fazladan sekman alıp kendim tamir edebilirim. Bu arada bu arıza kronikmiş.
 
Son düzenleme:
Amaç dışı kullanımlarımı, papatya tırmıkla farklarını ve balya makinasında olan kolaylığını yarın yazayım artık. Parmaklarımın hayrı kaçtı artık :)
Bilgiler için çok teşekkür ederim Akif.
Yarını bekliyorum o zaman, fiyattan dolayı papatya tırmığa yönetiyorum, iş yapma açısından helikopter tırmığa bakalım hayırlısı.
Senin vereceğin bilgiler belirleyecek 🙂
 

Bu faydalı konu için teşekkürler, parmaklarına sağlık :)
Yıllar önce Fimaks marka almıştık kaliteli bir makinaydı doğrusu. Ama tırmık parmakları çok kalındı, ot tırmığı değil de tarla tırmığı gibi tırmıklıyordu :)
Bu makinede parmaklar esnek görünüyor. Bir de bu iki tekerler şanzıman ve şase için tehlikeli, fare deliğine düşerse bir yerlere hasar verebilir, dört teker daha sağlıklı. Konya yapısı makinelerde de şöyle bir düşüncem var, demirinden midir, kaynağından mı bilmem çabuk kırılıyor. Manisa, eskişehir vs yapıları öyle değil mesela.
Ama kırkayaktan her türlü iyidir helikopter. Çayırda su kenarlarını almak tüm çayırı almak kadar zaman harcatıyor. dönerek gidersen otu yığın yapıyor, ot çok olursa tıkanıyor yine yığın yapıyor, az olursa yerde ot bırakıyor, parmağı koparsa balya makinasına sıkıntı çıkarıyor hep mesele.
 
5-6 yıllık Farklı bir marka,italyan şanzıman yerli model kullanıyoruz,yıllar içinde dümdüz arazide kendi kendine pert oldu. Şasesinin her tarafı patlak verdi,yandaki perdenin bulundugu uzun demirler yamuldu.. kolların hepsi yamuk.. Sanırım sizde de aynı şeyler yaşanacak ve yaşanıyor. O makine daha da dağılacak gibi duruyor.

Bence genel olarak tasarımlarını hatalı,krone swadro daki gibi minimum 4 tane teker konması gerekiyor hatta hafif makine olduğu için sarsıntı engellemek icin 5. teker bile şart. Ve çok çok kaliteli bir cırcırlı şaftsız kullanmayın kesinlikle.

Yol pozisyonundan tarla pozisyonuna geçerken de tırmıkları tek tek söküp pimleri geçirmek biraz uğraştırıyor, sıfır alacaklar için direkt katlananlardan olsa daha rahat kullanılır.
 

Resimler ve ekler

  • Swadro_Lift_Seite_19_Bild_0004.jpg
    Swadro_Lift_Seite_19_Bild_0004.jpg
    192.4 KB · Görüntüleme: 21
5-6 yıllık Farklı bir marka,italyan şanzıman yerli model kullanıyoruz,yıllar içinde dümdüz arazide kendi kendine pert oldu. Şasesinin her tarafı patlak verdi,yandaki perdenin bulundugu uzun demirler yamuldu.. kolların hepsi yamuk.. Sanırım sizde de aynı şeyler yaşanacak ve yaşanıyor. O makine daha da dağılacak gibi duruyor.

Bence genel olarak tasarımlarını hatalı,krone swadro daki gibi minimum 4 tane teker konması gerekiyor hatta hafif makine olduğu için sarsıntı engellemek icin 5. teker bile şart. Ve çok çok kaliteli bir cırcırlı şaftsız kullanmayın kesinlikle.

Yol pozisyonundan tarla pozisyonuna geçerken de tırmıkları tek tek söküp pimleri geçirmek biraz uğraştırıyor, sıfır alacaklar için direkt katlananlardan olsa daha rahat kullanılır.
Tırmık yayları ve tırmık kollarından bir sıkıntım olmadı. Hatta mecbur kalınca arkada helikopter takılıyken kolların üzerine 4 torba As21 gübresi atmıştım. 1.5 kilometre korka korka gittim ama eğilme olmadı. 3 senedir aynı markayı kullanan tanıdığımın metal konusunda bir şikâyeti yok.

Perdenin sert plastikten yapılmaması ve perdeyi tutan demirin eğilmesi harici metal kalitesi fena değil Sürümlerde. Hatta tırmık yayları çok esnek, kırılma ihtimali yok.

Markadan markaya , tasarımdan kaynaklı sorunlar olabilir.

Yol pozisyonu için sadece perdeyi kaldırıyorum. 3-5 km için tırmıkları tek tek söküp takmak pek akıl işi değil. Hatta gün ağarmadan acelem varken perdeyi kaldırmadan yola çıktığımda çok oldu. Perde kalkıkken 6 metre genişliğindeki yolda tır karşıdan gelse bile rahat rahat geçiyoruz

4 teker olsa fena olmazdı. 2 varken 1'i patladımı makina çok yatıyor ama yinede topluyor. 4 tanesinden bir tanesi patlasa çok sorun olmaz.
 
Emeğine sağlık Akif kardeşim, senin tavsiyen üzerine aynı makinenin dört tekerli modelini almıştık daha kullanmak nasip olmadı fakat nasıl kullanacağımı nelere dikkat edeceğimi öğrenmiş oldum
Eyvallah Haydar abi. Yarın mesajları imla kurallarına göre editleyince tekrar uğrarsan sevinirim. Baya yanlış yazdığım kelimeler olmuş.
 

4) Hangi Otu Nasıl Toplar?

Çavdar/Arpa/Buğday/Tritikale
: Bu grup bitkilerinin sapının içi boşluklu ve sapı ince olduğu için otunun birim hacmi çok hafif olur. Haliyle çok büyük namlular oluşsa bile göründüğü kadar balya çıkmaz. Bu tür bitkiler tek senelik ekildiği için tarla hazırlığını iyi yapıp, yeterince sıkıştırmıyorlar. Biçim yaparken teker izleri gömülüyor. Bende o teker izlerini aldırmak için mecburen biraz indiriyorum. Ama her teker izlerinin arasında kalan alanlar ise 3cm kadar yukarda kalıyor. Teker izindeki otu alınca tırmık yayları buradan toz kaldırıyor. Özellikle çavdarda bu durum çok sıkıntılı, 5-7cm olan biçim derinliğinden aşağıda yaprakları yok. Yani arpadaki gibi biçimden sonra tarlanın yüzü sık- taban yapraklı olmuyor. Bu yüzden tırmık yayları toz kaldırıyor. İlk acemilik zamanlarımda kafam gözüm topraklı eve gelirdim. Makinanın ayarını 100 dekardan sonra öğrendim ondan sonra ot tarlalarında üstüm başım fazla topraklanmadı. Ayrıca tarlanın yüzeyi yumuşak olduğu için yaylar toprağa 3cm geçerek gitse bile şanzımana hiç yük bindirmiyor. Ben ilk şanzıman arızamı yaşamadan önce bu durumu görüp, 20cm çukurlara makinayı sokardım. Çok güveniyordum ya bozulmayacak diye, meğer ot tarlalarının yumuşak olduğu için şanzımana zarar vermiyormuş.

O tarlalarda papatya tırmık/ telli tırmık kum fırtınası gibi toz çıkarıyor. Çünkü onların çalışma mantığı zaten toprağa geçebildiği kadar geçerek, papatyanın dönmesiyle otu toplamak. 4 cm standart olarak ota toprağa kata kata gidiyor. Helikopterde düzgün tarla olursa/ arpa tarlası olursa toprağa hiç değmeden toplanabilir.

Makinanın derinlik ayarlarını henüz kavramadan topladığım bir çavdar. Altta az az bırakmış.
20200615_081444.jpg


Bu tarla ise hiç ekilmemiş ve sulanmamış. Kendi haline çıkan otlar biçilmiş. Otlar aşırı cılızdı. Bir gece aşırı rüzgar çıktı namlular bu şekilde dağılmış. 2 kere topladığım için ve otlar çok ince ve kısa olduğu için biraz fazla indirmek zorunda kaldığımdan biraz fazla tozlu oldu. Normalde böyle toz yok. Toprak yüzeyi tamamen açık olduğu içinde fazla toz çıkabiliyor.
20200620_140505.jpg


Yonca: Tırmıklamayı en sevdiğim ürün. Çünkü ne fazla hacimlerde hafif gelip koca koca namlular yapıyor, nede köstebek deliklerinden dolayı 5cm'e kadar olan çukurlarda tırmığı indirmesem bile altta kalıyor. Yoncanın biçimden sonra yaprakları birbirine yapışıyor, çukurlar ile yay arasındaki mesafe 3-5cm olsa bile birbirlerine yapıştıkları için yayın temas ettiği yonca sapını asılmasıyla alttaki de geliyor.

Yonca bilindiği gibi çiğ düştüğünde/iba'da yapılıyor. Bölgemizdeki 1. 2. ve son 5. biçimde nem yönünden sıkıntı olmuyor. Ama 3. ve 4. biçimlerde, telli tırmığa göre 1 gün önce girmek gerekiyor. Islak toplar diye aklınıza gelebilir. Bundan az sonra telli ve helikopterin farklarını yazarken bahsedeceğim.

Ayrıca papatya gibi toprağın her yerini çizerek, kök-boğaz bölgesine zarar vermediği için belki yoncanın ömrü 1 sene uzayabilir.
20200910_125218.jpg


Daneye biçilen ekinler: Biçerdöverin arpa ve buğdayda daneyi biçme sonrası bildiğimiz gibi arkasından sap çıkıyor. Biçim yapılırken rüzgarlı hava varsa arkadan çıkan namlu dengesiz olabiliyor. Hatta biçerdöverin yastıkbaşlarında yaptığı hareketlerden dolayı, yastıkbaşlarında sıralar karışıyor. Birde balya bağlama öncesi şiddetli rüzgar olursa / ufak hortum çıkarsa sıralar dağılıyor. Bu tarlalarda sağılan saplar, biçerdöverin biçim derinliği olan 5-10 cm boyundaki boğazın üzerinde duruyor. Yani toprağa temas etmiyor. Dolayısıyla o tarlalarda tırmığımızı yonca ot tarlalarındaki gibi 1cm yüzeyde çalıştırmaya gerek yok, risk almayalım. T kolu sayesinde bir kaç cm kaldırdıktan sonra istediğiniz gibi toplayabilirsiniz.

Ancak unutmayalım, koyunun kuzunun girdiği tarlalarda biçerdöverin altta bıraktığı 5-10cm yalan oluyor. Hele hele bizim köy gibi yeşil otlar alanlar bulunman köylerde koyunlar gece gündüz anızlarda otluyor. Eylül ayında bile ordalar. Dolayısıyla ortada biçerdöverin altta bıraktığı sapın kökle bağlantısı kalmıyor kopuyor, toprağa temas ediyor. Saman krizi olmadıkça bu sapları da tarladan almayı kimse istemez, zaten iliğini kemiğini sömürüyoruz tarlanın, organik madde kalmıyor. Her neyse, diyelim ki ihtiyaç oldu, koyunun yerle bir ettiği sapta lazım oldu; o zaman burayı helikopterle toplamayın çünkü koyunlar toprak yüzeyini aşırı sıkıştıracaktır. Bizde toprak yüzeyindeki sapı almak için fazladan indiriyoruz zaten. Böylece yükün bir kısmı yaylara bir kısmını da şanzımana dağılıyor. Topladığı namluda hep toprak oluyor, inek yiyemiyor. Bu durumda papatya / telli tırmığı kullanıyoruz.

Mısır: Ara çapası yapılmış mısır tarlalarında rahatlıkla kullanabilirsiniz. ( mibzerin ünite aralarında ekim sonrası sırt oluşuyor, bunu sadece ara çapa sayesinde düzeltiyoruz. İlaçlama ve damlama sermede aşırı faydası var) İlk defa 2017 sezon sonunda helikopterin topladığı mısırı balya bağladım, gayet temiz ve düzgün namlular olmuştu. Mısırımızı yakmak zorunda kaldığımız için kendim deneyemedim.

Amaç Dışı kullanımlar:

Hatırlarsanız aşağıdaki resmi çerezlik ayçiçeği biçimi sonrası çekmiştim. Aclonifen etken maddeli Challange ve muadillerinin soda otunu öldürmediğinden dert yanmıştım. O soda otlarının üzerinden Eylül ayında bir düz bir ters tapan geçtim, çoğu kökünden ayrıldı, kurumaya geçti. Aradan 2 hafta geçtikten sonra elimizde dirgen/anadatlarla o soda otlarını/dikenleri tek tek toplayıp yakıyorduk. 15 dekar kadar zayıf yeri topladıktan sonra canımız kaçtı artık. Aklıma deli deli fikirler gelmeye başladı:) . Eve gittim tırmığı taktım geldim. Amacım ilk başta soda otlarını toplamaktı. Ama bizim alet meğerse onu parçalıyormuş, daha iyi oldu. Çoğunu parçaladı, az miktarda tarlanın ortasına topladık ve yaktık. Beni büyük zahmetten kurtardı. Yine o tarlada da tırmığı 3-4 cm seviyesine kadar kaldırdım çünkü toprak yüzeyiyle işim yok, 1 metreye kadar boylardaki soda otunu parçaladı sadece.

Bir de son olarak biçilen yoncanın arkasına hemen helikopterle girme düşüncem vardı. Tırmığı T kolundan 8cm kadar kaldıracaktım, perdeyi hiç indirmeyecektim. Orta koldan tarafı da hafif yukarda tutacaktım. Amacım otu dağıtmaktı. Hayal dünyamda otu toplayacaktı. Son biçimde bunu yapacaktım, biçim tarla akşam bitti şansımı kaybettim. Sabahta bir sürü iş vardı, tırmığı çıkardım. Ama seneye dağıtacak mı dağıtmayacak mı bir denemek istiyorum. Çünkü yoncada 1 ve 5. biçimler çok zor kuruyor.


20200901_135207.jpg
 
Son düzenleme:
5) PAPATYA TIRMIK İLE FARKLARI
-Önce fiyat farkı var. Helikopter 12bin lira civarı, papatya umurumda olmadığı için son fiyatlarını bilmiyorum.

- Ot ve yoncada papatya sapları sürekli birbiri içine yuvarlayarak geçirir. Dolayıyla ne kadar düzgün toplanmış gibi görünse de bazen aniden balya makinasının ağzına birden geliverir, pim keser. Helikopter ise daha hacimli toplar. Ardan hava geçer, yukarda bahsettiğim gibi bölgemizde 3. ve 4. biçimlerde papatyaya göre 1 gün erken toplanması gerekiyor. Hafif nemli olsa bile bu sayede namludayken bile kuruma yapıyor. Öte yandan papatyanın en düzgün topladığı namlularda bile iç içe geçme illaki olduğundan, hafif top top olanların ortaları bile kurumaz, nasıl tırmıklandıysa o şekilde balya olur.

- Papatya yoncada 400 kg ve üzeri verimlerden sonra toplamaz. 2km hızla gidince azıcık topluyor, ama genel itibariyle hiç toplamaz hep top top atar, balya makinesi pim kesmekten rahat çalışamaz. . Helikopterde sap sıkıntısı yok. perdeye ek delik açtırdıktan sonra tarlayı 2 namluya bile bindirebilirsiniz, tabi onu yiyecek balya makinesi icat olunca. :) İddia ediyorum perdeyi en geniş 3. konuma alın, balya makinesini şoförüde orta halli olsun , gerektiğinde vites düşsün; balya makinesi pim keserse 1 kilo civata benden hediye. :D Sadece top top atmaması bile bana rüya, mucize gibi geliyor. Papatyayla çok cebelleştim. Hatta 2.şanzıman arızasından sonra babam tekrar yaptırmak istemdi zaten son biçimler olduğu için. İkna edene kadar 87 dekar tarlayı helikopteri yad ede ede 3 günde toplayabildim. Neyse ki verim 300kg civarıydı da çok top top atmadı. İnsan alışınca ötekini kullanası gelmiyor.

-Kırılan tırmık yayları olursa papatyada değiştirmek çok zor. 13'lük civataları sökerken illa siz kırığı düzeltecem derken 3-5 tanesi de yerinden çıkar onları yerine takmak için uğraşırsınız. Ayrıca bir kolunuzla papatyanın diğer tarafındaki vidanın başını anahtarla tutarken zorlanırsınız. Yani bakım olarak papatya pek kullanıcı dostu değil. Ayrıca her tarlada illaki diş kırılır. Helikopterde 19'luk civata kesse bile takması kolay.

- Helikopter 350kg civarında. Uzun olduğu için ön ağırlığı bulunmayan 640'ın, bozuk yollarda önünün 5cm kesildiğini görebiliyorum.

- Toplama hızı. Papatyada tek tek sıraları toplarsınız. Bazıları 2 sırayı birleştirmeyi birini diğerinin üzerine atıp, bir gidişte 2 sırayı halletmek olarak anlar fakat bu şekilde balya makinesi alttaki sırayı rahat almaz. Dolayısıyla her gitmede 1 sıra götürüyor. Verimsiz tarlalarda nizami olarak gideceği max. hız ise 10km/h. Üstünde giderse namlu topladığı yana doğru taşıyor, ip gibi gitseniz de dengesiz namlular oluşuyor. Verimli arazilerde hiç toplayamıyor zaten. Biz gene de her gitmede 1 sırayı 10km/h hızla topladığını kabul edelim. Helikopter bir gidişte 2 sırayı 8km ile topluyor.

- Biçim yaparken bir kişide yağmurlamaları iki biçilmiş sıraya tam ortalı koyarsa helikopterle yağmurlamaları kırmadan toplayabiliriz. Çünkü döndüğü yer kadar genişlikte alanı topluyor. Papatyada ise:
ot-toplama-tirmigi-1000.jpg


TAVİSYELERİMİ TOPLAYACAK OLURSAM:
- Makina ilk geldiğinde korkuluklardan kurtulun, perdeyi ortalı takın.
- İlk aylar her ihtimale karşı tüm vidaları sıkın.
- En az 3 güne bir tırmık yaylarının 19'luk vidalarını kontrol edin, gevşeyen olmasın. Satın alırken de bunların civata ve kelepçelerini yedek olarak alın.
- 8km/h hızı geçmeyin, yukardaki kullanım tavsiyelerine de uyarak, o sekmanın mümkün olduğunca kırılmamasını sağlayalım, yoksa papatya kalırız. ( bu arada o tamir işlemi 1 saat civarında sürüyor. Şanzımanı parçaladıktan sonra sekmanı takıp topluyorlar)
- Bölgenizde fabrikası veya servisi olan bir makina alın. Sürümü Konya civarındaki üyelere tavsiye ediyorum. Fabrika ilgileniyor.
- 4 tekerli model bulabilirseniz daha hayırlı.
- Şu şekilde sert plastikten perdeli bir makina alırsanız güzel olur.
unnamed.jpg



Ben çok memnunum, zaten kendi parasını da çıkardı. İyi ki almışım, bundan önceki senelere acıyorum. Unutmadan piyasaya ne kadar çalıştığımı ve yakıtı yazayım.
-Yoncada yol, tarla hazırlığı, peşin ödeme, tarla büyüklüğünü göze alarak 1000m2'de 8-12TL
-Tek senelik ot türlerinde gene aynı şartları göz önüne alarak 10-14 TL
- Mısır toplasaydım hep 1.viteste toplayacağım için onu da 10-14TL'den toplardım.

Acemilikte (makina yarlarını tam bilmeyip makinanın önünü hep toprağa değdiği koşullarda) , uzun bir tarlada dekarda 140gram civarı yakmıştı diye hatırlıyorum. 2-2 toplamayla ölçmüştüm. Son tecrübelerimle ve 4-4 toplama ile belki 120'ye inmiştir, tekrar ölçmedim.

İlk mesajların imla ve yazım yanlışlarını düzelttim. Baştan sona tekrar bi okumanızı tavsiye ederim
 

Benzer Konular